مقدمات اجرای طرح توسعه شهر خواف فراهم شده است

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مقدمات اجرای طرح توسعه شهر خواف که به نوعی می توان آن را به خواف جدید توصیف کرد در سفر هفته پیش ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان ملی زمین و مسکن به این شهرستان فراهم شده و در حال پیگیری است.

جواد خدایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: شهرستان خواف به عنوان یک منطقه رو به توسعه با ظرفیتهای بکر و خدادادی که در اختیار دارد برای رسیدن به این هدف نیازمند آماده شدن زیرساختهاست و توسعه شهر خواف می تواند زمینه ساز بهره برداری بیشتر از منابع طبیعی و خدادادی آن به ویژه ظرفیتی شود که در معادن سنگ آهن وجود دارد.

وی ادامه داد: طی ماه های آینده عملیات اجرایی طرح توسعه شهر خواف با سرعت مناسبی هم در بخشهای مربوط به صنعت و سرمایه گذاری در صنایع فولادی و هم در بخش زیرساختهای حمل و نقل به ویژه جاده ای آغاز خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طی ۲ ماه گذشته نشستهای مختلفی در سطح استان خراسان رضوی و کشور در خصوص ساخت عملیات جاده تربت حیدریه - خواف برگزار شد و این نشستها با متولیان ادامه خواهد یافت تا بتوان یک برنامه اجرایی همگن برای تمام قطعات مربوط به زیرساختهای مهم حمل و نقلی شهر خواف تدوین کرد.

خدایی افزود: با نتیجه گرفتن از این نشستها مطالبه دیرینه مردم خواف مبنی بر دو بانده شدن محور خواف - تربت حیدریه در مراحل اجرایی خود قرار می گیرد تا بهره برداری از آن هم سفر ایمنی را برای مردم فراهم کند و هم تبدیل به ظرفیتی برای توسعه اقتصاد محلی و اقتصاد استان شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز پیش از این گفته بود که توسعه زیرساختهای منطقه سنگان خواف نیازمند تقویت زیرساختهای منطقه در بخشهای حمل و نقل، فرودگاه، ریلی، محورهای ارتباطی و خدمات غیر صنعتی است.

امیررضا رجبی افزود: باید مانند الگوی منطقه "عسلویه"، بستر جذب و مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساختهای منطقه سنگان خواف افزایش یابد و بخشهای تامین کننده مالی مانند شبکه بانکی نیز از سرمایه‌گذاران این بخش حمایت کنند.

به گزارش ایرنا، در سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان خراسان رضوی، مطالعه قطعه های ۲ و ۹ جاده دوبانده خواف - تربت حیدریه با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال به مدت ۲ سال در دستور کار قرار گرفت که از این میزان قرار بود طی پارسال چهار هزار میلیارد ریال شامل ۲ هزار میلیارد ریال توسط بخش دولتی و ۲ هزار میلیارد ریال سهم بخش صنایع معدنی به این مساله اختصاص یابد اما محقق نشد.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مسیر مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال ساخت است از جنوب سایت معدن سنگان می‌گذرد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha