چین ارتباط نزدیک با طرف‌های درگیر در میانمار را حفظ می‌کند

تهران- ایرنا- چین بدنبال خارج شدن کنترل ایالت مرزی «شان» از دست حکومت نظامی میانمار و با وجود زخمی شدن چندین شهروند چینی در مرز مشترک با این کشور، ارتباط نزدیک خود با دو طرف درگیر در جنگ داخلی میانمار را حفظ کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، کارشناسان چینی می‌گویند چین به عنوان همسایه نزدیک میانمار به صلح و ثبات در این کشور آشوب زده امیدوار و مایل به میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر در جنگ داخلی است، اما آنها اذعان می‌کنند که زمان طولانی و پیچیدگی درگیری‌های داخلی میانمار نمی تواند به سرعت حل و فصل شود و این موضوع بر همکاری میان چین و میانمار تأثیر خواهد گذاشت.

سان ویدونگ، معاون وزیر امور خارجه چین از سفر سه روزه خود به میانمار بازگشته که طی آن با مین آنگ هلائینگ، رهبر ارتش که اکنون بالاترین مقام سیاسی میانمار است دیدار کرده است. وی همچنین با او لوین او، معاون وزیر امور خارجه این کشور هم رایزنی کرد.

هر دو طرف بر تعمیق اجرای تفاهم‌های مشترک بین رهبران دو کشور، ادامه همکاری‌های ابتکار کمربند و جاده و کریدور اقتصادی چین-میانمار با کیفیت بیشتر توافق کردند.

دو طرف به طور مشترک اعلام کردند صلح و ثبات را در سراسر مرز چین و میانمار حفظ خواهند کرد و در مبارزه با جنایات برون مرزی مانند کلاهبرداری‌های مخابراتی همکاری خواهند کرد و به طور مشترک صلح، آرامش، توسعه و رفاه منطقه را در اولویت قرار خواهند داد. چین همچنین بر تعهد خود به ادامه ایفای نقش سازنده در حمایت از روند صلح در شمال میانمار تاکید کرد.

روز جمعه، وانگ شیائوونگ، مشاور دولتی و وزیر امنیت عمومی چین با ژنرال یار پیای، وزیر امور داخلی میانمار، تماس ویدیویی داشت.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، چین همواره به روابط خود با میانمار از دیدگاه استراتژیک نگاه کرده و مایل است با این کشور برای تعمیق همکاری همه جانبه در اجرای قانون و ایجاد امنیت همکاری کند.

وانگ همچنین تمایل چین را برای همکاری با میانمار برای سرکوب کلاهبرداری های مخابراتی و آنلاین، همکاری در موارد کلیدی، از جمله حفظ امنیت و ثبات در مناطق مرزی، و حفاظت از نیروها و پروژه های چینی ابراز کرد.

دیدارهای اخیر پس از آن صورت گرفت که روز چهارشنبه یک گلوله توپخانه از میانمار به یک شهر چینی در استان یوننان در جنوب غربی چین برخورد کرد و باعث زخمی شدن تعدادی از شهروندان چینی شد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: چین موضوعات جدی را به طرف های مربوطه اعلام کرده است و بار دیگر از همه طرف های درگیر می خواهد که به آتش بس فوری دست یابند.

وی افزود: چین اقدامات لازم را برای حفاظت از جان و مال اتباع چینی انجام خواهد داد.

درگیری های جاری امور داخلی میانمار است، اما به عنوان یک همسایه نزدیک، ثبات در میانمار امنیت مرزی چین را افزایش می دهد.

تحلیلگران چینی گفتند: چین همیشه امیدوار است که طرف های درگیر در میانمار با خویشتن داری رفتار کنند و به جای درگیری مسلحانه به مذاکرات بازگردند.

یک کارشناس مطالعات میانمار مستقر در پکن به شرط ناشناس ماندن به گلوبال تایمز گفت: تجارت مرزی چین و میانمار، مبادلات پرسنل و پروژه‌های همکاری در مناطق مرزی در سال ۲۰۲۳ از سرگرفته شده بود، اما این روند پس از تشدید درگیری‌ها در در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ متوقف شد.

وقی افزود: بدون آتش بس پایدار و وضعیت باثبات، همکاری های دوجانبه در زمینه تجارت، گردشگری و آموزش و کریدور اقتصادی چین-میانمار رویایی دست نیافتنی خواهد بود.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی و مفسر تلویزیونی، روز یکشنبه با اشاره به درخواست‌های مکرر مقامات چین برای خویشتن‌داری، به گلوبال تایمز گفت: چین به اصل عدم مداخله پایبند و به صلح و ثبات میانمار به دلیل نگرانی‌های امنیتی و نیازهای توسعه خود، امیدوار است.

سونگ افزود: تردید در موضع چین یا تبلیغاتی درباره نقش منفی چین در آشوب میانمار اشتباه است. چرا چین یک همسایه پر هرج و مرج را بخواهد که در حال جنگ داخلی بی پایان باشد؟

تحلیلگران خاطرنشان کردند: این غرب به رهبری آمریکا است که درگیری های بین حزبی میانمار را تشدید، فرصت صلح را محدود و تحریم هایی را علیه میانمار اعمال می کند که منجر به تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور می شود.

ژو ژنمینگ، استاد آکادمی علوم اجتماعی یوننان، تاکید کرد: چین از موضع عدم مداخله در این موضوع حمایت می کند و با نیروهای خاصی در میانمار که از چین به عنوان بهانه ای برای توجیه برنامه خود علیه دولت نظامی میانمار استفاده می کنند، مخالف است.

کارشناسان گفتند: موضع عدم مداخله چین با عزم راسخ این کشور، از طریق همکاری با طرف های مرتبط در میانمار در اجرای قانون، برای سرکوب کلاهبرداری از راه دور و هر جنایت دیگری که جان و مال مردم چین را تهدید می کند، همراه است.

چین ارتباط نزدیک با طرف‌های درگیر در میانمار را حفظ می‌کند

نبردهای شمال میانمار روز پنجشنبه به لحظه مهمی رسید که ائتلاف سه برادران- متشکل از ارتش اتحاد ملی دموکراتیک میانمار یا MNDAA، ارتش آزادیبخش ملی تانگ و ارتش آراکان - کنترل شهر لاوکائینگ را به دست گرفتند، این شهر مرکز منطقه خودگردان کوکانگ در بخش شمالی ایالت «شان» در میانمار و هم مرز با چین است.

یک کارشناس ناشناس مستقر در پکن گفت: برخی ناظران این تسلط را نقطه عطف آخرین دور درگیری ها از اواخر اکتبر (آذر 1402) می دانند، اما هنوز مشخص نیست که آیا منجر به بن بست خواهد شد یا دور دیگری از درگیری ها را آغاز خواهد کرد؟

این کارشناس گفت: اهداف استراتژیک و قدرت طرف های درگیر همچنان نامشخص است و به احتمال زیاد درگیری ها به سناریوی «مبارزه و گفت‌وگو» تبدیل خواهد شد.

سونگ گفت: میانمار از زمان استقلال برای آشتی قومی تلاش می‌کند، اما پیشرفت‌های محدودی را شاهد بوده است، و این موضوع آن‌قدر عمیق و پیچیده است که نمی‌توان آن را سریع حل کرد. چین «نقش سازنده‌ای در حمایت از روند صلح در شمال میانمار» را حفظ و برای تسهیل مذاکرات صلح تلاش خواهد کرد.

وی افزود: امید است که طرف های درگیر در میانمار بتوانند تصویر اصلی و منافع کلی کشورشان را در اولویت قرار داده و در زمان کوتاهی به صلح برسند.

سونگ گفت: باید هوشیار بود و اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی اتباع چینی و اموال آنها در مناطق مرزی و همچنین امنیت و منافع اقتصادی شرکت ها و پروژه های چینی در میانمار انجام داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha