۱۹ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸
کد خبرنگار: 3059
کد خبر: 85348493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرار جنایتکار معروف از زندان و اعلام وضعیت اضطراری در اکوادور

تهران- ایرنا- دولت اکوادور به دنبال فرار یکی از مهم‌ترین جنایتکاران این کشور از زندان، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل نوبوآ (Daniel Noboa) رئیس‌جمهوری اکوادور پس از فرار سرکرده‌ یکی از گروه‌های جنایتکار و وقوع برخی شورش‌ها در زندان‌ها، وضعیت اضطراری اعلام کرد که به نیروهای مسلح این کشور اجازه می‌دهد تا در امور زندان‌ها مداخله کنند.

رئیس‌جمهوری اکوادور که کمتر از دو ماه از حضور او در این سِمت می‌گذرد، گفت: هدف از این وضعیت استثنایی، بازیابی کنترل مراکز محرومیت از آزادی است که در سال‌های اخیر از دست رفته است.

دانیل نوبوآ که در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود اقدامات ملموس برای پایان‌دادن به ناامنی حاکم در این کشور اتخاذ کند، هشدار داد: دوره‌ای که محکومان قاچاق مواد مخدر، قتل و جنایات سازمان‌یافته به دولت در قدرت دیکته می‌کردند به پایان رسیده است.

با این تصمیم که به مدت ۶۰ روز اجرا می‌شود، حقوق آزادی تجمع‌ها و آزادی تردد از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح به حالت تعلیق درآمده است.

این وضعیت اضطراری پس از فرار یکی از مهم‌ترین جنایتکاران اکوادور به نام آدولفو ماسیاس (Adolfo Macías) با نام مستعار فیتو (Fito)، رئیس باند جنایتکاران لوس چونروس (Los Choneros) اعلام شد.

فرار فیتو که به جرم جرائم مختلف مانند قاچاق مواد مخدر، جرم سازمان یافته و قتل به ۳۴ سال حبس محکوم بود، در ساعات اولیه ۷ ژانویه (یکشنبه/ ۱۷ دی) اعلام شد.

مقام‌های اکوادور همچنین تایید کردند که در سه مرکز زندان شورش‌هایی وجود داشته است.

چندین گزارش بین‌المللی که توسط سی‌ان‌ان یا ال پائیس بررسی شده نشان می‌دهد که فعالیت باند جنایتکار لوس چونروس از طریق یکی از مسیرهای اصلی مواد مخدر که از اقیانوس آرام عبور می‌کند، بوده است؛ این مسیر به اکوادور می‌رود و ۷۴ درصد از کوکائینی که به آمریکای مرکزی و آمریکای شمالی می‌رسد، از این مسیر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha