دریاسالار ایتالیایی: حملات در دریای سرخ نشانه ضعف ناتو است

تهرن- ایرنا- دریاسالار و فرمانده سابق نیروهای مسلح ایتالیا، وضعیت جاری در دریای سرخ و حملات به کشتی‌ها را نشانه ضعف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست و خواستار بازبینی نقش این ائتلاف در ثبات و امنیت جهان شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه اوآبزرور، لوئیجی باینلی مانتلی فرمانده سابق نیروهای مسلح ایتالیا گفت: ناتوانی آمریکا و اتحادیه اروپا در انجام ماموریت دریایی مشترک در دریای سرخ در میانه این برهه خطرناک نشانه ضعف است.

وی خاطرنشان کرد: باوجود نیروی دریایی آموزش دیده و قدرتمند ما، ادامه این حملات نشانه ای از ضعیف ما به عنوان ناتو و اعضای اتحادیه اروپاست.

مقام پیشین ارتش ایتالیا تاکید کرد: ائتلاف نظامی ناتو باید بار دیگر نقش خود را در ثبات و امنیت جهان بازبینی کرده و گسترش دهد و اتحادیه اروپا هم باید دست از رویاهای بزرگ بردارد و به انسجام خود بیندیشد.

باینلی مانتلی مدعی شد: ما باید با این [چالش جدید در دریای سرخ] کنار بیاییم، زیرا این حملات تنها علیه اسرائیل نبوده و چالشی مستقیم برای همه کشورهای غربی است و عزم و انسجام ما برای حافظت از اقتصاد و ارزش‌های مشترکمان را می سنجد.

واشنگتن در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در واکنش به حملات ارتش یمن به کشتی های تجاری، از ماموریت جدید خود در دریای سرخ رونمایی کرد. در ابتدا قرار بود ۲۰ کشور از جمله انگلیس و قدرت های دریایی اتحادیه اروپا شامل دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند و اسپانیا نیز در این ماموریت مشارکت کنند. اما ۲ هفته بعد، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از پیوستن به نیروهای تحت رهبری آمریکا خودداری کردند و آلمان هم تاکنون هیچ کشتی جنگی نفرستاده است.

باینلی مانتلی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: موثرترین ترکیب ائتلاف دریایی بین المللی برای مقابله با چنین حملاتی باید شامل ناوچه های تندرو و چند منظوره برای مقابله با پهپادها و کشتی های کوچکی باشد که به گفته وی تهدیدی برای کشتیرانی تجاری است.

این دریاسالار بازنشسته ایتالیایی در عین حال نسبت به هرگونه عملیات زمینی علیه پایگاه های حوثی ها هشدار داد و گفت: عملیات زمینی غیرعاقلانه است، زیرا چنین چیزی می تواند سبب بروز بحرانی بزرگتر و طولانی مدت شود.

ارتش یمن در هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حمله به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم به سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha