۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 879
کد خبر: 85347492
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سطح کشت برنج در کشور به ۱۹ استان رسیده است

۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹
کد خبر: 85347492
سطح کشت برنج در کشور به ۱۹ استان رسیده است

تهران- ایرنا- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد،‌ در سال‌های مختلف سطوح زیر کشت برنج در ایران متغیر بوده اما طبق آخرین آمار، به طور متوسط در ۱۹ استان کشور برنج کشت می‌شود. بیش از ۷۰ درصد کشت برنج در سه استان شمالی کشور است.

به گفته «سهراب سهرابی» استان گیلان با ۲۳۰ هزار هکتار در رتبه نخست، استان مازندران با ۲۱۰ هزار هکتار در جایگاه دوم و استان گلستان با حدود ۷۰ هزار هکتار کشت برنج، در رتبه سوم قرار دارد. در زراعت برنج، هدفگذاری تامین نیاز کشور از محل تولید داخل است.
پارسال سطح زیر کشت برنج ۷۷۰ هزار هکتار در استان‌های مختلف کشور بود که برآوردها نشان می‌دهد از این میزان، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک و ۲ میلیون و ۵۲۰ تن برنج سفید تولید شده است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ورود فناوری بذر هیبرید به کشور از چین در دستور کار قرار دارد، افزود: این نوع بذر می‌تواند با عملکردهای بیش از ۱۰ تن در هکتار، هم شلتوک در مزرعه تولید و هم انقلابی در تولید محصول برنج ایجاد کند. البته اصلاح ساختار شالکوبی‌ها برای کاهش ضایعات محصول برنج، توسعه کشت‌های مکانیزه شامل کشت نشایی برنج در زمان کاشت، عملیات داشت برنج و توسعه برداشت برنج، از دیگر برنامه‌های است که می‌تواند کیفیت و کمیت برنج را در کشور ارتقا دهد.
وی پرورش راتون (برنج چین دوم) را یکی از روش‌هایی برشمرد که می‌تواند تولید برنج را افزایش دهد. پارسال بیش از ۷۰ هکتار برنج راتون در استان‌های گیلان و مازندران کشت شد.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha