ابراز بی‌اطلاعی کاخ سفید از عاملان حملات تروریستی در کرمان ایران

نیویورک- ایرنا- جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال ۲۰۲۴ در مورد عاملان حملات تروریستی در کرمان ایران ابراز بی اطلاعی کرد و در عین حال درباره جنگ اسرائیل به"موقعیت و نیروهای قابل توجه" حماس در غزه برغم حملات و ترورهای تل آویو ادغان کرد.

به گزارش ایرنا، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره عاملان حملات تروریستی در کرمان ایران گفت: ما گزارش های زیادی در مورد انفجارهای امروز در ایران دریافت کردیم.

این سخنگوی کاخ سفید افزود: ما با خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی می کنیم اما اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی این حملات را انجام داده یا چگونه انجام شده است، در اختیار نداریم.

کربی همچنین گفت: ما هیچ اطلاعاتی که نشان دهد قرار است در سالگرد (سردار) سلیمانی خشونت رخ دهد، در اختیار نداشتیم.

او در ارتباط با ترور صالح العاروری، از فرماندهان حماس نیز ادعا کرد: «العاروری یک تروریست شناخته شده بین المللی بود، اگر واقعا مرده باشد، کسی نباید از برای مرگ او اشک بریزد.»

این سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که ایالات متحده شواهدی مبنی بر نقش داشتن اسرائیل در انفجار بیروت که به شهادت صالح العاروری منجر شده است، در دست ندارد.

کربی تصریح کرد: ما درحال حاضر هیچ نشانه ای نداریم که اسرائیل نقشی داشته باشد اما آنها حق دارند رهبران حماس را تعقیب کنند.

اذعان آمریکا به موقعیت و نیروهای قابل توجه حماس در غزه

این سخنگوی دولت دموکرات جو بایدن همچنین گفت که معتقد نیستیم که حملات نظامی، ایدئولوژی حماس را از بین ببرد و از این منظر باید بپذیریم که حماس وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: حماس هنوز موقعیت و نیروی قابل توجهی در داخل غزه دارد. اعداد و ارقام فقط تخمینی هستند، اما حماس همچنان در داخل غزه موقعیت و نیروی قابل توجهی دارد.

این مقام آمریکایی در عین حال مدعی موفقیت اسرائیل در مقابل طیفی از رهبران حماس شد و  بدون ارائه جزئیاتی درباره اقدامات اسرائیل و ترور رهبران حماس گفت:  تلاش کرده‌ام که گزارشی در مورد عملیات نظامی آنها (اسرائیل) و تجزیه و تحلیل آن ارائه نکنم و فکر می‌کنم این کار عاقلانه‌ای است.

این مقام ارشد کاخ سفید در عین حال ادعا کرد: بی تردید این مساله بر توانایی حماس برای فرماندهی و کنترل نیروهای خود و نیز تامین منابع، تاثیر گذاشته است.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا درباره گسترش جنگ اسرانیل نیز مدعی شد: ما نمی خواهیم جنگ میان  اسرائیل و حماس در منطقه گسترش یابد.

او با بیان اینکه بایدن به دریافت اطلاعات در مورد وضعیت خاورمیانه ادامه می‌دهد، گفت که واشنگتن برای حفظ حضور نظامی در خاورمیانه کار خواهد کرد. کربی همچنین ادعا کرد که آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ کار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه عصر امروز (چهارشنبه) در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی، ۲ انفجار رخ داد که به دنبال آن، ۱۰۳ نفر شهید و ۱۴۱ نفر مجروح شدند.

 سخنگوی سازمان اورژانس کشور جدیدترین آمار شهدا و مصدومان حادثه تروریستی را اعلام کرد و گفت: تا این لحظه ۱۰۳ مورد شهید قطعی در این حادثه به ثبت رسیده و ۱۴۱ مصدوم نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی انتقال داده شده است.

بابک یکتاپرست روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۲ انفجار در این مراسم رخ داده است که اولین آن در منطقه زیرگذر جنب گنبد جبلیه و دومین انفجار در درگاه قلی بیگ نزدیک مسجد صاحب‌الزمان (عج) بوده است که این انفجارها در نزدیکی محل تجمع امروز برای مراسم سردار سلیمانی اتفاق افتاده است.

در همین حال معاون امنیتی استاندار کرمان در گفت وگو با رسانه ها تایید کرد که ۲ انفجار در مسیرهای گلزار شهدا تروریستی بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha