شهید سلیمانی معمار جبهه مقاومت در شرق و غرب جهان بود

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: شهید سلیمانی معمار جبهه مقاومت در شرق و غرب جهان بوده و نقش وی  در تسریع مفهوم متفاوت نظم نوین جهانی سردار دلها را به قهرمانی جاودانه تبدیل کرد.

مجتبی شجاعی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بی تردید نظم نوینی که در منطقه و صحنه جهانی شکل گرفته حاصل سال‌ها برنامه ریزی و تلاش افرادی همچون شهید سلیمانی است که با زیر سوال بردن ماهیت وجودی سیاست‌های غرب و غرب گرایان و نظام سلطه و متزلزل کردن پایه‌های سلطه غرب در منطقه، داغ جدی بر دل سلطه گرایان گذاشته چنانکه حتی از نام و تصویر سردار نیز در هراس هستند و برای به حاشیه راندن و کم رنگ سازی جایگاه آن به هر ابزاری چنگ می‌زنند.

وی افزود: نظمی که غرب به دنبال آن در قالب خاورمیانه بزرگ بود با مکتب مقاومتی سردار با شکست همراه شد در حالی که جایگزین‌ آن اراده‌ای شد که امروز ملت‌های منطقه خروج بیگانگان از منطقه را راهکار رسیدن به امنیت پایدار می دانند و در همین مسیر سردار سلیمانی توانست دیپلماسی و میدان را در کنار هم قرار دهد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگرچه برخی مبارزه صادقانه و همه جانبه سردار سلیمانی با تروریسم و زمینه‌سازی برای امنیت جهانی را از دلایل جاوانه شدن وی عنوان می‌کنند اما نگاهی ریشه‌ای به کارنامه سردار دلها حقیقتی بالاتر را آشکار می‌سازد و آن ظرفیت سازی و هویت بخشی است که سردار برای ملت‌ها به ارمغان آورد.

شهید سلیمانی معمار جبهه مقاومت در شرق و غرب جهان بود

شهید سلیمانی معمار جبهه مقاومت در شرق و غرب جهان

به گفته وی؛ در بستر همین ظرفیت سازی و شکل گیری جبهه مقاومت از دل این ظرفیت‌های مردمی در منطقه هست که طوفان الاقصی شکل می‌گیرد و امروز شاهدیم در منطقه، آمریکا رو به افول و اسرائیل روز به روز به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود و کشورهای مختلف دنیا به مسیری می‌روند که هژمونی استکبار جهانی دارد از بین می‌رود و قدرت‌های نوظهوری مانند کشورهای محور مقاومت در دنیا خود را نشان می‌دهد بنابراین شهید سلیمانی معمار جبهه مقاومت در شرق و غرب جهان بوده و نقش او در تسریع مفهوم متفاوت نظم نوین جهانی او را به قهرمانی جاودانه تبدیل کرد.

شجاعی اظهار کرد: در همین راستا شهید سلیمانی را باید پیشگام قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه دانست که این نوع بازدارندگی نه تنها به تقویت امنیت و ثبات در کشورهای مهمی از منطقه نیز انجامیده است بلکه دست آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان غربی و منطقه‌ای این دو را از دست‌اندازی در امنیت و ثبات منطقه تا حدود زیادی کوتاه کرده، همین کارکرد شهید سلیمانی در تأمین امنیت منطقه بود که آمریکایی‌ها آن را برنتافتند.

وی ابیان کرد: شهید سلیمانی با تکیه بر امنیت مردمی و مردمی سازی امنیت، سبب‌ساز شکست و خروج آمریکا به عنوان یک ابر قدرت جهانی در منطقه خاورمیانه شد و این اقدامات راهبردی که شامل هماهنگ سازی گروه‌های مقاومت و تبدیل محور مقاومت به جبهه مقاومت بود و به نوعی تکوین و توسعه ارتش فراملی مقاومت که با تکیه بر نیروهای مردمی پیاده شد امکان یک دفاع فرا ملی را برای کشور رقم زد که این مهم نیز سبب افزایش دوچندان قدرت منطقه‌ای ایران در مقایسه با رقبای خود شد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: بر همین اساس از اقدامات موثر شهید بزرگوار مرتبط ساختن گروه‌های مقاومت با یکدیگر بود که در جنگ اخیر غزه شاهد پررنگ تر شدن جلوه‌های این هماهنگی هستیم به شکلی که تا پیش از جنگ غزه، غرب از محور مقاومت هیچ تصویر روشنی نداشت و گمان می‌کرد این تنها یک لفظ است، اما در جنگ محور مقاومت به جبهه مقاومت تبدیل و جبهه‌های متعدد علیه صهیونیست‌ها و آمریکا در یمن، لبنان و عراق فعال شدند.

شهید سلیمانی معمار جبهه مقاومت در شرق و غرب جهان بود

شهید سلیمانی فردی خلاق و مبتکر بود

وی تاکید کرد: مردم منطقه اکنون نسبت به ظلم در دیگر نواحی حساس شده، زیرا به این درک رسیده‌اند که پایه‌گذاری یک بحران در نقطه‌ای می‌تواند به نقطه دیگر مانند پایه‌گذاری صهیونیسم در فلسطین و تجاوزاتش به سوریه و لبنان، پایه‌گذاری تکفیری‌ها در سوریه و سرایت آن به عراق و تلاش برای انتقالش به لبنان سرایت کند.

شجاعی افزود: با تلاش‌های شهید حاج قاسم سلیمانی امروزه گروه‌های مقاومت مردمی حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، حزب الله در لبنان، حشد الشعبی در عراق، انصار الله در یمن و فاطمیون در افغانستان تشکیل و در حال توسعه هستند.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی فردی خلاق و مبتکر بود که با بهره گیری از تجارب دوران دفاع مقدس نیروهای مقاومت را تربیت و آموزش داد و همچنین آن‌ها را تسلیح کرد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تحولات امروز در غزه نشان از شکل گیری یک جبهه گسترده مقاومت برای نابودی کامل رژیم غاصب صهیونیستی است که با عملیات طوفان الاقصی سیلی سختی به رژیم غاصب صهیونیستی در ابعاد نظامی، سیاسی و امنیتی وارد شد و این اقدامات به برکت تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی است.

وی گفت: سردار سلیمانی در هر موقعیت، ظرفیت‌سازی کرده، امروز سلیمانی نیست ولی به طور قطع آثار راهبردی او تا ۱۰‌ها سال بعد و شاید تا صد سال بعد باقی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha