۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۴۷
کد خبر: 85340433
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نرخ بیکاری استان سمنان یک‌ونیم درصد کاهش یافت

سمنان - ایرنا - نرخ بیکاری استان سمنان در پاییز ۱۴۰۲، با یک و نیم درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به پنج و هشت دهم درصد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، پس از استان‌های مازندران با نرخ پنج و یک دهم درصد، خراسان رضوی با نرخ پنج و سه دهم، تهران با پنج و چهار دهم درصد، خراسان جنوبی با نرخ پنج و پنج دهم درصد و ایلام با نرخ پنج و هفت دهم، سمنان با نرخ پنج و هشت دهم، کمترین نرخ بیکاری کشور را در تابستان ۱۴۰۲ تجربه کرد.

نرخ بیکاری استان سمنان یک‌ونیم درصد کاهش یافت

نرخ بیکاری استان سمنان در پاییز ۱۴۰۱ هفت و سه دهم درصد بود و پاییز امسال این شاخص به پنج و هشت دهم درصد رسید و این خطه کمترین نرخ بیکاری و بالاترین میزان اشتغالزایی را در کشور کسب کرد و رکورد ١٨ ساله خود را شکست.

بر پایه جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری این استان، تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با حدود ۲ دهم درصد افزایش، به ۶ و نیم درصد رسید.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال که توسط مرکز آمار ایران صورت گرفت، نرخ بیکاری در استان سمنان از ۶ و سه دهم درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۶ و پنج دهم درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسید که از میانگین کشوری به میزان هفت و ۹ دهم درصد، حدود یک و چهاردهم درصد کمتر است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نسبت اشتغال استان سمنان پاییز امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۲ دهم درصد کاهش یافت؛ این میزان پاییز سال گذشته ۳۵و ۲ دهم درصد بود که به ۳۵ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

نرخ مشارکت اقتصادی استان سمنان نیز پاییز سال گذشته ۳۸ درصد بود که در پاییز ۱۴۰۲ به ۳۷ و یک دهم درصد رسید.

میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۴۱ و پنج دهم درصد و در استان سمنان ۳۷ و یک دهم درصد است که سه و ۶ دهم درصد کمتر از میانگین کشوری را نشان می‌دهد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha