فشار حزب الله بر اسرائیل با جنایات اخیر رژیم صهیونیستی افزایش می‌یابد

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: پیش بینی من این است که فشار حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا می‌کند و حتی عملیات حزب الله به سمت تل‌آویو خواهد رفت که باید هم این اتفاق بیفتد.

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ترور صالح محمد سلیمان العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی و آینده تحولات جنگ غزه متعاقب این مسأله، اظهارداشت: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن یک مقام بلندپایه حماس شد همانطور که آقای سید حسن نصرالله هم گفتند عبور از خط قرمز حزب الله است.

وی گفت: این اقدام نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به هیچ قانون و قاعده ای پایبند نیست و در این نزدیک به ۹۰ روزی که از جنگ غزه می‌گذرد تاکنون حزب الله لبنان تلاش کرده که در این جنگ نابرابر فشار حداکثری روی حماس را از طریق برخی اقدامات در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی کم کند.

تلاش اسرائیل جهت تسری جنگ به منطقه

سفیر پیشین ایران در ایتالیا تصریح کرد: با توجه به مواضع نتانیاهو و کابینه افراطی رژیم صهیونیستی و اولین موضع‌گیری وزیر خارجه این رژیم که گفته است ما وارد جنگ جهانی سوم شدیم، میتوان گفت که اینها علائمی هستند که نشان می‌دهد «اسرائیل اگر فرصت پیدا کند تلاش دارد تا این بحران را به کل منطقه تسری دهد»، چرا که عملاً این رژیم در سراشیبی نابودی قرار گرفته و اگر بخواهد خودش را نگه دارد نباید بگذارد که منطقه حتی یک روز خوش را هم ببیند.

ظهره‌وند افزود: در چنین شرایطی اسرائیل قطعاً اگر مجال پیدا کند حتماً به سراغ سوریه، عراق و ایران هم خواهد رفت. از طرفی آنها به دنبال این هستند که فلسطینیان را از نوار غزه کوچ دهند، شهرک نشین‌ها را فعال و مسلح کردند و کماکان بی‌وقفه در حال انجام عملیات در نوار غزه هستند، هرچند که در برخی مناطق مجبور به عقب نشینی نیروهای خود شدند.

باید با مشت محکم پاسخ اقدامات اخیر اسرائیل داده شود

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی آمریکا همچنان حمایت تمام قد خود از رژیم صهیونیستی را دارد و به عبارتی «مرکزیت انجام عملیات ها علیه غزه را باید در واشنگتن ببینیم».

سفیر پیشین ایران در افغانستان اظهارداشت: پیش بینی من این هست که پس از این واقعه «فشار حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا می‌کند» و حتی عملیات حزب الله به سمت تل‌آویو خواهد رفت که باید هم این اتفاق بیافتد چرا که اگر به اسرائیل اجازه داده شود که نفس بگیرد و تجدید قوا کند آنها برای بازسازی حیثیت از دست رفته خود متعاقب شکست‌های پیاپی در این سه ماهه اخیر گریزی ندارند مگر اینکه آتش این بحران را به کل منطقه تسری دهند و به زعم خودش بخواهد آمریکا و غرب را بیش از پیش پای کار آورد که البته امکان تحقق این مسئله خیلی ضعیف است.

ظهره‌وند بیان کرد: شما ببینید در ائتلاف هشتگانه دریای سرخ که آمریکایی‌ها ادعای تشکیل آن را در مقابل یمن داشتند امروز فقط بریتانیا و خود آمریکا حضور دارند.

وی با بیان اینکه برآورد من این هست که فشار حزب الله بر اسرائیل بیشتر خواهد شد و «باید پاسخی به ترور شهید العاروری و شهید سید رضی در سوریه داده شود»، گفت: به اعتقاد من باید با مشت محکم پاسخ اقدامات اخیر اسرائیل داده شود و معادلات منطقه تغییر کند.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا عنوان داشت: بلافاصله پس از ترور شهید العاروری شاهد بودیم که «حماس از تداوم مذاکرات در خصوص آتش بس موقت امتناع کرد» و حماس ادامه این مذاکرات را منوط به خروج اسرائیل از نوار غزه کرده است. مطمئناً برخورد سخت با اسرائیل راهکار مناسب برای جریان مقاومت است.

ظهره‌وند بیان داشت: در خصوص شرایط مصر که از میانجی‌گری میان دو طرف درگیر در جنگ غزه جهت ایجاد آتش بس و تبادل اسرا با توجه به ترور اخیر کناره‌گیری کرده است باید گفت که شرایط مصر به نحوی است که هم تحت فشار و افکار عمومی جهانی است و هم توقعاتی از جانب جهان عرب متوجه اوست، «از طرف دیگر مصر به آمریکا و اسرائیل متعهد است».

یمنی ها زبان اسرائیل و آمریکا را بهتر متوجه می‌شوند

وی گفت: به عبارت دیگر آقای السیسی رئیس جمهور مصر در شرایط برزخی قرار دارد و تمایلی به پیروز بیرون آمدن حماس ندارد. این در حالی است که قاعدتاً باید در شرایطی که نمایندگان اسرائیل و حماس به قاهره رفتند، وی عملکردی فعالانه‌تر می‌داشت، اما این فعالیت از سوی وی دیده نمی‌شود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان بیان کرد: جمعیت ۲ میلیونی که در نوار غزه زندگی می‌کنند امروز در بدترین شرایط ممکن هستند به نحوی که به آب، غذا و دارو دسترسی ندارند و تحت بمباران شدید و مداوم نیروهای رژیم صهیونیستی قرار دارند. اگر تاب آوری این مردم شکسته شود به ضرر جریان مقاومت خواهد بود و به همین دلیل لازم است که جریان مقاومت اقداماتی هماهنگ با یکدیگر داشته باشند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد در حال حاضر شرایط به نفع جریان مقاومت است، اما اگر به اسرائیل و آمریکا زمان بدهیم آنها فرصت خواهند داشت تا اقداماتی مشابه آنچه در لبنان و در حادثه تروریستی شهید العاروری رخ داد را در برخی دیگر از کشورهای منطقه انجام دهند. به نظرم باید برخوردی جدی با اقدامات رژیم صهیونیستی صورت بگیرد، مشابه آنچه که یمن با آنها انجام میدهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha