بیماری‌های شایع در مازندران؛ از دیابت تا فشار خون

ساری-ایرنا- داده های اولیه "پویش ملی سلامت" برای غربالگری دیابت و فشار خون افراد بالای ۱۸ سال باعث شناسایی ۵۶۰ هزار پیش دیابتی و پیش فشارخون در مازندران شده است؛ ‌یعنی این افراد در صورت اصلاح نکردن شیوه زندگی در سالهای نه چندان دور به این بیماری ها مبتلا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیابت و فشار خون ۲ بیماری غیرواگیر رایج جهان که بنا به گفته پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان دلیل مرگ و میر و یا نیز عامل اصلی در مرگ براثر سکته های مغزی و قلبی به شمار می روند.

دیابت نوعی بیماری متابولیکی و از شایع‌ترین بیماری‌های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است و به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن، یا هر ۲ ایجاد می‌شود.

دیابت یک بیماری مزمن ناتوان‌کننده است که عوارض بسیاری مانند آسیب‌های قلبی عروقی، چشمی، کلیوی، زخم‌های دیابتی و نابینایی را به همراه دارد و هزینه‌های فراوانی را نیز بر خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند.

دیابتی‌ها مستعد عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات مثانه و اختلال عملکرد جنسی هستند چون این بیماری به طور مستقیم بر جریان خون، اعصاب و عملکرد حسی بدن تأثیر می‌گذارد و وجود قند فراوان در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، مثانه، دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند.

همچنین دیابت و عوارض دراز مدت ناشی از آن مانند بیماریهای قلبی و سکته مغزی، علل مرگ و میر ۲ میلیون نفر در سال و هفتمین علت ناتوانی در دنیا به شمار می رود.

بیماری‌های شایع در مازندران؛ از دیابت تا فشار خون

فشار خون یکی از علائم اصلی حیاتی وست، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه مرگ ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشار خون بالا دارند. ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و عامل اصلی مرگ و میر زودرس در جهان به شمار می رود.

کم‌تحرکی، چاقی، استعمال سیگار، مصرف الکل، رژیم‌های غذایی فرآوری‌شده رایج امروزی و نیز کاهش مصرف میوه، سبزی و غذاهای سالم از مهم‌ترین دلایل شیوع این ۲ بیماری عنوان شده است.

خود مراقبتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری جز توصیه های همیشگی پزشکان است چرا که در صورت ابتلا افراد به بیماری علاوه بر مشقاتی که بر فرد بیمار تحمیل و هزینه و بار سنگین درمانی بر دوش نظام سلامت تحمیل می شود.

بیماری‌های شایع در مازندران؛ از دیابت تا فشار خون

پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه آغاز شد و تا آخر دی ماه ادامه دارد و می توان گفت این پویش گام موثر و اصلی برای کنترل و جلوگیری از افراد بیشتر به این ۲ بیماری است. در این طرح افراد بالای ۱۸ سال با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند می شوند.

این پویش در مازندران که کانون بیماری های دیابت و فشار خون است خوب جواب داده است؛ ‌براساس داده های آماری از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران تاکنون یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر از مردم این استان در این پویش شرکت کردند که ۷۵.۷ درصد از جمعیت مورد هدف است.

علاوه بر درخشان بودن کارنامه مازندران به واسطه شرکت در این پویش، شناسایی موارد جدید مبتلایان به این ۲ بیماری هرچند از نظر ابتلای افراد به این بیماری ها تاسف بار است اما از این منظر که بخشی از جامعه نسبت به بیماری خود مطلع نبودند از این طریق شناسایی شدند خود جای امیدواری است.

بیماری‌های شایع در مازندران؛ از دیابت تا فشار خون

از بین جمعیتی که در مازندران در این پویش شرکت کرده اند و مورد غربالگری قرار گرفته اند بیش از ۶۳ هزار موارد جدید مبتلایان به دیابت و فشار خون در استان شناسایی شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌یکی از اهداف اجرای این پویش شناسایی مبتلایان جدید و همچنین افراد در معرض ابتلا به بیماری های دیابت و فشار خون است.

رضا صفری عربی افزود: در همین راستا تاکنون بیشتر از ۶۳ هزار مورد جدید مبتلا به این بیماری ها در مازندران شناسایی شدند که براساس شدت بیماری نیازمند خدمات دارویی و درمانی هستند.

وی ادامه داد:‌علاوه بر این افرادی نیز که پیش دیابت و پیش فشار خون هستند نیز شناسایی شدند که این بخش بسیار حائر اهمیت است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت:‌ در این میان ۳۵۰ هزار نفر پیش فشارخون و ۲۱۰ هزار نفر پیش دیابت در مازندران شناسایی شدند که خوشبختانه شناسایی در این مرحله شانس جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری را بیشتر می کند.

وی توضیح داد:‌ پزشکان همواره توصیه می کنند که پیشگیری از ابتلا به یک بیماری در کمک به سلامت جامعه مهمتر از شناسایی بیماران است و این پویش توانسته در این زمینه به نظام سلامت بسیار یاری برساند.

به گفته صفری عربی تغییر سبک زندگی یکی از اصولی است که مردم مازندران بدلیل اینکه در معرض خطر ابتلا به این بیماران غیرواگیر قرار دارند می بایست مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت:داده های پویش سلامت نشان می دهد ۶۵ درصد مردم مازندران چاق هستند و اضافه وزن دارند که خود فاکتور مهمی در ابتلای آنها به دیابت و فشار خون محسوب می شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران به مردم استان توصیه کرد نکات تغذیه ای از جمله استفاده بیشتر فیبر در وعده های غذایی و نیز مصرف کمتر غذاهای چرب و فست فودی را رعایت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha