به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر فرشته باقری روز سه شنبه بیان کرد: ۲ سال نخست زندگی کودک، سال های بسیار مهم و اساسی برای یادگیری و رشد گفتار و زبان است و این مرحله، دوره ای پایهای برای زبان آموزی کودک است.
استادیار گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه کودکان خودبهخود و به تدریج توانایی استفاده از زبان را در محیط طبیعی و در تعامل با دیگران می یابند، افزود: زبان تنها و تنها از طریق تعاملات انسانی یادگیری می شود و بایستی از در معرض تلویزیون و تلفن همراه قرار دادن کودکان کمتر از ۲ سال اجتناب شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده قرار دادن نوزادان در معرض تلویزیون و تلفن همراه در دورانی که برای رشد گفتار و زبان، دوران بسیار مهمی محسوب می شود، موجب تاخیر گفتار و زبان، مهارت های ارتباطی ضعیف و همچنین اثرات نامطلوبی بر روی رشد مهارت های شناختی از جمله توجه می شود.
وی در همین راستا با اشاره به اینکه آنچه نوزادان و کودکان واقعا نیاز دارند، ارتباط داشتن با افراد پیرامون آنهاست، افزود: والدین برای اینکه به رشد بهتر مهارت های ارتباطی، شناختی، گفتار و زبان در کودکشان کمک کنند، بایستی به صورت مداوم فارغ از اینکه کودک متوجه بشود یا نشود با او صحبت کنند.
دکتری تخصصی شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: کودکان باید وقت خود را صرف بازی، لمس اشیا، تکان دادن و پرتاب کردن آنها کنند، چهره افراد مورد علاقهشان (پدر و مادر) را ببینند و صدایشان را بشنوند.
دکتر باقری با بیان این نکته که تا حدود سن ۱۸ ماهگی، مغز کودکان توانایی درک نشانههای روی صفحه موبایل و ارتباط دادن میان آنها و دنیای واقعی را ندارد، اظهار داشت: برای کودک کتاب داستان های شکل دار بخوانند و حین خواندن، اشکال و رنگ ها را زمانی که بیانش می کنند به کودک نشان دهند و همچنین والدین در هنگام خواباندن نوزاد با صدای خودشان برایش لالایی بخوانند.
نظر شما