روایت گاردین از ابعاد فاجعه‌بار حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه

تهران- ایرنا- با گذشت حدود سه ماه از آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، آمار بالای قربانیان، آسیب‌های انسانی شدید و تخریب‌های گسترده در این باریکه به حدی وحشتناک و غیرقابل باور بوده که رسانههای غربی همچون گاردین راهی جز اعتراف به حجم گسترده خشونت‌ها و غیرانسانی بودن این حملات ندارند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی آمار خسارت‌ها و آسیب‌های وارد شده به فلسطینیان در نوار غزه پس از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه این باریکه را این گونه روایت می کند:

فوت‌شدگان

طبق آمار وزارت بهداشت غزه حداقل ۲۲ هزار و ۸۳۵ فلسطینی تا هفتم ژانویه شهید و ۵۸ هزار و ۴۱۶ نفر دیگر زخمی شده اند.

تخمین زده می شود ۷۰ درصد این آمار زنان و کودکان هستند. بنابر گزارش‌ها، حدود هفت هزار نفر دیگر مفقود هستند که احتمال می‌رود بیشتر آنها شهید شده اند.

آمار نهایی رژیم صهیونیستی در مورد عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر هزار و ۱۳۹ نفر بوده که شامل ۶۸۵ غیرنظامی اسرائیلی، ۳۷۳ عضو نیروهای امنیتی این رژیم و ۷۱ خارجی می شود.

بر اساس این گزارش از آن زمان تاکنون تعداد تلفات در اسرائیل به حدود هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که ۱۷۴ سرباز در غزه کشته و هزار و ۲۳ نفر زخمی شده اند.

گاردین می‌افزاید: ۲۲ هزار و ۸۳۵ شهید حدود یک درصد کل جمعیت غزه است. در این مدت به طور متوسط ۲۵۰ فلسطینی در روز کشته شده اند. دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از شهدا از غیرنظامیان بوده اند.

در مجموع می توان گفت این نرخ بسیار بیشتر از سایر درگیری‌های اخیر است. طبق گزارش بی بی سی در جنگ با داعش در رقه روزانه ۲۰ غیرنظامی طی یک درگیری چهار ماهه کشته می شدند. آمار کشته شدگان غیرنظامی در نبرد ۹ ماهه بین نیروهای عراقی و داعش در موصل روزانه کمتر از ۴۰ نفر بود.

آوارگان

آژانس امداد فلسطینی سازمان ملل متحد، آنروا (UNRWA)، گزارش داد که تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر (حدود ۸۵ درصد جمعیت غزه) در داخل این باریکه به دلیل جنگ آواره شده اند.

بسیاری از آنها چندین بار مجبور به جابجایی شده اند زیرا تمرکز حملات ارتش رژیم صهیونیستی مدام تغییر کرده است.

حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در موسسات مرتبط با آنروا پناه گرفته و بقیه در کنار دوستان یا غریبه ها می مانند و به سختی زندگی می کنند.

بر اساس این گزارش، حدود یک میلیون نفر یعنی نیمی از جمعیت غزه اکنون در شهرک مرزی جنوبی رفح و اطراف آن زندگی می کنند.

قبل از شروع جنگ حدود ۲۸۰ هزار نفر در آنجا زندگی می کردند. شورای روابط خارجی تخمین زد که تا اوایل ماه دسامبر، تنها حدود هزار و ۱۰۰ نفر اجازه خروج از غزه را از طریق گذرگاه رفح به مصر داشتند.

آمار و ارقم نشان می‌دهند که بحران در غزه با بحران‌های سودان و سوریه مقایسه می‌شود. سازمان بین‌المللی مهاجرت در سودان، می‌گوید که کمتر از ۶ میلیون نفر از جمعیت ۴۸ میلیونی این کشور در اثر جنگ بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع که در آوریل آغاز شد، آواره شده‌اند.

گاردین می‌افزاید: با این حال بزرگ‌ترین بحران پناهجویان در سال‌های اخیر، بحرانی است که در طول جنگ داخلی سوریه رخ داد. از جمعیت ۲۲ میلیونی این کشور قبل از جنگ، ۱۴ میلیون نفر در طی ۱۲ سال مجبور به ترک خانه های خود شده و ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در داخل و میلیون‌ها نفر دیگر در خارج از این کشور آواره شده اند.

تخریب

طبق گزارش دفتر رسانه‌های دولتی در غزه که توسط دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) استناد شده، حدود ۶۵ هزار واحد مسکونی در غزه ویران یا غیرقابل سکونت شده و ۲۹۰ هزار واحد مسکونی دیگر آسیب دیده اند. این بدان معناست که حدود نیم میلیون نفر خانه ای برای بازگشت ندارند.

تحلیل داده‌های ماهواره‌ای به نقل از آسوشیتدپرس نشان می دهد که حدود دو سوم تمام ساختمان‌ها در شمال غزه و حدود یک چهارم در منطقه جنوبی خان یونس تخریب شده اند.

در سراسر این باریکه، حدود ۳۳ درصد از ساختمان‌ها ویران شده اند و به گزارش آسوشیتدپرس میزان ویرانی‌ها بدتر از تخریب حلب در سوریه است.

این نشان دهنده شدت حملات ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه است. داده‌های گروه سنجش ایروارز (Airwars) نشان می دهد که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش در عراق بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۵ هزار حمله انجام داده بود در حالی که تعداد حملات ارتش رژیم صهیونیستی در کمتر از سه ماه ۲۲ هزار حمله بوده است.

زیرساخت‌های حیاتی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید که ۲۳ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در غزه تا سوم ژانویه به طور کامل غیرفعال شده اند و سیستم آموزشی غزه نیز به شدت آسیب دیده است.

بر اساس این گزارش، ۱۰۴ مدرسه یا ویران شده و یا آسیب زیادی دیده است. در مجموع، حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های مدارس آسیب دیده‌اند و آن‌هایی که هنوز پابرجا هستند به شکل عمده برای پناه دادن به آوارگان داخلی استفاده می‌شوند.

گاردین می افزاید: در حالی که تولید آب در ۳۰ دسامبر تنها هفت درصد عرضه آن قبل از آغاز جنگ بود برای هر چهار هزار و ۵۰۰ نفر فقط یک دوش و به ازای هر ۲۲۰ نفر تنها یک توالت وجود دارد.

این موضوع سرایت انواع بیماری را در این منطقه تشدید می کند. در ۲۱ دسامبر بیش از صد هزار مورد اسهال گزارش شد که نیمی از مبتلایان کودکان زیر پنج سال بودند. این ۲۵ برابر نرخ شیوع این بیماری قبل از درگیری‌ها است. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرد تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری از تعداد کسانی که به شکل مستقیم در اثر عملیات های نظامی کشته می شوند، بیشتر شود.

کمک‌های بشردوستانه

به مدت ۲ هفته در آغاز جنگ، هیچ گونه کمک بشردوستانه - از جمله مواد غذایی - به غزه وارد نشد. بر اساس ارقامی که آنروا به اشتراک گذاشته است، جریان کمک‌ها به تدریج با ادامه جنگ افزایش یافته است.

در ۱۰ روز آخر اکتبر روزانه ۲۰ کامیون، در نوامبر ۸۵ و در دسامبر ۱۰۴ کامیون در روز وارد این باریکه شد. اما این میزان هنوز در مقایسه با قبل از درگیری که ۵۰۰ کامیون در روز بود بسیار پایین است.

گاردین تاکید دارد که توزیع کمک های بشردوستانه به دلیل خسارات ناشی از بمباران رژیم صهیونیستی بسیار دشوارتر است. ۱۴۲ کارگر آنروا کشته و ۱۲۸ ساختمان این سازمان آسیب دیده اند.

برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد که از هر چهار خانوار در غزه یک خانواده در حال حاضر در معرض خطر گرسنگی قرار داشته و کل جمعیت غزه با کمبود مواد غذایی مواجه هستند که می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

به گفته عارف حسین، اقتصاددان ارشد برنامه جهانی غذا، در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر در جهان با گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند که ۵۷۷ هزار نفر از آنها در غزه زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha