منظور: ۴ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار ارز به بخش درمان تخصیص یافت

تهران- ایرنا- رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برای بخش درمان حدود ۴ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است، گفت: این کار با جدیت انجام شده و قانون به درستی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، داوود منظور در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان سوال از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اقدامات انجام شده برای طرح دارویار اظهار داشت: دارو از مسائل اصلی مردم است و باید در این خصوص به مردم امید بدهیم. اما اینکه شرایط را سخت نشان داده و در توصیف شرایط مبالغه کنیم، رویکرد سازنده‌ای نیست.

وی افزود: با احترام به نمایندگان منتقد تاکید می‌کنم که در بخش دارو و درمان اتفاقات مهمی رخ داده و در حال وقوع است و اینکه با اشاره به چند نکته بخواهیم زحمات همکاران را در وزارت بهداشت زیر سوال ببریم، منصفانه نیست و بهتر است نیمه پر و خالی لیوان را با هم ببینیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بازار دارو و خدمات پزشکی کشور به شرایط ثابتی رسیده است، یادآور شد: این شرایط نسبت به دو سال قبل از دولت سیزدهم قابل مقایسه نیست. به عبارتی در سال جاری ۵ هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده و ۲ هزار تخت نیز تا پایان سال تامین اعتبار می‌شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

منظور یادآور شد: به بخش درمان حدود ۴ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار ارز تخصیص داده شد که از این میزان ۳.۵ میلیارد دلار فقط ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده که ۳ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه موضوع درمان و تخصیص ارز و ریال به صورت جدی در حال اجرا است، یادآور شد: قانون در این زمینه به درستی در حال انجام است و دیوان محاسبات کشور بررسی کند که کدام بخش از قانون اجرا نشده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در دو سال گذشته، هزار خانه بهداشت بهره برداری شده است، تصریح کرد: مجوز جذب ۲۵ هزار پرستار امسال صادر شده و نسبت به تامین اعتبار آن اقدامات لازم صورت گرفته است. همچنین برای هزار و ۸۰۰ هیات علمی تامین اعتبار شده که این تعداد امسال جذب می‌شوند و برای سال آینده نیز هزار و ۲۰۰ هیات علمی تامین اعتبار شده است.

منظور ادامه داد: از نظر تخصیص منابع، ۲۹۵ هزار میلیارد تومان امسال در بخش درمان تامین اعتبار شده است و فقط ۹۵ هزار میلیارد تومان (همت) در جدول شماره (۷)، ۳۳ همت در دارو یار،۲۷ همت در ارزش افزوده یک درصد، ۳ همت در مصدومان ترافیکی، ۲۵ همت دربیمه سلامت نسبت به آنچه مصوب است، به علاوه ۸۵ همت درآمد اختصاصی، نسبت به آنچه که مصوب است، بوده و تا امروز  ۷۵ درصد اعتبارات بودجه تخصیص دادیم.

وی با بیان اینکه بخش درمان اولویت دولت است، یادآور شد: در هیچ بخشی به این میزان تخصیص اعتبار نداشته ایم. بنابراین دغدغه دولت نسبت به نمایندگان، بیشتر است و تلاش می‌کنیم موارد باقیمانده‌ای که در دستور کار است را با جدیت حل کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طرح دارو یار گفت: در این طرح، مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را پرداخت می‌کنیم و تا آذرماه هر صورت حسابی که سه بیمه اصلی به ما دادند، تسویه کردیم و اگر مواردی هم باقیمانده باید صورت حساب آن را به سازمان برنامه و بودجه بدهند تا طبق آنچه در تبصره ۱۴ بودجه پیش بینی شده است، انجام دهیم.

منظور ادامه داد: سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه امسال، ۱۳ همت به طرح دارو یار اختصاص دادیم و از ابتدای امسال تاکنون۳۲ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص دادیم و امید است کمیسیون بهداشت مجلس به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به ماده ۴۶ قانون الحاق که گفته شده اجرا نمی شود، تصریح کرد: ۱۰ درصد خالص هدفمندی برای بیماران صعب العلاج، دارو و موارد دیگر در نظر گرفته شده و سازمان برنامه و بودجه برای صعب العلاج‌ها، ۷ همت اختصاص داده و ۷۰ درصد از این ۷ همت اکنون انجام شده است و مابقی هم در حال انجام است.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآورشد: از کل ۶۵۰ همت هدفمندی یارانه‌ها، خالص آن ۴۵۰ همت می‌شود که باید ۴۵ همت برای ماده ۴۶ قانون الحاق در نظر بگیریم اما تنها برای طرح دارویار ۶۹ هزار میلیارد تومان(همت) در نظر گرفته شده است.

منظور خاطرنشان کرد: تقریبا تمام نسخه‌های پزشکی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و ردیابی و شفافیت صورت حساب‌ها به خوبی انجام می‌شود و رابطه ما با وزارت بهداشت و درمان بر اساس حسابرسی‌هایی که صورت می گیرد، ماه به ماه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha