پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پی درگذشت دکتر امیربانو کریمی

تهران- ایرنا- تهران- ایرنا- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پیامی درگذشت امیربانو کریمی (امیری فیروزکوهی) استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفت.

متن پیام محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بدین شرح است: زبان فارسی که در فرازنای تاریخ، فرهنگ ما را بالنده و پاینده کرده است، همواره ادیبان برجسته‌ای را در دامان خویش پرورانیده که اثر و تاثیرشان ماندگار و بیادگار است که از زمره این ادیبان پژوهشگر، سرکار خانم امیر بانو کریمی فیروزکوهی چهره ماندگار زبان فارسی است.

این بانوی محقق در طول زندگی پر تلاش خود با تصحیح شعر و متون ادبیات کهن این مرز و بوم اهتمام وافر داشتند و طی چند دهه تعلیم و تدریس در کسوت معلمی و مدرسی موجب شد تا شاگردانی به یادگار گذارد که همواره راه روشن تحقیق و پژوهش را بپیمایند.

مرحومه استاد کریمی فیروزکوهی به یُمن آثار ماندگاری همچون: تصحیح انتقادی قسم دوم و سوم جوامع الحکایات ولوامع الروایات (۴ جلد)، جمع‌آوری و حاشیه‌نویسی و تعلیق بر دیوان پدر بزرگوارشان امیری فیروزکوهی که خود از نوابغ شعر و ادب روزگار ما بشمار می‌رفت و نیز آثار دیگری نظیر: «تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی»، «دویست و یک غزل صائب تبریزی» و همچنین «منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی» توانست کارنامه‌ای پر بار به ودیعه گذارد.

از همین روی فرصت را مغتنم دانسته و به نمایندگی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درگذشت این استاد فقید را به خانواده محترم علمی و ادبی کریمی و مصفا و نیز به تمامی اهالی فرهنگ و ادب تسلیت می‌گویم.
از خداوند بزرگ برای آن مرحومه رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبرو شکیبایی آرزومندم.

پیام تسلیت رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پی درگذشت دکتر امیربانو کریمی
محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

امیربانو کریمی فرزند شاعر معاصر امیری فیروزکوهی (۱۲۸۸ تا ۱۳۶۳) استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دهم دی ماه در ۹۲ سالگی در شهر ساری به دلیل نارسایی قلبی و ریوی درگذشت.

وی همسر مظاهر مصفا استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مصحح متون قدیمی و شاعر مطرح و مادر علی مصفا بازیگر، نویسنده وکارگردان بود.

امیربانو کریمی پس از پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. او در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر بود و سال‌های طولانی به تدریس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه و تربیت دانشجویان مشغول بود.

کتاب های خلاصه حدیقه الحقیقه حکیم سنایی غزنوی با شرح ابیات، در حق صائب، برگزیده جوامع الحکایات و لوامع الروایات و دی‍وان‌ ف‍ی‍اض‌ لاه‍ی‍ج‍ی برخی از آثار اوست.

مراسم تشییع پیکر امیربانو کریمی صبح چهارشنبه-۱۳ دی ماه- در قطعه ۸۰ بهشت ‌زهرا (س) تهران برگزار و پیکر وی در جوار مادرش به خاک سپرده می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha