۱۵ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85342487
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعیین حریم چهار محوطه تاریخی خراسان‌شمالی در دست اقدام است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: تعیین حریم چهار محوطه تاریخی استان با هدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، تاریخی و فرهنگی در دست اقدام است.

علی مستوفیان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: "تپه معصوم زاده" در بجنورد، "ویرانشهر" فاروج، "منجاق" بام و صفی آباد و "تپه حیدران" جاجرم محوطه های تاریخی هستند که از آغاز سال تاکنون اصلاح و رفع ایرادات آنها برای تعیین حریم انجام شده است.

وی افزود: پس از تایید حریم این محوطه های تاریخی در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت ضوابط مربوطه هستند.

مستوفیان با بیان اینکه ۱۳ بنای تاریخی در سالجاری مرمت شد، گفت: قلعه خان در رازو جرگلان، آب انبار صفی‌آباد، حمام شهرستان بام و صفی‌آباد، پایاب الله آباد، خانه یحیی بیگ در شهرستان بجنورد و حمام گلیان و چری در شهرستان فاروج از مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: این بناهای تاریخی با ۴۹ میلیارد و ۴۰۸ میلیون ریال اعتبار مرمت شده است.

وی افزود: همچنین ۲۰ شی حاصل از کاوش های باستانی خراسان شمالی نیز در ۹ ماهه امسال مرمت شد.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha