ادعای طالبان در باره کسب سود ۱۵۵میلیون دلاری از صندوق امانی افغانستان در سوئیس

تهران – ایرنا – عضو هیات مدیره صندوق امانی افغانستان در سوئیس ادعا کرد: این صندوق که برای اهداف اقتصادی و پشتیبانی از واحد پول این کشور طراحی شده، تاکنون (در مدت ۱۶ ماه) ۱۵۵ میلیون دلار سود کرده است.

به گزارش شنبه ایرنا از خبرگزاری طلوع نیوز، شاه محمد محرابی افزود: سود این صندوق در جهت پشتیبانی از پول افغانی هزینه می‌شود.

این عضو صندوق امانی افغانستان تاکید کرد این صندوق به گونه‌ای خاص برای اهداف اقتصادی طراحی شده و برای ابتکارات بشردوستانه در نظر گرفته نشده است.

محرابی اضافه کرد: «صندوق مردمی افغانستان رشد قابل توجهی از لحاظ دارایی‌ها و عواید انباشته خود به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار داشته است. این پیشرفت چشمگیر بر تعهد استوار وجوه به ماموریت بنیادین خود در حفظ و تخصیص ۳.۷ میلیارد دارایی برای پشتیبانی از نرخ ارز خارجی در اهداف تثبیت قیمت‌ها در افغانستان تاکید می‌کند. این ابتکار در نهایت در خدمت افزایش رفاه مردم افغانستان است.»

صندوق امانی افغانستان در سوئیس در بیست‌وچهار شهریور سال ۱۴۰۱ خورشیدی با هدف نگه‌داری سه درصد پنج میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان ایجاد شد.

شماری از آگاهان مسایل اقتصادی افغانستان می‌گویند: سود صندوق امانی در راستای ثبات افغانی و رشد اقتصادی این کشور بایستی هزینه شود.

طالبان بارها از جامعه جهانی درخواست کرده است با هدف رشد اقتصادی تمامی دارایی‌های افغانستان را آزاد کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان پیشتر گفت: «حق مردم افغانستان است که پولشان که به نحوی غیرقانونی غصب است، آزاد شود. این سرمایه مردم افغانستان و بانک مرکزی است و این پشتوانه پولی کشور است.»

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد طالبان نیز تاکید کرد: «دارایی‌های مسدود شده مردم افغانستان باید هرچه زودتر از طریق سازوکارهای بین‌المللی آزاد شود و حق مردم افغانستان است که از دارایی‌های مشروع خود بهره‌مند شوند.»

پس از روی کار آمدن دوباره‌ طالبان بیش از ۹ میلیارد دلار دارایی‌ افغانستان از سوی ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مسدود شده است و تا اکنون در مورد آزادسازی این دارایی‌ها تصمیمی گرفته نشده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha