۳۰ درصد سردفترداران از بانوان هستند

تهران - ایرنا - رییس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه ۳۰ درصد سردفترداران از بانوان هستند، گفت: زنان در عرصه‌های مختلف حقوقی نقش‌آفرینی کرده‌اند و در قضاوت و وکالت خوب درخشیدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بابایی در آیین تحلیف سومین گروه سر دفتران جدید الاانتصاب با تاکید براینکه در تمام مناصب حقوقی باید عدالت رعایت شود، افزود: در این مراسم ۲۰۵ بانو سردفتر تحلیف می‌شوند.

وی اظهارداشت: در منصب سر دفتری کمترین تخلفات گزارش شده مربوط به بانوان سردفتر است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۸ هزار ۵۷۱ نفر سردفتر شاغل در کشور حدود ۲ هزار و ۹۷ نفرشان سردفتر خانم هستند، افزود: معادل ۳۰ درصد از سردفتران را خانم ها تشکیل می‌دهند که از حقوقدانان آگاه و فرهیخته هستند.

بابایی گفت: امیدواریم حضرت زهرا(س) و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری وی از جمله صداقت، الگوی بانوان سردفتر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تنظیم سند برای اموال منقول و غیرمنقول از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: امیدواریم در همه امور محوله‌تان صداقت داشته باشید.

رئیس سازمان ثبت افزود: امروز مراسم تحلیف ۲۰۵ بانوی سردفتر برگزار می‌شود که بدون گذراندن دوره کارآموزی ابلاغ خود را می گیرند چراکه تراز علمی خوبی داشته و با سامانه‌ها و تنظیم اسناد مختلف در دفاتر اسناد آشنایی داشتند.

وی با بیان اینکه قانون‌ تسهیل شرط نمره علمی را برای سردفتران در نظر گرفته و بحثی از دوره کارآموزی نکرده است، گفت: امروزه دفاتر کارکردی سنتی ندارند و به‌صورت الکترونیکی اداره می‌شوند. هم اکنون ۱۵ سامانه در دفاتر اسناد رسمی داریم که سردفتردار باید با کارکرد آنها آشنا باشد.

بابایی تاکید کرد: همه ۱۵ سامانه موجود در دفاتر اسناد به صورت ماهانه و فصلی بروز رسانی می‌شوند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا کسی تنها با گذراندن آزمون می‌تواند پروانه فعالیت در دفاتر اسناد را بگیرد؟ خیر، قطعا باید بر این سامانه‌ها و ۸۰ نوع سندی که در دفترخانه‌ها تنظیم می شوند؛ تسلط داشته باشند.

رئیس سازمان ثبت خطاب به حاضران در جلسه گفت: هرگاه ابهامی داشتید، سندی را تنظیم نکنید و به سردفتر دیگری بسپارید. سعی کنید همواره علم و اطلاعات خود از ۸۰ نوع سندی که باید نسبت به آنها تسلط داشته باشید را بروز کنید و از همکاران باتجربه‌ خود مشورت بگیرید تا مشکلی در تنظیم اسناد پیش نیاید.

بابایی با تاکید براینکه سعی کنید از سردفتران خوشنام‌ باشید، افزود: سعی کنید در دوره کاری خود نظم، شئونات اسلامی و احترام به مراجعان را رعایت کنید چراکه از این پس، جزوی از خانواده قوه قضاییه محسوب می‌شوید.


 


در زمان تنظیم اسناد و بعد از تنظیم آن، امانتدار باشید

معاون امور اسناد سازمان ثبت نیز در ابتدای این مراسم‌ گفت : از سردفتردارانی که امروز مراسم تحلیف‌شان برگزار می‌شود، انتظار داریم‌ در زمان تنظیم اسناد و بعد از تنظیم آن، امانتدار باشند.

محمد صادق سعادتیان با اشاره به نقش مردم در پیروزی و تداوم انقلاب گفت: مردم فهیم کشور همیشه و در همه مواقع سخت و دشوار پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند لذا انتظار داریم احترام مراجعان خود و خصوصا خانواده شهدا را حفظ کنید و به امورات‌شان به شایستگی رسیدگی کنید.

وی خطاب به حاضران در جلسه بیان کرد: از روز اول کار، نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را ناظر بر اقدامات خود بدانید، البته خودنظارتی و خود بازرسی هم‌ در بدو امر حل کننده بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی تاکید کرد: در صورت مواجهه با تخلفات و تنظیم اسناد جعلی، با کسی تعارف نداریم و با افراد خاطی طبق قانون برخورد می‌شود. امیدواریم شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و شما سردفتران جدید، امین و خادم خوبی برای مردم کشورمان باشید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha