۱۸ دی ۱۴۰۲، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85345479
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع  کودکان دارای اختلال

سنندج- ایرنا- طرح ملی سنجس سلامت که هرساله برای نوآموزان ورود به دبستان و پیش‌دبستانی انجام می شود، گامی موثر برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال یادگیری بوده و اجرای به موقع آن می‌تواند از بسیاری آسیب ها در دوران تحصیل جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، در بسیاری از کشورها نظام آموزش و پرورش، معمولاً کودکان را در بدو ورود به مدرسه مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا در میان آنان کسانی که دارای نیازهای ویژه هستند شناسایی شده و بتوانند برایشان برنامه‌هایی متناسب با نیازهایشان طراحی کنند.

در کشور ما نیز سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۷۵ هرساله طرحی را با عنوان سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، پیش دبستانی و دانش آموزان با نیازهای ویژه اجرا می‌کند.

طرح سنجش سلامت نوآموزان هرساله همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز اجرا می شود، حال برای آشنایی هر چه بیشتر با اجرای این طرح در استان، مصاحبه ای با طالب محمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان انجام شده است، که مشروح آن در ذیل می آید.

سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع  کودکان دارای اختلال


ایرنا: به عنوان نخستین سوال تعریف شما از اجرای طرح سنجش چیست؟

محمدی: طرح سنجش سلامت یکی از طرح‌های مهم است که آموزش و پرورش استثنایی مجری آن است و کشورهای خارجی روی آن خیلی مانور می دهند و براساس آن کسی که وارد مدرسه شود باید از مرحله تست جسمانی، هوشی، عاطفی و اجتماعی بگذرد.

پس از گذر از این تست‌ها اگر وضعیت وی عادی باشد به مدارس عادی، اگر دارای بهره هوشی مرزی باشد تحت آموزش تلفیقی فراگیر و اگر آموزش پذیر بود در مدرسه استثنایی پذیرش می‌شود، هدف از این طرح جایابی مناسب است که متناسب با طیف‌های مختلف برنامه ریزی درسی و آموزشی داشته باشیم.

ایرنا: نحوه ثبت نام و اجرای طرح چگونه است؟

محمدی: ثبت نام در این طرح در گذشته به این صورت بود که اولیای دانش آموزان به مدرسه مراجعه کرده و پس از تحویل مدارک به مسئولان مدرسه، نوبت مراجعه به پایگاه های سنجش سلامت را دریافت می کردند.

بر اساس آن، والدین به همراه کودک به مکان و زمان مشخص شده برای سنجش سلامت مراجعه می کنند، از سال ۱۳۹۹، نوبت‌دهی کلاس اولی‌ها برای سنجش سلامت، آنلاین و الکترونیکی شده است.

این طرح در گذشته در فصل تابستان انجام می‌شد اما در رویکرد جدید در طول سال تحصیلی و توسط مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی و نیروهای آموزش دیده و مجرب اجرا خواهد شد.

سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع  کودکان دارای اختلال



ایرنا: درباره مراحل فرآیند اجرای طرح توضیح دهید.

محمدی: فرآیند نوبت‌دهی و ثبت اطلاعات نوآموزان در این طرح به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و اولیا باید برای دریافت نوبت سنجش به آدرس الکترونیکی my.medu.ir مراجعه کنند.

پس از پرداخت هزینه سنجش به مبلغ ۶۰۰ هزار ریال، اولیا در نوبت تعیین شده به مراکز جامع سنجش استان مراجعه می‌کنند، البته سنجش برای سه دهک اول جامعه(کم بضاعت) رایگان و سامانه سنجش به سامانه ثبت احوال لینک است.

اگر نوآموزی در سامانه ثبت نام نکند و برای سنجش مراجعه نکند در سال تحصیلی آینده برای پایه اول ابتدایی در هیچ مدرسه ای امکان ثبت نام ندارد.

ایرنا: سالانه چه تعداد دانش‌آموز در استان زیرپوشش این برنامه قرار می گیرند؟

محمدی: سال گذشته ۳۱ هزار دانش آموز بدو ورود به دبستان زیرپوشش این طرح قرار گرفتند و امسال نیز از اول مهر تا دهه اول دی ماه ۱۳ هزار و ۸۳۲ نوآموز نوبت گیری شده و از این تعداد ۹ هزار و ۶۳۶ نفر ارزیابی و هزار و ۶۵ نفر پذیرش شده اند.

در سال تحصیلی جاری ۲۰ مرکز جامع در استان با نیروهای تخصصی سنجش هوش، بینایی، شنوایی، مراقبت های بهداشتی، سلامت وجسمی حرکتی نوآموزان را انجام می دهند.

نوآموزان دارای مشکل به متخصصین ارجاع می شوند ونوآموزان بدون مشکل در سامانه سنجش که به سامانه ثبت نام دانش آموزی لینک شده است ثبت اطلاعات می شوند.

سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع  کودکان دارای اختلال

ایرنا: آیا نوآموزانی که به پایگاه‌های تخصصی سنجش ارجاع داده می‌شوند به مدارس استثنایی می‌روند؟

محمدی: دانش آموزانی که در طرح سنجش بدو ورود به مدرسه مورد سنجش قرار می گیرند، اگر بهره هوشی‌شان نزدیک به مدرسه عادی باشد به مدارس عادی معرفی می شوند اما معلم مرجعی(رابط) نیز به آنان تعلق می گیرد که به معلم عادی کمک کند.

در استان حدود هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز دارای نیاز ویژه داریم که زیرپوشش این طرح بوده و در حدود ۵۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

ایرنا: آماری از تعداد مدارس آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان نیز ارائه دهید.

محمدی: در استان ۶۸ مدرسه استثنایی با ۲۶۰ کلاس درس وجود دارد که بیشترین آن با ۱۰ مدرسه و ۵۲ کلاس درس مربوط به ناحیه ۲ سنندج است، ۱۱ مورد پیش دبستانی، ۳۱ مورد ابتدایی و ۲۶ مدرسه نیز متوسطه است.

از این تعداد مدرسه ۴۶ مورد مختلط، ۳۹ مدرسه مستقل، ۲ مورد ضمیمه ابتدایی عادی و ۲۷ مدرسه نیز مدیر آموزگار است، ضمن اینکه ۵۵ مدرسه در مناطق شهری و ۱۳ مورد نیز در روستاها مستقر است.

ایرنا: و صحبت پایانی شما....؟

محمدی: آموزش و پرورش در اجرای برنامه سنجش، بدنبال شناسایی نوآموزان برای ورود به مدرسه، ایجاد یک بانک اطلاعاتی جمع از نارسایی‌ها و نقاط ممتاز در ابعاد مختلف جسمانی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی و ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی آنان است، لذا از اولیا انتظار می رود نسبت به سنجش سلامت فرزندان خود بی تفاوت نبانشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha