چهار قاچاقچی چوب‌های جنگلی در دام ماموران منابع طبیعی شهرستان نور

نوشهر - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور از شناسایی چهار قاچاقچی چوب های جنگلی خبر داد .

به گزارش ایرنا صادق طهماسب پور شنبه شب در گزارشی به رسانه‌ها گفت: این افراد متخلف در کمین ماموران منابع طبیعی در حین قطع درختان جنگلی در منطقه "انگتارود "هم مرز میان آمل و هراز بخش چمستان شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه این افراد اقدام به برداشت و حمل چوب با چارپایان به ویژه با قاطر می کردند، گفت: این افراد قاچاقچی سابقه‌دار بوده و پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

روز گذشته هم سه تن از قاچاقچیان حرفه‌ای سازمان یافته چوب‌های جنگلی در نقطه ای دیگر واقع در عرصه جنگلی " انارجار" بخش مرکزی شهرستان نور از سوی ماموران منابع طبیعی شناسایی و زمینگیر شدند.

این افراد از مدت‌ها قبل اقدام به قطع تنه و سرشاخه درختان می‌کردند که با ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی روز گذشته موفق به شناسایی این افراد متخلف شدند.

طبق گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور ، پس از پرونده سازی و سیر مراحل قانونی به منظور صدور حکم جلب این افراد به مراجع قضایی معرفی شدند و تلاش ها برای شناسایی دیگر افراد قاچاقچی هم ادامه دارد.

چهار قاچاقچی چوب‌های جنگلی در دام ماموران منابع طبیعی شهرستان نور

بنا گفته کارشناسان، همجواری روستاهای متعدد با جنگل، محصور نبودن همه محدوده‌های جنگلی، قیمت بالای چوب جنگل و وجود مشتری همیشگی برای آن در کنار آمار زیاد بیکاری، از جمله دلایل قاچاق چوب در خطه شمال به ویره مازندران است که موجب شده برخی افراد با تهیه ابزار قطع درخت مانند اره موتوری و استفاده از خودروهای شخصی اقدام به قاچاق آن کنند.

اگر چه در گذشته، انعکاس صدای اَره موتوری در جنگل‌ها از جمله روش‌های شناسایی فعالیت مجرمین جنگلی به شمار می‌رفت اما پیشرفت تکنولوژی و ورود اره موتوری‌های بدون صدا یا با صدای کم، کار ماموران برای پیدا کردن ردی از قاچاقچیان را دشوارتر از همیشه کرده است.

کمبود قرق‌بان، مشکلی بر روی دیگر مشکلات محافظت از عرصه‌های جنگلی است که همه این عوامل باعث شده، قاچاق از جنگل‌های هیرکانی شمال، رویه‌ای ثابت و همیشگی باشد.

برای قاچاقچیان هم تفاوتی ندارد که دستگیر بشوند یا نه چون جریمه اعمال شده برای این جرم آنقدر کم است که انگیزه تکرار آن را در سودجویان تازه نگه می‌دارد

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور مسوولیت حفاظت، احیا و بهره برداری حدود ۲۳۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی را برعهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha