۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85348021
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

وال استریت ژورنال: لهستان مدارک انفجار نورداستریم را پنهان کرده بود

تهران- ایرنا- وال استریت ژورنال با استناد به اطلاعاتی که به دست آورده است، اعلام کرد: شواهد حاکی از این است که لهستان تلاش کرده شواهد و مدارک مربوط به انفجارهای خطوط لوله گاز نورداستریم را پنهان کند تا روسیه متهم اصلی این انفجارها معرفی شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این روزنامه آمریکایی، مقام های اروپایی گفته‌اند تحقیقات نشان می‌دهد در ماجرای انفجارهای لوله‌های گاز نورداستریم لهستان اطلاعات نادرست را به بازرسان داده و تلاش کرده است که این انفجارها را به گردن روسیه بیندازد.

بر اساس این گزارش، مقام های لهستانی شواهدی را پنهان کرده و تلاش کردند تا تحقیقات بین‌المللی در مورد انفجارهای خطوط لوله گاز نورد استریم را متوقف کنند.

خطوط گاز نورد استریم ۱ و ۲ که روسیه را به آلمان از زیر دریای بالتیک متصل می‌کرد، در یک رشته انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک در سپتامبر ۲۰۲۲ نابود شدند. تحقیقات مشترک آلمان، دانمارک و سوئد درباره علت این انفجارها هنوز ادامه دارد.

پیشتر دولت‌های غربی روسیه را به انفجار این خطوط گاز متهم می‌کردند ولی شواهد حاکی از این است که مسکو از انفجار این خطوط ضرر دیده است. گفته می‌شود این خطوط گاز، اهرم فشار قدرت کرملین بر غرب بوده است.

سیمور هرش، روزنامه نگار آمریکایی پیشتر در مقاله‌ای، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را مسئول اصلی انفجارهای نورد استریم معرفی کرده بود.

نظریه هرش وقتی تقویت شد که رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه سابق لهستان چند ساعت پس از انفجارها با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، تصویری از نشت گاز در محل انفجار منتشر کرد و نوشت «متشکرم، ایالات متحده آمریکا».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که عملیات خرابکارانه نورداستریم به احتمال زیاد توسط آمریکایی‌ها یا به دستور آنها انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha