۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85340216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش نرخ بیکاری اصفهان در پاییز ۱۴۰۲

۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبر: 85340216
کاهش نرخ بیکاری اصفهان در پاییز ۱۴۰۲

اصفهان - ایرنا - برآورد نرخ بیکاری استان اصفهان در پاییز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این شاخص در مقایسه با فصل مشابه پارسال، معادل ۱.۴ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، مرکز آمار ایران روز دوشنبه آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار پاییز ۱۴۰۲ در استان‌ها را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری اصفهان در این فصل به ۸.۶ درصد رسیده است.

نرخ بیکاری اصفهان در پاییز سال گذشته ۱۰ درصد بود و جدیدترین آمار گویای کاهش شاخص مذکور در این استان در پاییز ۱۴۰۲ است.

نگاهی به نرخ بیکاری استان اصفهان نشان می‌دهد که این شاخص در سالجاری روند کاهشی داشته و از ۹.۲ درصد در فصل بهار به ۸.۹ درصد در تابستان و سپس ۸.۶ درصد در پاییز رسیده است.

مقایسه نرخ بیکاری اصفهان با آمار سراسری نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به میانگین کشوری یک واحد درصد بالاتر است؛ میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال ۷.۶ درصد بود.

میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته در حالی که این میزان برای اصفهان بیشتر و معادل ۱.۴ واحد درصد است.

کاهش نرخ بیکاری اصفهان در پاییز ۱۴۰۲

اصفهان از نظر نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۲ در میان استان‌ها در جایگاه یازدهم قرار دارد در حالی که تابستان امسال در رده نهم قرار داشت و این موضوع بهبود ۲ رُتبه‌ای در زمینه کاهش نرخ بیکاری را در این خطه نشان می‌دهد.

کمترین نرخ بیکاری در استان‌ها مربوط به مازندران با ۵.۱، خراسان رضوی ۵.۳ و تهران ۵.۴ درصد و بیشترین مربوط به سیستان و بلوچستان با ۱۳.۵، هُرمزگان با ۱۱.۸ و لُرستان با ۱۱.۶ درصد است.

نرخ بیکاری در پاییز امسال در ۱۹ استان نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

«نرخ بیکاری»(Unemployment Rate) نسبت «تعداد افراد بیکار در یک رده سنی مشخص» به «کُل افراد آماده به کار در آن رده سنی» است.

نگاهی به شاخص‌های عمده بازار کار پاییز ۱۴۰۲ در اصفهان حاکیست که نرخ مشارکت اقتصادی در این استان ۴۳ درصد بوده و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱.۱ واحد درصد افزایش یافته است؛ نرخ مشارکت اقتصادی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است.

از طرفی، نرخ مشارکت اقتصادی استان اصفهان در پاییز امسال نسبت به میانگین کشوری معادل ۱.۵ واحد درصد بالاتر است.

نسبت اشتغال در پاییز سالجاری در اصفهان نیز معادل ۳۹.۳ درصد اعلام شده است که افزایش ۱.۶ واحد درصدی را نسبت به فصل مشابه پارسال نشان می‌دهد.

اصفهان از نظر نسبت اشتغال در میان سایر استان‌ها در رده دوازدهم قرار دارد؛ بیشترین نسبت اشتغال مربوط به زنجان با ۴۶.۲، خراسان شمالی ۴۲.۸ و اردبیل ۴۲.۴ درصد است.

بررسی نسبت اشتغال در اصفهان نیز گویای روند افزایشی آن در سالجاری است بطوریکه از ۳۷.۲ در بهار به ۳۹.۱ در تابستان و ۳۹.۳ درصد در پاییز رسید.

نسبت اشتغال شامل نسبت جمعیت شاغل به کل جمعیتِ در سنِ کار است.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.

حدود ۸۸ درصد از جمعیت اصفهان، شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند و این خطه با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور بشمار می‌آید. از طرفی اصفهان یکی از قُطب‌های صنعت گردشگری و فناوری و تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha