۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 5273
کد خبر: 85349782
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رکورددار رشد نقدینگی کیست؟

۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبر: 85349782
رکورددار رشد نقدینگی کیست؟

تهران – ایرنا – در بین رؤسای بانک مرکزی در دو دهه اخیر، ضعیف‌ترین عملکرد در کنترل رشد نقدینگی را عبدالناصر همتی داشته؛ اما وی اکنون نسبت به افزایش چند دهم درصدی رشد نقدینگی در آذرماه ۱۴۰۲ ابراز نگرانی می‌کند.

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم نسبت به افزایش چند دهم درصدی رشد نقدینگی ابراز نگرانی کرده و نوشته است:

«مسئولینی که برای اعلام کاهش رشد نقدینگی از هم سبقت می‌گرفتند، چرا سکوت کرده‌اند؟

آیا، رشد نقدینگی آذرماه، مانند نرخ تورم، به نقطه برگشت‌خورده است؟

‌ با تکالیف دولت به بانک‌ها و رشد شدید پایه پولی، صِرفِ کنترل ترازنامه بانک‌ها، که یک اقدام احتیاطی است، برای مهار رشد نقدینگی کفایت نمی‌کند.»

رکورددار رشد نقدینگی کیست؟

البته همتی نسبت به درج این مطلب عجولانه رفتار کرد، چراکه امروز بانک مرکزی آمار رشد نقدینگی را منتشر کرد و همچون دوران همتی نسبت به سانسور آماری روی نیاورد.

اما نکته مهمتر آن است که همتی در حالی خود را نگران افزایش چند دهم درصدی رشد نقدینگی در آذر ۱۴۰۲ جا زده است که بدترین عملکرد را در دو دهه اخیر در زمینه کنترل رشد نقدینگی داشته است.

رکورددار رشد نقدینگی کیست؟

در تیر ۱۳۹۷ (قبل از روی کار آمدن همتی در بانک مرکزی) رشد نقدینگی ۲۱.۹ درصد بود که در خرداد ۱۴۰۰ (زمان کنار رفتن همتی از بانک مرکزی) به ۳۹.۴ درصد رسید؛ یعنی افزایش ۱۷.۵ واحد درصدی رشد نقدینگی در دوره مدیریت همتی در بانک مرکزی.

در بین رؤسای بانک مرکزی در دو دهه اخیر، همتی بدترین عملکرد را در مدیریت رشد نقدینگی داشته است. در حالی در دوره مدیریتی همتی رشد نقدینگی ۱۷.۵ واحد درصد بیشتر شده که چنین افزایشی در رشد نقدینگی را در دوره هیچ رئیس بانک مرکزی در دو دهه اخیر نمی‌توان دید. اما دولت سیزدهم رشد نقدینگی در حال کنترل است و روند آن نزولی است.

رشد نقدینگی در تیر ۱۴۰۰ (پایان دولت روحانی) ۳۹.۴ درصد و در آذر ۱۴۰۱ (قبل از ریاست فرزین بر بانک مرکزی) ۳۳.۴ درصد بود و طبق آخرین آمار در آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد کاهش یافته است. بنابراین رشد نقدینگی در دولت سیزدهم تاکنون ۱۲.۴ واحد درصد کمتر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha