رکورد کمترین نرخ بیکاری برای سومین بار در دولت سیزدهم ثبت شد

تهران- ایرنا- بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران دولت سیزدهم برای سومین مرتبه در کاهشی‌شدن نرخ بیکاری رکورد خود را شکست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تابستان ۱۴۰۰ و زمانی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد نرخ بیکاری بهار ۱۴۰۰ معادل ۸.۸ درصد اعلام شد. در پاییز و پس از حدود پنج ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد رسید. رکوردشکنی کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت از همین نقطه آغاز شد و در تابستان ۱۴۰۲ به ۷.۹ درصد رسید.

حالا در تازه‌ترین آماری که مرکز آمار لحظاتی قبل آن را منتشر کرد، برای سومین بار متوالی نرخ بیکاری کاهش شد و با ۰.۳ درصد کاهش به ۷.۶ درصد رسید.

نتایج آمارگیری مربوط به پاییز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ۶۴ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر شاغل ۱۵ ساله و بیشتر از آن هستند که از این تعداد نرخ مشارکت اقتصادی فعال ۴۱ درصد (۲۶ میلیون و ۷۷۶ هزار نفر) و نرخ مشارکت غیرفعال ۵۸.۵ درصد (۳۷ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر) است.

نرخ اشتغال در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۲ به ۹۲.۴ درصد و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسیده است. اشتغال ۴۴ ساعت و بیشتر در هفته ۷۱.۹ درصد از جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و ۲۸.۱ درصد نیز کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند.

در پاییز ۱۴۰۲، به جمعیت شاغل کشور تعداد ۷۶۰ هزار و ۸۶۱ نفر افزوده شده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر ۰.۵ درصد افزایش داشته که سهم بیشتری از این تغییرات مربوط به مشارکت اقتصادی زنان است.

کاهش ۰.۶ درصدی نرخ بیکاری از جمله مهم‌ترین آمار این بخش است که حکایت از کمترین نرخ بیکاری در ۲ دهه اخیر دارد. بیشترین نرخ بیکاری نیز در مردان اتفاق افتاده است. در این بخش بیش از ۱۴۰ هزار مرد از چرخه بیکاری خارج شده‌اند.

سهم جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی ۱.۱ درصد و سهم جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

رکورد کمترین نرخ بیکاری برای سومین بار در دولت سیزدهم ثبت شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha