بهره‌گیری از فناوری‌ روز جهان برای پایداری تولید و ارتقای سلامت پسته ایران

تهران- ایرنا- معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر به‌کارگیری دانش فنی روز جهان برای تولید پایدار و افزایش کیفی و سلامت پسته کشور با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدمهدی برومندی» در کارگاه اولیه پروژه بهبود تولید و صادرات پسته از طریق استقرار مدیریت همه جانبه و تلفیقی محصول اظهار داشت: همه بازارهای جهانی از محصول باکیفیت پسته ایران از گذشته تاکنون استفاده کرده‌اند و تداوم تولید، دسترسی به این محصول و سلامت آن برای ما و جهان مهم است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سطح باغات پسته در کشور را ۵۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: ارتقای کیفیت پسته از دغدغه‌های ما و بخش غذا و داروی کشور است و برای پایداری و سلامت این محصول باید از دانش روز جهان بهره‌مند شویم.

برومندی با بیان این که فائو به عنوان یک سازمان تخصصی در خدمت امنیت غذایی است، تصریح کرد: همه کشورها و بخش‌های تولید غذا در جهان از خدمات فنی ارزشمند این سازمان بهره‌مند هستند.

تولید ۲۵ میلیون تن محصول باغی در سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی بخش باغبانی را از حوزه‌های مهم در امنیت غذایی کشور دانست و گفت: سطح باغات کشور نزدیک به ۳ میلیون هکتار است و بیش از ۲۵ میلیون تن انواع محصولات باغی از این سطح تولید می‌شود.

وی به‌رغم اینکه ۲۰ درصد از خاک کشاورزی را در بخش باغبانی داریم، اما ۳۷ درصد اشتغال در این بخش است افزود: حدود ۵۰ درصد درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات مازاد بر مصرف بخش کشاورزی در اختیار حوزه باغبانی است.

رعایت استاندارد تولید و فراوری پسته جهت افزایش صادرات

«هومن فتحی» مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: مذاکرات با سازمان فائو برای اجرای پروژه بهبود تولید و صادرات پسته از طریق استقرار مدیریت همه‌جانبه و تلفیقی محصول از سال گذشته آغاز شد و امروز کل کارهای مقدماتی این پروژه انجام شده است.

وی تولید، فرآوری و آزمایش‌ها را سه رکن اساسی در حوزه محصول پسته برشمرد و افزود: بررسی این سه رکن به حل مشکلات پسته کشور کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه آزمایش‌ها، رعایت استانداردها و همخوانی آن با استانداردهای کشورهای واردکننده از جمله مواردی است که در این پروژه دیده شده است.

فتحی افزود: مشارکت همه دستگاه‌ها به موفقیت این پروژه کمک خواهد کرد و از سازمان فائو می‌خواهیم به این پروژه اهمیت دهد و از تیم‌های برجسته علمی برای آن استفاده کند.

بهره‌گیری از فناوری‌ روز جهان برای پایداری تولید و ارتقای سلامت پسته ایران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha