پروژه دوقطبی‌سازی حادثه تروریستی کرمان شکست خورد

ساری – ایرنا – تحلیلگر حوزه رسانه گفت: بررسی  ۶۰۰ میلیون محتوا با موضوع حادثه تروریستی کرمان نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی غربی-صهیونیستی نتوانستند به هدف پساتروریستی خود که دوقطبی کردن جامعه ایران است دست پیدا کنند و در این عملیات نیز شکست خوردند.

سینا قربانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مدت‌ها است که وقتی غرب ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کند آنچه در واقع در ذهن استراتژیست‌های غربی می‌گذرد ایجاد هراس اجتماعی از جنگ در جامعه ایران و وادار کردن جامعه برای فشار به حکومت به منظور تعدیل برنامه‌های راهبردی مانند فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای از ترس ورود کشور به جنگی نظامی است.

وی افزود: در این راهبرد که غربی‌ها و صهیونیست‌ها در پیش گرفته‌اند ماهیت تهدیدشان ظاهراً تهدید به حمله نظامی است، اما در واقع هدف طرف غربی اثرگذاری روی محاسبات جامعه و سوق دادن آن به سمت یک رفتار سیاسی و اجتماعی خاص است. به همین دلیل صهیونیست‌ها به طور معمول به جای تهدید به حمله نظامی از عبارت ضرورت معتبرسازی گزینه نظامی از جمله برای مردم ایران سخن می‌گویند.

این تحلیلگر مسائل رسانه خاطرنشان کرد: درباره تحریم‌ها نیز همین‌طور است. در ظاهر با تحریم‌ها به دنبال ایجاد فشار اقتصادی هستند، اما در واقع غرب می‌داند میزان فشار اقتصادی که می‌تواند با ابزار تحریم ایجاد کند محدود و دارای تأثیر راهبردی اندک بر محاسبات مسئولان در ایران است. تعبیری که خود غربی‌ها به کار می‌برند این است که ایران در مقابل فشار حداکثری مقاومت حداکثری کرده است.

پروژه دوقطبی‌سازی حادثه تروریستی کرمان شکست خورد

این کارشناس مسائل رسانه و سیاسی تصریح کرد: تحلیل ادبیات استراتژیک غرب درباره تحریم‌ها نشان می‌دهد هدف واقعی تحریم تولید فشار اقتصادی مستقیم به منظور شرطی کردن جامعه ایران و سوق دادن تدریجی آن به سمت این انگاره است که بدون عادی‌سازی رفتار بین‌المللی با تعریف مد نظر آنها و دست برداشتن از برنامه‌های استراتژیک، وضعیت اقتصادی و معیشتی آن روز به روز وخیم‌تر خواهد شد.

قربانی اظهار کرد: غرب همواره امیدوار بوده که جامعه ایران با تأثیرپذیری از تحریم‌ها، نظام را برای سازش در خارج و رسیدن به آنچه غرب تعاریف دو طرفه از برنامه‌های امنیت ملی ایران می‌نامد تحت فشار قرار دهد. آن‌ها در مقاطعی نیز به این نتیجه رسیدند که تحریم از این حیث درون ایران کارآمد عمل کرد.

وی افزود: همین تحلیل را به شکل‌هایی دیگر درباره سایر انواع گزینه‌های تهدید علیه ایران هم می‌توان ارائه کرد. در واقع این گزینه‌های تهدید همواره بیش از آن که زیرساخت‌های ایران را هدف گرفته باشد ذهن جامعه را نشانه می‌گیرد. غرب امیدوار است بتواند با معتبرسازی این گزینه‌ها، جامعه را به ابزار فشار بر حاکمیت در جهت خواسته‌های خود تبدیل کند.

شکست پروژه دوقطبی‌سازی در آستانه انتخابات

پروژه دوقطبی‌سازی حادثه تروریستی کرمان شکست خورد

کارشناس حوزه رسانه با بیان این‌که برنامه‌ریزان حادثه کرمان پس از حمله تروریستی عملیات روانی گسترده‌ای را با هدف دوقطبی‌سازی جامعه ایران آغاز کردند، افزود: بررسی شرکت داده‌کاوی دیتاک از بیش از ۶۰۰ میلیون محتوای مرتبط با حادثه کرمان، از حدود یک میلیارد ایمپرشن شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: از کل محتوای منتشر شده فقط ۴۰ درصد تلاش در ایجاد دوقطبی داشتند و مابقی کاربران بدون جهت‌گیری به بررسی عامل اصلی ترور، ابراز همدردی و تسلیت، اطلاع‌رسانی، محکومیت تروریسم و احتمال دخالت اتباع افغانستانی پرداخته‌اند.

قربانی افزود: بیشترین محتوا در رابطه با "عوامل عملیات تروریستی" تولید شده و این نشان می‌دهد که کاربران انگشت اتهام را نخست به سوی رژیم صهیونیستی و سپس به ترتیب به سمت داعش، آمریکا، پاکستان و برخی از کشورهای منطقه نشانه رفته‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha