۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85341153
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

تبریک سال نو میلادی با «کریسمس خورشیدی»

۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹
کد خبر: 85341153
تبریک سال نو میلادی با «کریسمس خورشیدی»

اصفهان - ایرنا - عکاس مُنجم اصفهانی با انتشار تصویری از خورشید که بخشی از آن به درخت کریسمس شباهت دارد، سال نو میلادی را به مسیحیان بویژه هموطنان ارمنی تبریک گفت.

به گزارش ایرنا، حسن حاتمی روز سه‌شنبه با انتشار تصویری از خورشید در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: این تصویر مربوط به لحظات اولیه نخستین روز سال ۲۰۲۳ میلادی است که فعالیت‌های مرکزی دیسک(صفحه) خورشید به نحو بسیار زیبایی به درخت کریسمس شباهت دارد.

وی با بیان‌اینکه این تصویر واقعی، بدون دستکاری و حاصل پردازش داده‌های رصدخانه فضایی خورشید«ناسا» است، اضافه کرد: این کار را کریسمس پارسال انجام دادم اما برای امسال ماند.

تبریک سال نو میلادی با «کریسمس خورشیدی»

این مُنجم اهل اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تصویر مذکور حاصل چند مرحله پردازش داده‌های فضاپیمای ناساست که فعالیت‌ها و طیف‌های نوری را با رنگ‌های مُتنوع و مصنوعی نشان می‌دهد.

حاتمی افزود: رنگ‌های سبز، قرمز و آبی در این تصویر هر کدام نشاندهنده طیف متفاوتی از فعالیت خورشید در یک زمان است.

کارشناس مرکز نجوم ادیب اصفهان که در زمینه عکاسی نُجوم بویژه از خورشید نیز فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر موفق به کسب رُتبه‌های برتر در رقابت‌های مختلف جهانی شده است.

حاتمی با ارائه تصویری از خورشید در رقابت جهانی رصدخانه گرینویچ در سال ۲۰۲۳ موفق به کسب عنوان یکی از عکاسان نجومی سال در بخش ویژه «نوآوری در تصویر» شد؛ این عکس، نقشه‌ای تخت از خورشید با پرتاب‌های جِرم تاجی(CME) است و در پس زمینه و بخش بالای آن، ستارگان و سیاره‌های منظومه شمسی قابل مشاهده هستند.

همچنین ۲ عکس ثبت شده توسط این مُنجم آبان امسال بعنوان عکس هفته «ناسا سوهو» انتخاب شد و بر روی صفحه نخست پایگاه اینترنتی آن قرار گرفت؛ فضاپیمای سوهو (SOHO) یک رصدخانه خورشیدی متعلق به سازمان فضایی آمریکا(NASA) و سازمان فضایی اروپا(ESA) است.

سال نو میلادی ۲۰۲۴ از ۱۱ دی امسال آغاز شد.

کریسمس برابر با زادروز حضرت مسیح(ع) و یک جشن مذهبی است؛ درخت کریسمس یکی از نمادهای جشن سال نو میلادی و درختی همیشه سبز مانند کاج، سرو یا صنوبر است که آذین‌بندی می‌شود.

تبریک سال نو میلادی با «کریسمس خورشیدی»

ارمنی‌ها، بزرگترین گروه مسیحیان کشورمان هستند که در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز و ارومیه سکونت دارند و جمعیت آنها حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد حدود ۱۰ هزار ارمنی در استان اصفهان زندگی می‌کنند.

ارمنی‌های اصفهان گروهی از مردم ارمنی‌تبار جُلفای قدیم در مرزهای شمالی کشور هستند که پس از کوچ بزرگ از جُلفا یعنی در سال ۱۶۰۵ به دستور شاه عباس اول به اصفهان منتقل و در آنجا ساکن شدند.

آنها ابتدا در محله‌ای به نام جُلفا اسکان یافتند و چندین کلیسا در آن محله ساخته شد که اکنون تعدادی از آنها به مهمترین بناهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان و کشور تبدیل شده‌اند از جمله کلیسای «وانک» که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین کلیساهای ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha