راه‌اندازی کتابخانه مرکزی لارستان در دست پیگیری جدی

لارستان – ایرنا – مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: کتابخانه مرکزی لارستان، از پروژه‌های مهم کتابخانه‌ای استان است و رایزنی‌ها برای تکمیل آن انجام شده است.

محمد حسین فیروزی یکشنبه در حاشیه آیین تکریم ومعارفه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با وجود وقفه‌ای که در پیشرفت این طرح به وجود آمده رایزنی‌ها برای آغاز به کار مجدد آن انجام شده و برای تامین نیروی انسانی و تجهیز آن نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح بزرگ باشیم، افزود: کتابخانه مرکزی لارستان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و پیش بینی می‌شود مورد استقبال خوب مردم قرار گیرد.

تغییر ضلع‌های مثلث کتابخانه‌ای

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: امروزه تعداد منابع کتابخانه‌ای یا بزرگ بودن فضای فیزیکی آن، الزاما نشان دهنده یک کتابخانه خوب نیست، بلکه می‌توان گفت کتابخانه ای موفق است که خدمات آن مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

فیروزی اضافه کرد: با مسیر نوین نهاد کتابخانه‌های عمومی در سالهای اخیر، سه ضلع «مردم، کتابدار، منابع» در کتابخانه‌ها به «مردم، کتابدار، خدمات» تغییر پیدا کرده است و امروزه امانت کتاب تنها بخشی از خدمات کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی برای این مراکز بیش از ۶۰ خدمت جدید تعریف کرده و تاسیس کتابخانه‌های جدید از جمله در لارستان، مبتنی بر این خدمات خواهد بود تا کتابخانه‌ها به یک پاتوق فرهنگی اجتماعی در جامعه تبدیل شود.

فیروزی توضیح داد: در این رویکرد برخی کتابخانه‌ها حتی نقش آفرینی اقتصادی در حوزه توسعه کسب و کارها، کارآفرینی، کمک به مشاغل کوچک و آموزش آنها را نیز به عهده گرفته‌اند و فضای خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اظهار کرد: هرچند امانت، عضویت، تعداد منابع در دسترس و فضای فیزیکی شاخص‌های بررسی و پالایش وضعیت کتابخانه‌ها در ایران و سراسر دنیا است اما به دلیل تحولات جدید شاخص‌های دیگری در زمینه ارائه خدمات نیز در آینده تعیین کننده خواهد بود.

فیروزی یادآور شد: طرح «کتابخانه‌های بدون کتاب» به تازگی مورد توجه و اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته و در این قالب گعده‌ها، کارگاه‌ها و فضاهای اشتراکی مختلفی تعریف شده و کتاب های الکترونیکی نیز در دسترس است.

وی اضافه کرد: این نوع کتابخانه‌ها شمار محدودی در سطح کشور ایجاد شده و راه‌اندازی آن در فارس نیز در برنامه‌های آینده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: امروزه کتابخانه‌های عمومی به نوعی یک دانشگاه غیررسمی محسوب می شوند.

راه‌اندازی کتابخانه مرکزی لارستان در دست پیگیری جدی

در این آیین از تلاش‌های محمد معتمدیان تجلیل و سمیه معمارزاده به عنوان رئیس جدید اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان معرفی شد.

لارستان در فاصله ۳۴۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha