رئیس کابینه حکومت طالبان: خاک افغانستان هرگز علیه همسایگان استفاده نخواهد شد

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس کابینه حکومت سرپرست طالبان افغانستان در دیدار با رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان که با هدف میانجیگری برای تنش‌زدایی میان دو کشور به کابل سفر کرده است، گفت: اطمینان می‌دهیم که قلمروی افغانستان هرگز علیه کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی حزب جمعیت علمای اسلام، ملا محمد حسن آخند امروز در کابل با مولانا فضل الرحمان و هیات همراه دیدار کرد.

در این نشست سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان و برخی از مقامات برجسته کابینه هیات حاکمه موقت افغانستان نیز حضور داشتند.

سفر مولانا فضل الرحمان چهره سیاسی پاکستان به دعوت طالبان افغانستان و با هدف پادرمیانی میان دو کشور همسایه جهت رفع اختلافات و ازسرگیری گفت‌وگوهای رسمی انجام شده است. ‌دولت اسلام‌آباد بارها طالبان افغانستان را به کم کاری در مقابل با تروریسم و سوء مدیریت در کنترل مرزهای مشترک متهم کرده، ادعایی که متقابلا از سوی کابل رد شده است.

رئیس کابینه حکومت طالبان: خاک افغانستان هرگز علیه همسایگان استفاده نخواهد شد


در بیانیه روابط عمومی حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان آمده است: مولانا فضل الرحمان اظهار داشت که امارات اسلامی افغانستان در مقابله با نیروهای خارجی به یک پیروزی بزرگ دست یافته است و مردم افغانستان مستحق تبریک هستند.

وی هدف از بازدید خود از افغانستان را کمک به رفع سوء تفاهم در روابط دو همسایه و یافتن راهکارهای گسترش همکاری‌های همه جانبه به ویژه در بخش‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی توصیف کرد.

مولانا فضل الرحمان گفت که حزب جمعیت علمای اسلام مخالفت خود با تصمیم دولت پاکستان برای اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز را به صراحت اعلام کرده و این روش را به ضرر روابط دو کشور می داند.

رئیس کابینه حکومت طالبان: خاک افغانستان هرگز علیه همسایگان استفاده نخواهد شد


رئیس کابینه وزرای طالبان افغانستان نیز با استقبال از سفر هیات علمای پاکستانی اظهار داشت که افغانستان هرگز اراده‌ای مبنی بر سوء استفاده از قلمروی خود علیه کشورهای همسایه به ویژه پاکستان ندارد.

وی رویکرد مقامات پاکستانی در قبال پناهجویان افغانستانی را "ظالمانه" خواند و افزود: چنین رفتارهایی باید متوقف شود زیرا ریشه اختلافات و سوء ظن میان دو کشور شده است.

ملا محمد حسن نقش علمای پاکستان و افغانستان برای کمک به حل بحران در روابط دو کشور را مهم برشمرد و خواستار جلوگیری از اقدامات غیرسازنده شد.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان نیز در این دیدار مشکلات پیش روی پناهجویان افغانستانی، تجار این کشور و قوانین سختگیرانه طرف پاکستانی در بحث واردات و صادرات در مرزهای مشترک را مطرح کرد.

منابع آگاه در پاکستان گفتند: دیدار با ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان افغانستان در قندهار نیز در دستور کار مولانا فضل الرحمان قرار دارد. قرار است چالش گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در جریان دیدارهای چهره سیاسی پاکستان با مقامات حکومت سرپرست افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.

سفر هیات پاکستانی به ریاست مولانا فضل الرحمان درحالی انجام می شود ‌که اسلام‌آباد هفته گذشته میزبان هیات طالبان افغانستان به ریاست ملا شیرین آخند معاون اطلاعات نظامی و راهبردی افغانستان و والی قندهار بود.

بن بست در روابط از قبل ناآرام پاکستان و افغانستان به ویژه پس از تسلط طالبان بر کابل همچنان ادامه دارد و این اختلافات به دلیل اتهامات دو همسایه علیه یکدیگر در بحث مبارزه با تروریسم، کم کاری علیه نیروهای خشونت طلب، سوء مدیریت در مرزهای مشترک و به ویژه تداوم اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز از پاکستان عمیق‌تر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha