۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85340188
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اسلام‌آباد: نیم میلیون افغانستانی پاکستان را ترک کردند

اسلام‌آباد- ایرنا- دولت پاکستان اعلام کرد: شمار اتباع افغانستانی غیرمجازی که طی دو ماه اخیر پاکستان را ترک کردند به نیم میلیون نفر رسیده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، وزیر اطلاع رسانی دولت موقت ایالت بلوچستان امروز در کنفرانس مطبوعاتی در شهر کویته گفت که ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی غیرمجاز خاک پاکستان را ترک کرده و به کشورشان برگشتند.

وی با تکرار ادعای دولت پاکستان مبنی بر سوء مدیریت طالبان افغانستان در مراقبت از مرزهای مشترک، اظهار داشت: سرنخ‌ حملات تروریستی که در پاکستان اتفاق افتاده، در افغانستان است و شواهد و اسناد در این خصوص با کابل به اشتراک گذاشته شده است.

ناآرامی‌ها در مرزهای مشترک پاکستان و افغانستان به ویژه تصمیم دولت اسلام‌آباد برای اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز طی ماه‌های اخیر روابط دو کشور همسایه را به شدت متشنج کرده است. پاکستان مدعی استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان برای طراحی و انجام حملات به همسایگان است.

روز گذشته ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور در منطقه «باجور» واقع در نوار مرزی با افغانستان، تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به خاک پاکستان را ناکام کرده و طی تبادل آتش با مهاجمان ۳ تروریست‌ کشته و یک نظامی پاکستان نیز جان خود را از دست داد.

منابع امنیتی در پاکستان مدعی هستند که هیات حاکمه موقت افغانستان نه تنها در اجرای پیمان صلح دوحه شکست خورده بلکه مغایر با آن، همچنان با القاعده در ارتباط است و مأمن امنی برای سایر عناصر تروریستی فراهم آورده است.

این درحالی است که سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان در سال گذشته بیش از ۲۰ شهروند پاکستانی که در اقدامات خرابکارانه در افغانستان دست داشتند، کشتند و صدها نفر دیگر نیز در حوادث مختلف امنیتی بازداشت شدند.

سختگیرانه شدن قوانین مهاجرت پاکستان، تداوم اخراج پناهجویان افغانستانی غیرمجاز، سختگیری در فعالیت‌های تجاری از جمله ترانزیت و ادعای اسلام‌آباد مبنی بر استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان از عمده دلایلی است که روابط این دو همسایه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بیست و سوم آذرماه امسال درپی حمله تروریستی به نیروهای امنیتی پاکستان و ادعای این‌ کشور مبنی بر استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان، سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha