۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85346649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترک تحصیل دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم خوزستان کاهش یافت

اهواز- ایرنا- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: نرخ ترک تحصیل در مقطع متوسطه دوم استان از ۴.۱۳ درصد به ۲.۴۰ درصد کاهش یافت.

امین برملا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات لازم برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم بیان کرد: با افزایش نظارت بر ثبت نام دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم و شناسایی افرادی که ترک تحصیل کردند جذب این دانش‌آموزان در کلاس‌های درس طی یکسال اخیر افزایش یافته است.

وی گفت: اغلب دانش آموزان در این دوره تحصیلی به به دلیل برخی مشکلات، امکان ادامه تحصیل را نداشتند که با ایجاد راهکارهای مناسب موانع تحصیلی آنها برداشته شد.

بر اساس اعلام مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان جمعیت بازمانده از تحصیل خوزستان ۱۳ هزار نفربرآورده شده که تا کنون ۳۰ درصد این جمعیت جذب کلاس‌های درس شدند.

برملا با بیان اینکه از مهرماه امسال نظارت بر ثبت نام دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم بیشتر شده است ادامه داد: بر اساس آماری که اداره کل بهزیستی استان اعلام کرد ۲ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز استان به دلیل معلولیت امکان ادامه تحصیل را ندارند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر اهمیت ماندگاری دانش‌آموزان در مدرسه افزود: فرهنگ‌سازی و ایجاد مشوق‌هایی برای ماندگاری دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده در مدارس بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: یکی از موارد تشویقی برای این دانش‌آموزان در خصوص دخترانی است که ازدواج کردند ، در گذشته این افراد امکان تحصیل در مدارس عادی را نداشتند و باید در مدارس شبانه‌روزی درس می‌خواندند.

برملا بیان کرد: همین موضوع مانع ادامه تحصیل این دختران شده بود که با دستور وزیر آموزش و پرورش از این پس دانش‌آموزان دختری که ازدواج کرده‌اند امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند.

گرایش ۴۳.۵ درصد دانش‌آموزان خوزستانی به رشته‌های مهارتی

معاون آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیاز نیروی کار مهارتی در خوزستان طی چند سال اخیر اقدامات زیادی از سوی آموزش و پرورش استان برای گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی و فنی انجام شده است.

وی گفت: خوشبختانه این اقدامات اثرگذار بوده و بالغ بر ۴۳.۵ درصد دانش‌آموزان خوزستان به رشته‌های فنی و مهارتی گرایش یافتند.

برملا با بیان اینکه خوزستان رتبه‌ برتر ملی جذب دانش‌آموز در رشته‌های فنی و مهارتی را کسب کرده است افزود: توسعه هنرستان‌ها همجوار ( هنرستان‌های در کنار صنایع ) و خرید تجهیزات برای کارگاه‌های هنرستان ها از جمله اقدامات آموزش و پرورش استان برای ترغیب دانش‌آموزان به منظور ادامه تحصیل در رشته‌های مهارتی بوده است.

سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال تجهیزات برای هنرستان‌های خوزستان تهیه شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: طی ۲ سال اخیر جذب دانش‌آموزان استان به رشته‌های فنی و مهارتی ۱۰ درصد رشد داشته و ۱۲ هزار نفر در این مدت وارد هنرستان‌ها شدند.

رشد ۲۶ درصدی شاخص قبولی مدارس دولتی در کنکور امسال

برملا با اشاره به ارتقاء رتبه شاخص کیفیت آموزشی در مدارس دولتی استان بیان کرد: افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی خوزستان یکی از اولویت‌های این اداره کل است که در همین راستا برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه خوزستان رتبه دوم ارتقاء شاخص کیفی آموزش مدارس دولتی کشور را کسب کرد بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده میزان قبولی دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور امسال ۲۶ درصد رشد داشته است.

لزوم توسعه کمی و کیفی پژوهش سراهای دانش‌آموزی خوزستان

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ترغیب دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های پژوهشی را از برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواند و اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف توسعه کمی و کیفی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان ضروری است.

وی با بیان اینکه ۴۰ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در خوزستان وجود دارد تصریح کرد: سال گذشته رتبه شاخص فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان استان در کشور ۲۰ بود که این رتبه امسال به ۱۲ ارتقا یافته و نشان‌دهنده گسترش فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان خوزستانی است.

برملا در ادامه سخنان خود اضافه کرد: برخی مدارس استان فاقد کارگاه و آزمایشگاه هستند به همین دلیل اهمیت استفاده از پژوهش‌سراها برای دانش‌آموزان دوچندان می‌شود.

وی از دیگر آموزش‌های مد نظر اداره کل آموزش و پرورش خوزستان به دانش‌آموزان را در حوزه فناوری دانست و گفت: آموزش هوش مصنوعی و کدنویسی در مدارس استان آغاز شده و خوزستان جزء چهار استان برتر کشور در اجرای این طرح شده است.

۱۲ هزار دانش آموز خوزستانی در دوره متوسطه اول به منظور یادگیری هوش مصنوعی هدفگذاری شده‌اند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ارتقاء معدل دانش‌آموزان استان در رشته ریاضی فیزیک اظهار کرد: بعد از ۹ سال آموزش و پرورش خوزستان موفق شد میانگین معدل رشته ریاضی فیزیک در استان را به عنوان یک شاخص آموزشی ارتقاء دهد که نشان‌دهنده بالا رفتن سطح کیفی آموزش و تحصیلی دانش آموزان در این رشته است.

وی گفت: رشته ریاضی فیزیکی از جمله رشته‌های مورد نیاز بازار کار استان به منظور پرورش نیروی مهندس است که متاسفانه در سال‌های گذشته جالی خالی قبولی دانش‌آموزان خوزستانی در این گروه رشته‌ای بسیار احساس می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha