۴ محصول دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری رونمایی شدند

تهران- ایرنا- چهار محصول دانش‌بنیان توسعه‌یافته در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر معرفی و رونمایی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نشست روسای پارک های علم و فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ۵۴ نفر از روسای پارک های علم و فناوری عصر چهارشنبه در سالن شهدای علمی وزارت علوم برگزار و در حاشیه این نشست از این محصولات رونمایی شد.

«پودر بندآورنده خون» 

محصول اول تولیدشده از سوی یکی از شرکت های فناور مستقر در پارک امیرکبیر با عنوان «پودر بندآورنده خون» است. تاکنون سالانه ۲۵ میلیون دلار از این محصول وارد کشور می‌شد. این محصول تنها در کشور آمریکا تولید می شود و با تولید آن از خروج ۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

قیمت محصول ایرانی ۲۳۰ هزار تومان و قیمت نمونه خارجی ۴۲۵ هزار تومان یا ۸ و نیم دلار است. میزان تقاضا برای این محصول در کشور سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در سال و میزان فروش این محصول ۲ و نیم میلیارد تومان از ابتدای سال جاری بوده است. این شرکت ۲۰ میلیارد تومن برای خط تولید هزینه کرده است.

«فلز خالص کبالت (خلوص ۹۹/۸)» 

محصول دوم «فلز خالص کبالت (خلوص ۹۹/۸)» دستاورد یکی از شرکت های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

قیمت تمام شده این محصول کیلویی چهار میلیون تومان و قیمت نمونه واردشده تقریبا کیلویی ۶ میلیون تومان و هزینه برای خط تولید این محصول ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۳۰۰ تن از این فلز به کشور وارد سه تا ۶ تن در داخل تولید می شود.

با تولید این محصول ۳۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. ابعاد شمش تولیدشده دارای ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر است.

«دستگاه احیای قلبی ریوی»

دستاورد دیگر دستگاه احیای قلبی ریوی، نسخه سوم دستگاه CPR شرکت امدادگران قلب ملل مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از آن رونمایی شد.

این دستگاه می‌تواند در مدت زمان کمتری نسبت به نمونه مشابه خارجی، جان بیماران را از خطر مرگ نجات دهد. قیمت دستگاه CPR نسبت به نمونه خارجی، حدود نصف قیمت عرضه شده و مورد استفاده آن نیز در آمبولانس ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها، محل های پرتردد و حتی استفاده شخصی است.

«سامانه جامع هدینگ سنسور جهاد»

دستگاه هدینگ سنسور نیز یکی از کلیدی‌ترین تجهیزات کمک ناوبری دریایی است که برای تعیین جهت شناورها نسبت به شمال (به عنوان مثال ۱۷۶ درجه) مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دیگر این سیستم در مدل‌های قدیمی قطب نما است که به مدل‌های مکانیکی این سیستم گفته می‌شود. هدینگ سنسور با اندازه گیری میدان مغناطیسی زمین در چند محور، جهت شناور را محاسبه کرده و به سایر دستگاه‌های کمک ناوبری ارسال می کند.

این دستگاه برای عملکرد تجهیزات هدایت و کنترل شناور بسیار کاربردی و حیاتی است. پایداری، دقت بالا، کالیبراسیون سریع و آسان، مجهز بودن به GNSS از ویژگی های این دستگاه است.

این محصول توسط صنایع الکترونیک دریایی سیبکو مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس تولید شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha