محیط زیست مجوزی برای مالچ پاشی در غرب کرخه نداده است

اهواز - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن مخالفت با اجـرای عملیات مالچ‌پاشی در منطقه غرب کرخه  گفت: این اداره کل تاکنون برای مالچ پاشی در غرب کرخه مجوزی صادر نکرده است.

داود میرشکار روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در زمینه مالچ پاشی در غرب کرخه در سطح ملی و استانی منابع طبیعی پاسخگو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مالچ‌پاشی به تنوع زیستی و پوشش گیاهی آسیب وارد می‌کند توضیح داد: پروژه مالچ‌پاشی که به‌منظور جلوگیری از پخش ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک صورت می‌گیرد؛ همواره مخالفان زیادی داشته است.

به گزارش ایرنا جمعی از دوستداران، انجمن‌ها و فعالان محیط زیست با هشتگ "#نه_ به_مالچ_پاشی" خواستار توقف مالچ‌پاشی و پیشگیری از انجام آن در جنوب‌غرب کشور شدند و در این زمینه کارزار توقف مالچ پاشی را خطاب به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی کردند.

به باور متخصصان، مالچ پاشی نفتی باعث تخریب زیستگاه‌های شن‌زار خوزستان شده و پوشش گیاهی و جانوری باارزش آن را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

یک خزنده‌شناس و دوزیست‌شناس در این باره می‌گوید: پاشیدن مالچ نفتی باعث مرگ جانداران از جمله خزندگان زیستگاه شن‌زار می‌شود؛ هم پارسال و هم امسال تصاویر و مستندات زیادی از لاشه‌های خزندگان توسط فعالان محیط زیست خوزستان منتشر شده که این مساله را ثابت می‌کند.

زیست‌بوم شنزاری استان خوزستان (شامل فکه، بیت‌راشد، رقابیه، چذابه، بستان و غرب کرخه) یک زیست‌بوم غنی با تنوع زیستی بی‌نظیر و پوشش گیاهی ضخیم که زیستگاه جاندارانی مانند یک زیرگونه بسیار نادر آهوی گواتردار، گرگ ایرانی، کفتار راه‌راه، افعی شاخدار خوزستانی، بوای شنی خوزستانی، آگامای سروزغی عربی، زیرگونه خاص اسکینک معمولی، زیرگونه خاص بزمجه بیابانی، مارمولک کرمی شکل زادرونی، زیرگونه نادر خرگوش صحرایی قهوه‌ای، هوبره، خروس کولی اجتماعی، عقاب مارخور، جغد گوش کوتاه، جغد فرعون، چکچک سیاه سرسفید، سسک بیابانی، چکچک بیابانی و صدها گونه جانوری دیگر می‌باشد.

این زیست‌بوم مانند سایر زیست‌بوم‌های دیگر همچون تالاب‌ها، جنگل‌ها، دریاها و... هزاران سال بر آن گذشته تا به‌شکل امروزی دربیاید و یک زیست‌بوم زنده و پویاست؛ تقریباً در تمام دنیا به شنزارها مانند سایر زیست‌بوم‌های دیگر نظر می‌شود و بلکه از آن‌ها هم حفاظت به‌عمل می‌آید، زیرا تنوع زیستی آن‌ها بسیار خاص و آسیب‌پذیر است و واقعاً نیاز به توجه انسان‌ها دارد اما اخیراً به بهانه مقابله با ریزگردها و یا شنهای روان، سازمان جنگل‌ها و مراتع در صدد است در این زیست‌بوم مالچ‌پاشی از نوع نفتی کند.

به گفته فعالان محیط زیست، "زیست‌بوم" تحت هیچ عنوان نه منشاء گرد و غبار و ریزگرد است و نه چیزی تحت عنوان شن روان دارد؛ به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی خیلی مناسب و غنی از قدیم‌الایام محل ارتزاق هزاران دامدار بوده است. این زیست‌بوم از هر لحاظ کامل است و به هیچ دستکاری و تغییر همچون مالچ‌پاشی و درختکاری احتیاج ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha