سهم ۳۹ درصدی گمرکات کرمانشاه از صادرات کالا به عراق

کرمانشاه - ایرنا- ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه میزان صادرات زمینی کالا در ۹ ماه سپری شده از سال جاری ایران به عراق را بیش از پنج میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: گمرکات استان در این مدت توانسته سهم ۳۹ درصدی ارزش و ۳۷ درصدی وزنی کالا را در بین گمرکات کشور از آن خود کند.

«علی‌اصغر عباس‌زاده»، روز شنبه به ایرنا توضیح داد که در ۹ ماه سپری شده از سال جاری میزان پنج میلیارد و ۷۲۰ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۶۶ دلار کالای صادراتی به وزن ۱۴ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۴۷۲ تن از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق صادرات انجام شده که گمرکات استان کرمانشاه با صادرات ۲ میلیارد و ۲۳۱ میلیون ۱۱۲ هزار و ۹۰۶ دلار به وزن پنج میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۰۱ تن، بیشترین مقدار آن را چه از حیث وزن و چه از نظر ارزش در بین گمرکات کشور به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در بین گمرکات استان کرمانشاه، گمرک پرویزخان با صادرات ۷۴۲ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۰۶ دلار کالا به وزن ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۱۱ تن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و گمرک خسروی با صادرات ۶۰۹ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۱۶ دلار کالا به وزن یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۷۸۵ تن در جایگاه بعدی قرار دارد.

عباس‌زاده سهم صادرات گمرک سومار به عراق را ۵۷۸ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۱۰۰ دلار کالا به وزن یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۷۱ تن عنوان کرد.

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه سهم صادرات گمرکات شیخ صله و شوشمی به کشور عراق را به ترتیب ۲۷۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۳۴۶ دلار به وزن ۴۹۶ هزار و ۶۱۲ تن و ۳۰ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۲۳۸ دلار به وزن ۲۲۱ هزار و ۳۲۲ تن عنوان کرد.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق حوزه نظارت گمرکات استان را میلگرد و آهن آلات،کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگهای ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف ذکر کرد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha