۲۰ دی ۱۴۰۲، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85349441
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ازسرگیری مذاکرات نظامی آمریکا و چین/ اولین دیدارهای مقامات در پنتاگون پس از ۴ سال

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو نوشت: واشنگتن و پکن پس از یک تاخیر طولانی و پرتنش با دیدار مقامات نظامی چین از پنتاگون برای اولین بار در ۴ سال گذشته، بار دیگر وارد مذاکرات نظامی شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این تارنمای آمریکایی افزود: مقامات ارشد دفاعی آمریکا و چین روزهای دوشنبه و سه شنبه برای اولین بار از ژانویه سال ۲۰۲۰ در دیداری رو در رو شرکت کردند.

پولیتیکو این دیدار را تجدید نشست سالانه مقامات دو کشور برای بحث و گفتگو درباره عملیات ها و سایر تماس های نظامی- نظامی عنوان کرد و افزود: این نشست همزمان با گرم شدن جزیی روابط بین واشنگتن و پکن انجام شد که ماه ها بدون تماس بین مقامات نظامی یا سیاسی این دو کشور سپری شد و نگرانی ها درباره احتمال رویارویی دو قدرت بزرگ اقتصادی و نظامی جهان را تشدید کرد.

به نوشته این رسانه، هدایت این گفتگوها را مایکل چیس (Michael Chase) معاون معاون وزیر دفاع پنتاگون در امور چین و سونگ یانچائو (Song Yanchao)، معاون مدیر دفتر کمیسیون نظامی مرکزی چین برای همکاری‌های نظامی بین‌المللی برعهده داشته است.

به گفته مارتین ماینرز (Martin Meiners) سخنگوی پنتاگون، دو طرف در این نشست دو روزه، درباره روابط دفاعی مذاکره کردند و طرف آمریکایی «بر اهمیت حفظ خطوط آزاد ارتباطات نظامی- نظامی» تاکید کرد.

طرف آمریکایی همچنین بار دیگر تاکید کرد که آمریکا «به پرواز، دریانوردی و عملیات امن و مسئولانه در هر کجا که قوانین بین المللی اجازه دهد ادامه خواهد داد» و مدعی شد، چین به آزار مکرر علیه کشتی‌های فیلیپینی که به طور قانونی در دریای جنوب چین فعالیت می کنند، ادامه می دهد و همچنین به تعهد واشنگتن به خط مشی چند دهه ای خود در قبال تایوان پرداخت.

سفر هیات چینی به واشنگتن به دنبال دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و همتای چینی او شی جین پینگ، در کالیفرنیا در ماه نوامبر انجام می شود و پس از آن در دسامبر، سی کیو براون رئیس ستاد مشترک آمریکا با همتای خود، لیو ژنلی، ژنرال ارتش آزادیبخش خلق چین گفت و گو کرد.

نشست‌های سالیانه که به عنوان گفتگوهای هماهنگی سیاست دفاعی ایالات متحده و جمهوری خلق چین معروف است، تقریبا در سال ۲۰۲۱ برگزار شد اما در سال ۲۰۲۳ توسط چین و در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آگوست ۲۰۲۲ لغو شد. چین پس از آن دیدار، تمام مذاکرات بین مقامات نظامی را تعطیل کرد و بزرگترین رزمایش خود را در چند دهه اخیر از جمله با پرتاب موشک بر فراز جزیره آغاز کرد.

یک مقام ارشد دفاعی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، پیش از این جلسات به خبرنگاران گفت: «این ها مباحث سیاستی در سطح معاونان مقامات وزارت دفاع آمریکا و همتایان خود از جمهوری خلق چین درباره روابط دفاعی واشنگتن و پکن است و فرصتی برای ما است تا با جمهوری خلق چین در مورد نحوه نگرش به روابط و هرگونه نگرانی که داریم با صراحت مذاکره کنیم.

پولیتیکو نوشت: نبود ارتباط بین رهبران نظامی آمریکا و چین نگرانی ها از اشتباه محاسباتی نظامی در منطقه هند و اقیانوس آرام را برانگیخت.

این رسانه مدعی شد: چین در این منطقه قدرت نظامی خود را در دریای جنوبی این کشور تقویت می کند و کشتی هایی را برای آزار و اذیت نیروی دریایی فیلیپین و هواپیماهای جنگنده برای تعقیب و ردیابی هواپیماهای نظارتی آمریکا در منطقه اعزام می کند.

مقام ارشد دفاعی مذکور گفت: نکته اصلی این است که ما می خواهیم تلاش کنیم تا خطوط ارتباطی را باز کنیم زیرا باز بودن این خطوط ارتباطی برای جلوگیری از رقابت به درگیری مهم هستند.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از پنتاگون نوشت: ایالات متحده و چین مذاکرات نظامی دو روزه خود را روز سه شنبه در واشنگتن به پایان رساندند؛ مذاکراتی که تازه ترین تعامل دو کشور از زمان توافق دو کشور برای از سرگیری روابط نظامی به نظامی بود.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن مایل است روابط نظامی سالم و باثباتی را با آمریکا بر اساس اصل برابری و احترام ایجاد کند. این بیانیه از آمریکا خواست استقرار نظامی و «اقدامات تحریک آمیز» در دریای چین جنوبی را کاهش دهد و همچنین حمایت از «بعضی کشورها» در چنین اقداماتی را متوقف کند، اما اشاره ای به این کشورها نکرد. چین همچنین از آمریکا خواست به اصل چین واحد پایبند باشد و تسلیح تایوان را که چین آن را سرزمین خود می‌داند، متوقف کند و متعهد شد که هرگز درباره این موضوع مصالحه نخواهد کرد.

در بیانیه وزارت دفاع چین همچنین آمده است: آمریکا باید ریشه‌های مسائل امنیتی دریایی و هوایی را کاملا درک کند، نیروهای خود را به شدت مهار کند و از جنجال افکنی درباره این مسائل دست بردارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha