پژوهشگر سینما: برای ساخت فیلم درباره یک خطه باید چارچوب فرهنگی آن‌ را شناخت

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب پژوهشی «روایت خوزستان در سینمای ایران» با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: برای ساخت فیلم درباره یک خطه و فرهنگ باید در مورد پوشش، گویش، قومیت‌ها و...اطلاعات داشت.

علی‌نقی طاهری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سینما همیشه برای من مسئله بوده و هست. در کتاب پژوهشی روایت خوزستان در سینمای ایران به عنوان ششمین کتابی که نوشتم، ۱۸۰ فیلم سینمایی را از قبل و بعد از انقلاب بررسی کرده و آثار سیاه، سفید و خاکستری سینمای ایران را در قبال خوزستان مشخص کرده‌ام.

وی یادآور شد: برای ساخت فیلم درباره خوزستان و هر خطه و فرهنگ دیگر باید ابتدا چارچوب آن‌ را شناخت. ۹۰ درصد آثار قبل از انقلاب که به نوعی درباره خوزستان بوده یا در خوزستان ساخته شدند، سیاه بودند.

این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: پیشتر از هر ۱۰ فیلم، ۶ اثر در خوزستان و آبادان ساخته می‌شد اما امروز در لوکیشن خوزستان، کمتر کسی فیلم می‌سازد.

طاهری توضیح داد: تلاش کردم در این کتاب فرهنگ خوزستان را تعریف کنم و معتقدم اگر کسی بخواهد در خوزستان فیلم بسازد می‌تواند از این کتاب پژوهشی بهره ببرد.

بسیاری از فیلم‌ها بدون توجه به گویش‌ها در خوزستان ساخته می‌شود؛ فیلم دسته دختران از جمله این آثاری بود که از نظر من در جایگاه آثار خاکستری قرار می گرفتبسیاری از فیلم‌ها بدون توجه به گویش‌ها در خوزستان ساخته می‌شود؛ فیلم دسته دختران از جمله این آثاری بود که از نظر من در جایگاه آثار خاکستری قرار می گرفتوی با بیان اینکه اغلب فیلم‌های امروز آپارتمانی است، تاکید کرد: برای ساخت یک فیلم درباره پوشش، گویش، قومیت‌ها و... باید اطلاعات داشت و متاسفانه دیده‌ام برخی آثار با موضوع آبادان را در آپارتمان بازسازی می‌کنند.

وی با اشاره به رونق سینمای خوزستان گفت: روزگاری این استان ۲۶ سالن سینمایی داشت و در این سینما تقوایی‌ها و نادری‌ها بروز و ظهور کردند. بسیاری از فیلم‌ها بدون توجه به گویش‌ها در خوزستان ساخته می‌شود؛ فیلم دسته دختران از جمله این آثاری بود که از نظر من در جایگاه آثار خاکستری قرار می گرفت.

طاهری تصریح کرد: باید فرهنگ بخش‌های مختلف را پیش از ساخت فیلم در آن خطه بررسی کنیم تا مخاطب، فیلم ساخته شده را باور کند. در کتاب پژوهشی روایت خوزستان در سینمای ایران، تلاش کردیم پژوهش مورد نیاز فیلمسازان را درباره خوزستان انجام دهیم و امیدوارم از آن بهره‌برداری لازم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha