۱۷ دی ۱۴۰۲، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85342587
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بانوی جودوکار: هدفم کسب مدال طلا در مسابقات جهانی است + فیلم

بیرجند - ایرنا - بانوی جودوکار خراسان جنوبی گفت: امسال به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی ورزشی دانشجویان جهان در روسیه موفق به کسب مدال برنز شدم و خود را برای کسب مدال طلا آماده می‌کنم.

به گزارش ایرنا مرضیه سبزه‌کار در سال جاری با حمایت دانشگاه بیرجند در مسابقات بین المللی ورزشی دانشجویان جهان در شهر یکاترینبورگ روسیه شرکت و مقام سوم را از آن خود کرد.

استعداد مرضیه در رشته جودو از سال ۱۳۹۲ با انجام تست ورزشی کشف شد لذا تصمیم گرفت به مدرسه جودو برود و این رشته را به صورت حرفه‌ای آغاز کند.

این بانوی ورزشکار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره حضورش در این رشته اظهار کرد: با ورود به رشته جودو علاقه من به این ورزش هر روز بیشتر می‌شد و این موضوع که جودو اولین رشته رزمی است که وارد المپیک شده و فنون پرتابی دارد، نسبت به سایر رشته‌ها برایم خیلی جالب توجه بود.

وی گفت: با همکاری و تلاش مربی خودم در کنار سایر ورزشکاران به طور جدی تمرینات حرفه‌ای را برای آمادگی و حضور در مسابقات شروع کردیم.

دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه بیرجند افزود: تاکنون در مسابقات متعدد شرکت کرده‌ام و از بدو ورود با هدف قهرمانی و مدال‌آوری پیش رفتم، تمرینات را برای آمادگی و حضور در مسابقات ملی و قهرمانی شروع کردم.

وی بیان کرد: نتیجه تمرینات مستمر نیز دعوت به تیم ملی جودو جمهوری اسلامی ایران در رده سنی جوانان بود که به‌رغم شیوع کرونا و وضعیتی که داشت، دستاورد خوبی به نظر می‌رسید.

سبزه‌کار گفت: چون در رشته جودو درگیری و برخورد فیزیکی بالاست، شیوع کرونا برگزاری مسابقات را دچار اختلال کرد لذا اواخر شیوع این ویروس توانستم با وجود اعمال محدودیت‌ها و بسته بودن سالن‌ها، برای این دوره از مسابقات آماده شوم.

وی افزود: در کنار کلاس‌های دانشگاه، فعالیت‌های ورزشی را قطع نکردم و در رشته‌های مختلف ورزشی در مسابقات شرکت می‌کردم، هرچند جودو رشته حرفه‌ای و تخصصی ام بوده و تمرینات را به طور متناوب انجام دادم اما در کنار آن بی خیال سایر رشته‌ها هم نشدم و به تمرین می‌پرداختم.

این جودکار خراسانی بیان کرد: فروردین ۱۴۰۲ بود که دعوتنامه‌ای از سوی کشور روسیه برای دانشگاه بیرجند مبنی بر برگزاری فستیوال جهانی دانشجویان ارسال شد که رشته جودو جزو این فستیوال قرار داشت، در این دوره از مسابقات جهانی که دانشجویان و ورزشکارانی از ۱۱۳ دانشگاه ۵۰ کشور جهان حضور داشتند به عنوان تنها نماینده ایران در رشته جودو شرکت کردم.

وی گفت: بدون شک سطح این مسابقات به نسبت بالا و برای من نیز نخستین تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی بود لذا انتظار نتیجه نداشتیم.

سبزه‌کار ادامه داد: اولین حضورم در مسابقات بین‌المللی به گونه‌ای نبود که اعتماد به نفس خود را از دست بدهم اما با توکل بر خدا و برکت اهل بیت که دقیقا این مسابقات در روز شهادت حضرت رقیه (س) برگزار می‌شد، توانستم به مسابقات برگشته و مقام سوم را کسب کنم.

فسیوال جهانی به من امید و انگیزه داد

عضو تیم ملی جودو گفت: با توجه به اینکه فستیوال بین‌المللی ورزشی دانشجویان جهان اولین حضور من در مسابقات جهانی بود اما دستاورد خوبی در پی داشت؛ به من امید و انگیزه داد و از خودم راضی هستم.

وی افزود: این فستیوال جهانی هر سال برگزار می‌شود و با توجه به تجربیاتی که در این دوره از مسابقات کسب کردم، امیدوارم سال آینده به مدال طلایی نزدیک‌تر شوم.

سبزه‌کار در ادامه با اشاره به برخی مشکلات و کاستی‌ها گفت: هر ورزشکار زمانی که در سطح استان ارتقا یافته و قهرمان می‌شود و به عنوان نماینده ایران در برخی مسابقات حاضر می‌شود باید از حداقل‌های امکانات برخوردار باشد.

وی افزود: از سال‌های گذشته پایگاه قهرمانی در استان وجود داشته تا افراد دارای مدال‌های کشوری از این سالن استفاده کنند و برای اعزام به مسابقات مختلف آماده شوند.

این جودوکار بیان کرد: از گذشته تاکنون امکانات این سالن در حد ورزشکارانی نبوده که بتوانند در مسابقات جهانی یا حتی کشوری شرکت کنند و دستگاه‌ها فرسوده است، موضوعی که بارها مورد گلایه ورزشکاران قرار گرفته است.

وی گفت: فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات سالن نه تنها کمکی به ما ورزشکاران نمی‌کند تا تمرینات بهتر شود بلکه باعث آسیب هم می‌شود.

سبزه‌کار اضافه کرد: داشتن پایگاه قهرمانی اقدام خوبی است همچنین ظرفیت و فضای مناسبی در اختیار ورزشکاران قرار گرفته اما در حد یک ورزشکار حرفه‌ای نیست و نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر و فضای مجهزتر در سطح قهرمانان و ورزشکاران ملی پوش دارد.

وی بُعد مسافت و دوری خراسان جنوبی از مرکز کشور را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در شرقی‌ترین نقطه ایران قرار داریم برای رساندن خود به مرکز حداقل باید ۱۷ ساعت با اتوبوس در مسیر باشیم، اگر مسابقات در استان‌های غربی برگزار شود باید ۲ بار اتوبوس عوض کنیم در نتیجه ورزشکار به لحاظ فیزیکی آماده مسابقه نیست.

دانشجوی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: خوب است برای ورزشکارانی که حداقل در سطح حرفه‌ای کار می‌کنند تدبیری اندیشیده و مساله بُعد مسافت که خستگی را افزوده و تمرینات و ریکاوری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، رفع شود چون هرچه برای شرایط مسابقه آمادگی بیشتری داشته باشند نتایج مطلوب‌تری کسب خواهد شد.

وی با اشاره به بخشی از برنامه‌های آینده خود گفت: هر ورزشکاری حتی اگر به مدال طلا هم برسد باز هم اهداف کلان‌تری دارد و با توجه به اینکه فستیوال جهانی دانشجویان هر سال برگزار می‌شود هدفم این است با تلاش بیشتر مدال خود را طلایی کنم و با حمایت‌های بیشتر مسئولان و دست اندرکاران بتوانم مدال خوش رنگ‌تری را کسب کنم.

سبزه‌کار گفت: هر فردی یک زمان طلایی در اختیار دارد و از جایی به بعد مجبور است قهرمانی کار کردن را کنار بگذارد من در عین اینکه در حال آموزش دیدن و قهرمانی کار کردن هستم به فکر قهرمان‌پروری هم هستم.

وی عنوان کرد: هدفم این است بتوانم با برگزاری کلاس‌ها و شرکت در دوره‌های مربیگری کلاس‌های ویژه قهرمانان را داشته باشم و به دختران قوی سرزمینم که علاقمند به کسب مدال‌ هستند کمک کنم تا اول برای خانواده‌های خود، بعد استان و سپس ایران عزیز قهرمان شوند.

ورزش سرلوحه کار دانشجویان

جودوکار خراسان جنوبی گفت: در کنار اینکه ورزش حرفه‌ای درسم را هم ادامه داده و با کسب رتبه خوب در کنکور وارد دانشگاه بیرجند شدم لذا توصیه من به ورزشکاران این است تحصیل را در کنار ورزش ادامه دهند.

وی افزود: توصیه می‌کنم هم سن و سالان من وارد هر رشته ورزشی که می‌شوند ورزش را سرلوحه قرار دهند چون همانطور که گفته شده عقل سالم در بدن سالم است؛ این واقعیت دارد و از نظر روحی و جسمی شرایط بهتری خواهند داشت از طرفی امید و انگیزه آنها نیز افزایش می‌یابد.

سبزه‌کار گفت: همیشه و در مسابقات متعدد مقام اول استانی را کسب کرده‌ام و دعوت به تیم ملی و کسب مقام سوم جهان به عنوان تنها نماینده جودو ایران برای من افتخار بزرگی بوده است.

وی اظهار کرد: از مسئولان دانشگاه بیرجند بابت اعتماد و حمایتی که داشتند و مرا به مسابقات جهانی اعزام کردند قدردانی می‌کنم، این مسابقات فرصتی بود که شاید برای هر ورزشکاری در سطح حرفه‌ای پیش نیاید.

بانوی جودوکار: هدفم کسب مدال طلا در مسابقات جهانی است + فیلم

این بانوی ورزشکار گفت: خوشحالم از اینکه در مسیر خوبی قرار گرفته‌ام و می‌خواهم در جودو دنیا برای خودم نام و نشانی دست و پا کنم؛ از همه افراد به ویژه مربی‌ام که در این مسیر برای موفقیت من کمک کرده‌اند تشکر می‌کنم.

درخشش جودو بانوان خراسان جنوبی در هفت سال گذشته

مربی جودو بانوان خراسان جنوبی هم گفت: ۲۵ سال است جودو کار می‌کنم و دان پنج جودو و دان پنج دفاع شخصی دارم همچنین از سال ۱۳۹۵ تاکنون از استان هر سال مقام کشوری و عضو تیم ملی داشتیم.

شهناز ملولی افزود: سال ۱۳۹۵ ریحانه ضامن مقام اول مسابقات کشوری منطقه پنج را کسب کرد و نایب قهرمان رده وزنی خود در سطح کشور شد همچنین در همان سال موفق به کسب پنج مقام سوم شدیم.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون مقام‌های متعدد کشوری از اول تا سوم را کسب کرده‌ایم و سه نفر از ورزشکاران استان عضو تیم ملی و دعوت شده به این تیم بوده‌اند.

این مربی ورزشی گفت: امسال مرضیه سبزه‌کار در رده وزنی مثبت ۷۸ به عنوان تنها نماینده ایران مقام سوم مسابقات فستیوال جهانی دانشجویان در روسیه را کسب کرد.

وی با اشاره به این که جودو رشته‌ قدرتی است افزود: از آنجایی که این ورزش عضلات نیمه بدن را درگیر می‌کند لذا یک جودوکار باید علاوه بر دست و پای قوی، دارای عضلات میانی قوی نیز باشد.

انگیزه و پشتکار سرلوحه کار جودوکاران

ملولی با تاکید بر اینکه انگیزه و پشتکار سرلوحه کار جودوکاران به خصوص مرضیه سبزه‌کار بوده است یادآور شد: مرضیه حدود ۱۰ سال است با تلاش و کوشش فراوان به‌رغم همه مشکلات جودو کار می‌کند و در همه برنامه‌ریزی‌های تیم حضور دارد.

وی ادامه داد: او علاوه بر برنامه‌ریزی‌های کلاسی در ورزش بدنسازی زیر نظر مربی مشغول بوده همچنین نرمش‌های هوازی طبق برنامه در فضای باز یا پیست پیاده‌روی را انجام می‌دهد.

مربی جودو بانوان گفت: ورزش‌های رزمی مشکلات خاص خود را دارند و یک رزمی‌کار علاوه بر اینکه باید تکنیک‌ها را کار کند باید بدنسازی تخصصی نیز در رشته خود داشته باشد، در حالی که همه خانواده‌ها به دلیل مشکلات معیشتی قادر به پرداخت هزینه نبوده و مانع فرزندان خود می‌شوند.

وی بالا بودن هزینه سالن‌های بدنسازی را یکی از مشکلات جودوکاران دانست و افزود: همچنین هزینه خرید لباس جودو که برای مسابقات قابل قبول باشد ۳۵ میلیون ریال است و هر جودوکار باید ۲ لباس آبی و سفید برای مسابقات داشته باشد.

ملولی گفت: به دلیل بُعد مسافت زیاد هزینه‌های رفت و آمد از خراسان جنوبی به استان‌های دیگر برای حضور در مسابقات زیاد است و همه این مشکلات در کنار هم زحمات مربی و ورزشکاران را هدر می‌دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو جودو بانوان در استان عنوان کرد: با توجه به سطح استان ۶ مربی این حوزه را پوشش می‌دهند لذا امسال بیشتر برنامه‌ها در جهت ارتقای مربی‌گری، داوری، سطح کاتا و تکنیکی مربیان دیده شده است.

این مربی ورزشی افزود: برگزاری مسابقات متعدد، حضور فعال رده‌های وزنی مختلف در این مسابقات و برگزاری آزمون دان برای ۹ نفر از بانوان جودوکار استان از دیگر برنامه‌های سال جاری است همچنین قصد داریم با رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده رشته جودو بانوان را در شهرستان‌های خوسف، طبس و سرایان فعال کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha