۸۴ واحد تولیدی راکد در چهارمحال و بختیاری احیا شد
عکس تزئینی است

شهرکرد – ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بازگشت به چرخه تولید واحدی صنعتی راکد با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در جای جای کشور از جمله مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم بود که در این هدف استان، با فعالیت دوباره ۸۴ واحد اقتصادی محقق شده است.

محمد کاظم منزوی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این واحدهای تولیدی راکد با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و همچنین بازگشت ۵۷۴ نفر نیروی کار به خطوط تولید در چهارمحال و بختیاری احیا و فعال‌سازی شده‌ است.

وی در خصوص واحدهای اقتصادی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از یک‌هزار و ۳۴ واحد صنعتی موجود در استان ۹۴۹ واحد فعال و ۸۵ واحد راکد (۵۹ واحد غیر قابل احیا و ۲۶ واحد قابل احیا) که از این تعداد سه واحد طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۶۴ واحد معدنی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۳۵ واحد فعال و ۲۹ واحد راکد است که از این شمار ۱۷ واحد غیر قابل احیا و ۱۲ واحد نیز قابلیت احیا دارند.

وی یادآور شد: تاکنون در بحث احیای معادن استان چهارمحال و بختیاری کاری انجام نشده است.

منزوی با اشاره به وجود سه هزار و ۶۲۴ واحد کشاورزی شناسایی شده در چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد سه هزار و ۲۳۰ واحد فعال و ۴۰۰ واحد نیز غیرفعال (۳۸۴ واحد قابل احیا و ۱۰ مورد غیرقابل احیا) هستند که تاکنون ۴۵ واحد به چرخه تولید بازگردانده شده‌ است.

منزوی اضافه کرد: این واحدهای تولیدی تنها با قوانین، مقررات، حمایت و بدون تسهیلات به چرخه تولید بازگردانده شده است.

۸۴ واحد تولیدی راکد در چهارمحال و بختیاری احیا شد

نهضت احیای واحدهای صنعتی گامی امیدوارکننده برای احیای واحدهای راکد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: امروز انتظار می‌رود با نهضت احیای واحدهای صنعتی با استفاده از توان صندوق کارآفرینی امید به عنوان راهکاری عملیاتی از سوی دولت گامی اساسی و اصولی در این خصوص برداشته شود.

منزوی اظهار داشت: برای اجرای نهضت احیای واحدهای صنعتی در کشور۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون از چهارمحال و بختیاری سه طرح صنعتی با ۷۰ میلیارد ریال اعتبار معرفی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح‌های معرفی شده شامل بازیافت، انواع سُس‌های غذایی و تولید دستمال کاغذی است که در مرحله تامین اعتبار قرار دارد.

وی یادآور شد: افزون بر این ۳۰ طرح تولیدی صنعتی در چهارمحال و بختیاری شناسایی و در سامانه نهضت احیای واحدهای صنعتی به ثبت رسیده که برای احیای این واحدها ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از این تعداد طرح ثبت شده در سامانه نهضت احیای واحدهای صنعتی برای ۲۳ طرح با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار کمیته فنی تشکیل شده که تلاش می‌شود این طرح‌ها به سه طرح اولیه افزوده و به صندوق کارآفرینی و امید ارسال شود.

به گفته منزوی، براساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی کمیته فنی به تازگی حدود ۸۵ واحد راکد در چهارمحال و بختیاری شناسایی و بررسی توانمندی‌ها و صلاحیت مدیران این واحدها در دستور کار قرار دارد.

احیای واحدهای تولیدی راکد از اولویت‌های چهارمحال و بختیاری

وی با تاکید بر اینکه احیای طرح‌های راکد تولیدی از اولویت‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود، اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده با تشکیل کمیته فنی برای طرح‌های تولیدی راکد تلاش می‌شود با استفاده از امکانات و سرمایه‌گذاری انجام شده در این واحدها، سرمایه راکد بار دیگر به تولید بازگردد.

منزوی یادآور شد: همچنین اطلاعات آن دسته از واحدهای غیرقابل احیای استان در بانک اطلاعاتی مشخصی به ثبت رسیده که به عنوان یک طرح به سرمایه‌گذارانی که به استان ورود می‌کنند معرفی می‌شود؛ که می‌تواند اتفاق خوبی در بخش سرمایه‌گذاری استان باشد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط از واحدهای غیرقابل احیای استان یک بسته سرمایه‌گذاری پیشنهادی تهیه و در اختیار دیگر سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

منزوی یادآور شد: با پیشنهاد واحدهای راکد غیرقابل احیای استان به دیگر سرمایه‌گذاران، بسیاری از ظرفیت‌هایی که تا چند سال گذشته مغفول مانده و می‌توانست با تزریق منابع مالی به چرخه فعالیت بازگردند جان دوباره ای به آن‌ها دمیده می‌شود.

وی ادامه داد: احیای واحدهای تولیدی غیرقابل احیا و بازگشت این واحدها به چرخه تولید با استفاده از توان سرمایه گذاران جدید می‌تواند گامی مهم برای ایجاد امید در جامعه باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد کلینیک‌های کسب و کار و مشاوره در شهرک‌های صنعتی و استفاده از توان اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و بسیج مهندسین برای ارائه مشاوره به واحدهای تولیدی راکد غیرقابل احیا از جمله راهکارها و گام‌های عملیاتی برداشته شده در این خصوص است.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص فعالیت واحدهای راکد؛ انتظار می‌رود تا ۲ سال آینده اتفاق‌های مهمی در این خصوص رخ دهد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در این استان ۹۲۶ واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد های صنعتی کوچک هستند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است که در برخی از محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha