مجوز تخصیص ۵۰ میلیون مترمکعب آب سامانه گرمسیری به گیلانغرب صادر شد

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار گیلانغرب گفت: ۵۰ میلیون متر مکعب آب سامانه گرمسیری به صورت سالیانه به این شهرستان اختصاص یافته و مجوز تخصیص آن نیز صادر شده و از سال آینده این طرح برای تامین بخشی از آب شرب و کشاورزی منطقه عملیاتی می‌شود.

«علی پروین» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این میزان آب تخصیصی به شهرستان از محل سامانه گرمسیری، ۳۶ میلیون مترمکعب آن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی و ۱۴ میلیون مترمکعب آن نیز برای تامین آب شرب و بخش صنعت استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: البته اراضی کشاورزی که قرار است از محل این میزان حق آبه سالیانه مشروب شوند زیر پوشش سدهای شهرستان نیستند و این جدای از اراضی پایاب سدها خواهد بود.

فرماندار گیلانغرب در ادامه گفت: اراضی پایاب سدهای زاگرس، مخزنی و سراب در مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است که تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار آن به سامانه های آبیاری تحت فشار تجهیز شده و مشکل ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که با کمبود آب مواجه و یا خارج از مسیر سدها قرار دارند با انتقال آب سامانه گرمسیری حل می شود.

پروین با اشاره به اینکه اکنون چهار سد مهم در این شهرستان وجود دارد، گفت: یکی از این سدها «سد کله شک» یا (مخزنی) با ظرفیت ذخیره سازی پنج میلیون مترمکعب و دارای پنج میلیون متر مکعب ذخیره فعلی آب است که اکنون ۳۰ هکتار از باغات انگور را مشروب کرده و محل تامین آب این سیلاب های فصلی و آب رودخانه دهستان چله است.

او همچنین سد دیگر را «دایک گیلانغرب» یا (سراب) با ۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی نام برد که اکنون ۲.۵ میلیون مترکب آب دارد و سه هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را مشروب می کند و محل تامین آب این سد نیز چشمه سراب از توابع شهرستان است.

مجوز تخصیص ۵۰ میلیون مترمکعب آب سامانه گرمسیری به گیلانغرب صادر شد

فرماندار گیلانغرب اضافه کرد: سد دیگر منطقه «زاگرس» با حجم ذخیره ۶۰ میلیون مترمکب آب است که اکنون ۳۵ میلیون مترمعکب آب به عنوان ذخیره اصلی دارد و ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را زیر پوشش برده و منبع تامین آب این سد نیز رودخانه دیره است.

پروین ادامه داد: سد «شرفشاه» در سومار با حجم ۱۵۰ میلیون مترمکب دیگر سد منطقه است که ۴۰ میلیون مترمکب آب را در خود ذخیره دارد و قرار است سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی قصرشیرین و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی گیلانغرب را مشروب کند که منبع تامین آب این سد نیز رودخانه کنگیر است.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و سالیانه ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

اختصاص ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان های کرمانشاه و ایلام از محل سامانه گرمسیری

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha