موسیقی نواحی ایران باید در حوزه شنیداری مردم نقش موثرتری ایفا کند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه موسیقی ریشه در سنت‌های ما دارد، گفت: تلاش ما این است موسیقی نواحی ایران بیش از پیش در حوزه شنیداری مردم نقش گسترده‌تر و موثرتری را ایفا کند.

به گزارش ایرنا، امیرحسین سمیعی پس از تماشای اجراهای سومین و آخرین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار رودکی اظهارداشت: موسیقی اقوام، فراگیرترین مولفه هویت اجتماعی ماست و در عین کثرت وحدت را برای ما به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: موسیقی که از دیرباز در لای‌ های زیرین فرهنگی ما جریان داشته است همچون آداب و رسوم ما به یکدیگرمتصل هستند و از هم وام می‌گیرند.

سمیعی افزود: مردم ما با موسیقی اقوام ایران مأنوس و آشنا هستند و شاهد هستیم در این جشنواره اجرای هنرمندان بزرگ موسیقی اقوام ایران، حس وحدت و همدلی را در مردم عزیز ما تقویت کرد حتی برای افرادی که شاید اصالتا بزرگ شده منطقه‌ای دیگر باشند اما موسیقی لرستان را به خوبی می‌شناسند و یا با موسیقی جنوب آشنا هستند و سرزندگی و پویایی موسیقی شمال کشور را به خوبی درک می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: موسیقی محلی از کودکی در لحظه لحظه زندگی ما جریان داشته است و به نوعی می‌توانیم بگوییم موسیقی اقوام ایران زیرساختی‌ترین موسیقی ماست و باید تلاش کنیم که این موسیقی بیش از پیش در لایه‌های اصلی شنیداری مردم تزریق شود.

موسیقی نواحی ایران باید در حوزه شنیداری مردم نقش موثرتری ایفا کند

سمیعی اظهارداشت: برخی دوستان بر این تصور هستند به دلیل اینکه موسیقی اقوام موسیقی بکری است بنابراین ضرورت دارد در مجموعه یا موقعیت خاصی شنیده شود اما اساسا اینگونه نیست و این گونه موسیقی در شادی و غم و در مناسک و آیین‌های ما نقش داشته است، مانند آیین‌های عزاداری و یا مجالس شادمانی و به طور کل در هر کجا که فرهنگ عامه ما نقش داشته این موسیقی سرآمده بوده است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تلاش ما این است موسیقی نواحی ایران بیش از پیش در حوزه شنیداری مردم نقش گسترده‌تر و موثرتری را ایفا کند چرا که این موسیقی ریشه در سنت‌های ما دارد. در زندگی مدرن، ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی، ما را هر روز از واقعیات زندگی دور می‌کنند، بنابراین باید به باورها، هویت ملی و اعتقادی‌مان توجه بیشتری داشته باشیم.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ ماه به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی برگزار شد و ۱۹ دی‌ ماه نیز تالار رودکی میزبان آیین اختتامیه این رویداد ملی خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha