افزون بر ۳۹ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان خراسان‌شمالی توزیع شد

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۹ هزار و ۶۳۰ تن انواع کود شیمیایی در ۹ ماهه امسال بین کشاورزان استان توزیع شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافت.

محسن نظام دوست روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بهره برداران این استان در سال جاری ۲۷ هزار و ۴۳۶ تن کود ازته، هشت هزار و ۴۵۷ تن کود فسفاته و سه هزار و ۷۳۷ تن کود پتاسه در اراضی کشاورزی استفاده کردند.

به گفته وی؛ کشاورزان خراسان شمالی در ۹ ماه سال گذشته حدود ۳۷ هزار و ۳۱ تُن مصرف کردند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری نسبت به مصرف کود پتاسه استقبال خوبی داشتند.

نظام دوست بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و منابع‌ آبی از کشاورزان تقاضا می شود که کمتر از کود اوره استفاده کنند و کودهای پتاسه را در سبد کودی قرار دهند تا مقاومت گیاه را نسبت به شرایط خشکسالی بیشتر کند.

وی افزود: در شرایط تنش خشکی می توان به صورت سرک از کودهای پتاسه استفاده کرد، کود پتاسه را همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین از باغداران می خواهیم که از کود های پتاسه، اسید امینه، آهن و سایر ریز مغذی ها برای تغذیه باغات استفاده کنند و محلول پاشی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، میانگین مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهار هزار تا پنج هزار گرم نیز می رسد.

بیشترین کودهای مورد مصرف در خراسان شمالی ازته، فسفاته و پتاس است که کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی در خراسان شمالی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم در کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha