تایید صلاحیت ۵۱ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان یزد/ مشارکت در سرزمین بادگیرها

یزد - ایرنا - پس از بررسی صلاحیت ۳۵۶ داوطلب انتخابات شورای اسلامی در استان یزد، صلاحیت ۵۱ درصد آنان مورد تایید قرار گرفته است و بر اساس آخرین آمار ۱۸۲ نفر برای کسب چهار کرسی مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان یزد تایید صلاحیت شده‌اند.

به گزارش ایرنا، در این مرحله از تایید صلاحیت‌ها هفت نفر نیز انصراف دادند و در مجموع صلاحیت ۳۵۶ نفر مورد بررسی قرار گرفت، داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید یا احراز نشده، به مدت سه روز از ۱۷ تا ۱۹ دی ماه برای اعتراض فرصت دارند و شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن ماه صلاحیت این افراد را مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد.

در مجموع در استان یزد ۱۸۲ نفر تایید صلاحیت، ۷۱ نفر عدم تایید صلاحیت، ۳۶ نفر عدم احراز صلاحیت و ۳۰ نفر نیز در مرحله اجرایی رد صلاحیت شده بودند که هیچ گونه اعتراضی به رد صلاحیت خود نکردند.

۳۷ نفر نیز شرایط اولیه ثبت نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را نداشتند و در مجموع ۵۱ درصد کاندیداها تایید صلاحیت شدند.

تعدادی از افراد رد صلاحیت شده در حوزه‌های انتخابیه استان یزد

۱- مصطفی پوردهقان فرماندار سابق شهرستان اردکان در دولت دوازدهم از جریان نزدیک به اصلاح طلبان

۲- رضا زارع‌زاده فرماندار سابق شهرستان مهریز در دولت دوازدهم از جریان نزدیک به اصلاح طلبان

۳- حسین فلاح فرماندار سابق شهرستان میبد در دولت دوازدهم

۴- اسفندیار اختیاری نماینده اقلیت زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی

تعدادی از افراد تایید صلاحیت شده در حوزه‌های انتخابیه استان یزد

۱- محمدصالح جوکار نماینده حوزه انتخابیه یزد، اشکذر و زارچ در مجلس شورای اسلامی با گرایش اصولگرا

۲- محمدرضا دشتی نماینده حوزه انتخابیه اردکان در مجلس شورای اسلامی از جریان اصولگرا

۳- محمدرضا صباغیان نماینده حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست در مجلس شورای اسلامی از جریان اصولگرا

۴- سیدجلیل میرمحمدی نماینده حوزه انتخابیه میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی از جریان اصولگرا

حوزه انتخابیه یزد، اشکذر و زارچ:

در حوزه انتخابیه یزد، اشکذر و زارچ ۸۱ نفر از ثبت نام شدگان که معادل ۴۸.۲۱ درصد داوطلبان انتخابات در این حوزه است، تایید صلاحیت شده‌اند که در بین چهره‌های شاخص، صلاحیت محمدصالح جوکار نماینده این حوزه در مجلس شورای اسلامی به تایید رسیده است.

بر اساس اطلاعات رسیده با توجه به تایید صلاحیت محمدباقر نوبخت رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، برخی گمانه زنی ها از احتمال کاندیداتوری این چهره سیاسی از یکی از حوزه‌های انتخابیه یزد خبرداده‌اند که احتمال این موضوع از سوی تحلیلگران سیاسی استان ضعیف ارزیابی شده است.

حوزه انتخابیه اردکان:

در حوزه انتخابیه اردکان ۲۰ نفر معادل ۴۴.۴۴ درصد ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت نهایی شدند، در این حوزه انتخابیه که در گذشته برای چندین دوره متوالی کرسی نمایندگی مجلس در اختیار جریان اصلاح طلب و نزدیک به رییس جمهور اصلاحات بود، محمدرضا دشتی از جریان اصولگرا هم اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارد و صلاحیت او برای این دوره نیز مورد تایید قرار گرفته است.

در برخی گزارش های غیررسمی در خصوص ثبت نام محمد ناظمی اردکانی رییس سابق ثبت احوال کشور که اصالت اردکانی دارد و صلاحیت وی نیز تایید شده است، گفته می‌شود احتمال کاندیداتوری وی از حوزه انتخابیه اردکان وجود دارد.

بر اساس اطلاعات رسیده صلاحیت مصطفی پوردهقان فرماندار سابق شهرستان اردکان مورد تایید قرار نگرفته است.

حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست:

در حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست نیز صلاحیت ۴۷ نفر از ثبت نام شدگان معادل ۶۵.۲۸ درصد برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید شده که یکی از تاییدشدگان این حوزه انتخابیه محمدرضا صباغیان نماینده کنونی این حوزه انتخابیه در مجلس است.

بر اساس اطلاعات رسیده در این حوزه انتخابیه نیز صلاحیت رضا زارع‌زاده فرماندار سابق شهرستان مهریز مورد تایید قرار نگرفته است.

حوزه انتخابیه میبد و تفت:

در حوزه انتخابیه میبد و تفت نیز صلاحیت ۳۴ نفر از داوطلبان معادل ۴۸.۸۹ درصد مورد تایید قرار گرفته است که در میان آنان نام سیدجلیل میرمحمدی نماینده کنونی این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی به چشم می خورد.

بر اساس اطلاعات رسیده صلاحیت حسین فلاح فرماندار سابق شهرستان میبد در دولت دوازدهم نیز مورد تایید قرار نگرفته است.

استان یزد با چهار حوزه انتخابیه دارای چهار کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha