یک بهله عقاب طلایی در طبیعت شیروان خراسان‌شمالی رهاسازی شد 

بجنورد-ایرنا- مدیرحفاظت محیط زیست شیروان گفت: یک بهله عقاب طلایی مصدوم پس از تیمار و بهبودی در طبیعت این شهرستان رهاسازی شد. 

میثم باقری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عقاب طلایی مصدوم به وسیله یکی از شهروندان در ارتفاعات اطراف شیروان پیدا شده بود که برای تیمار به اداره حفاظت محیط زیست تحویل شد.

وی افزود: این عقاب طلایی پس از بهبودی، شرایط لازم را برای رهاسازی در طبیعت پیدا کرد از این رو در زیستگاه خود رهاسازی شد.

باقری یادآور شد: عقاب طلایی از پرندگان شکاری است که در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

به گزارش ایرنا، عقاب طلایی از کمیاب‌ترین حیوانات بومی حیات وحش ایران است. در کشور ۱۱ گونه عقاب شناسایی و ثبت شده است که عقاب طلایی (Aquila chrysaetos) یکی از آنها را شامل می شود.

این پرنده شکاری از گونه‌های حمایت شده است و بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون هر گونه صید یا نگهداری غیرمجاز این پرندگان، غیرقانونی بوده و مشمول ضرر و زیان است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این ارتباط، موضوع سریع توسط این اداره پیگیری می‌شود.

این پرنده شکاری که دارای طول ۷۵ تا ۸۸ سانتی متر است در کوهستان‌های کم گیاه و خشک، جنگل‌های کوهستانی و صخره های ساحلی به سر برده و روی درختان بلند یا لبه پرتگاه‌ها آشیانه می سازد.

استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت‌شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha