سفیر عربستان در لندن: حماس بخشی از راه حل سیاسی جنگ غزه است

تهران - ایرنا - سفیر عربستان در انگلیس تاکید کرد: جنبش حماس بخشی از راه حل سیاسی جنگ (علیه غزه) است و این موضوع به تفکر و کار زیادی نیاز دارد.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، «خالد بن بندر بن سلطان» در گفت وگو با شبکه "بی بی سی" انگلیس گفت: آنچه [در هفتم اکتبر/۱۵ مهرماه در جنوب سرزمین های اشغالی] اتفاق افتاد مستلزم برنامه‌ریزی طولانی مدت، انگیزه‌ها و موارد دیگر است که مهم‌ترین آن تداوم اشغال سرزمین های فلسطینی از سوی رژیم اسرائیل بود.

وی با تاکید بر اینکه درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست ها به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، افزود: این مساله دلیلِ عملیات هفتم اکتبر است و نه مذاکرات عادی‌سازی با [رژیم] اسرائیل.

سفیر عربستان در انگلیس با تاکید بر اینکه شایسته است در نواز غزه بصورت فوری جنگ متوقف شود، تاکید کرد: چون جامعه جهانی هنوز بر سر آتش بس (در جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه) به توافق نرسیده، هم اکنون هیچ راه حل مناسبی برای وضعیت پس از جنگ وجود ندارد.

وی در عین حال با اشاره به اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین منابع زیادی برای ایفای نقش در غزه دارد، بر لزوم مشارکت بین المللی نیز تاکید کرد.

خالد بن بندر بن سلطان با بیان این که رژیم اسرائیل همچنان درباره پایان مرحله اول جنگ سخن می گوید، باید (از سران تل آویو) پرسید چه تعداد تلفات برای توقف جنگ نیاز است.

سفیر عربستان در انگلیس با تاکید بر اینکه «اگر دیگران همان کاری را که رژیم اسرائیل (در غزه) انجام می دهد را انجام دهند، از جامعه بین المللی کنار گذاشته می شوند و در معرض تحریم ها و موارد دیگر قرار می گیرد» افزود: انتظار است جهان با رژیم اسرائیل همانگونه رفتار کند که با دیگران رفتار می کند.

وی در خصوص روند عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی نیز گفت: بررسی ها در مورد روند عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم اسرائیل قبل از حمله حماس در هفتم اکتبر گذشته جریان داشت و آنچه در این گفتگوها مهم بود، اینکه نتیجه نهایی آن تشکیل یک کشور فلسطین و نه کمتر از آن را شامل شود و عادی سازی روابط ریاض و تل آویو به ضرر فلسطینی ها تمام نشود.

سفیر عربستان در انگلیس اعتراف کرد که کشورش به رغم حمله هفتم اکتبر همچنان به عادی سازی با رژیم اسرائیل علاقه مند است و ریاض از زمان پروژه ملک فهد در سال ۱۹۸۲ که الهام بخش طرح صلح اعراب بود، به این موضوع علاقه داشت.

وی در عین حال با تاکید بر این که "ما نمی توانیم با رژیم اسرائیل بدون یک کشور مستقل فلسطینی زندگی کنیم" افزود: بدون یک کشور فلسطینی باثبات و مستقل، هیچ چیز دیگری مهم نیست، زیرا نتیجه راه حل، درگیری طولانی مدت نخواهد بود.

اظهارات سفیر عربستان در انگلیس همزمان با درخواست شورای وزیران (هیات دولت) سعودی از جامعه بین‌المللی برای فعال کردن مکانیسم‌های پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در خصوص نقض‌های این رژیم در نوار غزه بیان شد.

شورای وزیران عربستان در نشست دیروز (سه شنبه) خود سخنان مقامات رژیم صهیونیستی در مورد کوچاندن ساکنان نوار غزه و اشغال مجدد این منطقه و شهرک سازی در آن را به شدت رد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha