جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

تهران- ایرنا- دارنده مدال طلای پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان با اشاره به اهمیت مدال المپیک و تاثیر آن در زندگی ورزشکاران سخن، گفت: برای رسیدن به این مدال باید تلاش خود را چند برابر کنیم.

به گزارش ایرنا، مصدومیت‌های متوالی کیانوش رستمی و رسیدن قهرمان المپیک به سن بازنشستگی این نگرانی را در بین اهالی وزنه‌برداری ایجاد کرد که تعیین جانشین برای ملی‌پوش کرمانشاهی فولاد سرد، سخت و شاید چندین سال زمان ببرد. حتی رستمی در مصاحبه‌ای بدون توجه به ظرفیت‌های وزنه‌برداری ایران، به صراحت اعلام کرد که اگر به مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض اعزام نشود سهمیه المپیک ایران در وزن ۸۹ کیلوگرم خواهد سوخت، اما میرمصطفی جوادی در رقابت‌های جهانی ریاض نه تنها در حضور غول‌های چینی قهرمان شد، بلکه موفق شد نام خود را در جمع پنج نفر برتر گزینشی این رشته ثبت کند.

میر وزنه‌برداری ایران اکنون با ۳۸۴ امتیاز در جایگاه پنجم قرار دارد جایگاهی که می‌تواند آن را در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان و جام جهانی تایلند ارتقا دهد. جوادی در جدول گزینشی المپیک تنها کارلوس ناسار بلغاری، دایان لی و تیان تائو چینی و لوپز کلمبیایی را بالاتر از خود می‌بیند.

جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

روند رو به رشد جوان وزنه‌برداری ایران مقطعی نیست او با قهرمانی در دسته ۸۹ کیلوگرم لیگ برتر عملا خود را به عنوان نفر نخست این وزن معرفی کرد تا پشتوانه‌ای برای این رشته المپیکی باشد. در این وزن قرار است حسین سلطانی نیز به گزینشی‌های المپیک اعزم شود. سلطانی پیش از این در دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه می‌زد.

درخشش جوادی در سال ۲۰۲۳ بهانه‌ای شد که خبرنگار ورزشی ایرنا در آغاز سال المپیک (۲۰۲۴) پای سخنان قهرمان جهان بنشیند.

جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است؛

سال ۲۰۲۳ برای میرمصطفی جوادی یک سال ویژه بود با مدال برنز قهرمانی آسیا شروع، با قهرمانی جهان ادامه پیدا کرد و در نهایت به قهرمانی لیگ برتر ختم شد. درخشش شما در سال گذشته کارشناسان را امیدوار کرد که میر ایرانی به امید فتح سکوی پاریس سال ۲۰۲۴ را آغاز کند.

من در ابتدای راه وزنه‌برداری هستم. در سال‌های گذشته نیز عناوین آسیایی و نایب قهرمانی سال ۲۰۲۱ جهان را کسب کردم. در سال ۲۰۲۳ ناکامی هم داشتم و حتی نتوانستم در بازی‌های آسیایی هانگژو موفق شوم. به یک وزن بالاتر آمدم. فاصله بازی‌های آسیایی با مسابقات جهانی بسیار کم بود و این یکی از دلایل ناکامی من بود، خدا را شکر، اکنون سهمیه المپیک من تقریبا قطعی شده و حضورم در مسابقات قهرمانی آسیا (ازبکستان) و جام جهانی تایلند بیشتر برای آمادگی است. قطعی شدن سهمیه رویای من نیست مهم مدال المپیک است.

مدال المپیک رویای هر ورزشکاری است و می‌تواند زندگی وی را از همه لحاظ دگرگون کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

بله این درست است. اگر تنها بحث اقتصادی مدال المپیک در نظر گرفته شود مشخص می‌شود این مدال چه تفاوتی با مدال آسیایی و جهانی دارد. ما سه مدال جهانی یا آسیایی می‌گیریم اما پاداش یک مدال به ما خواهند داد. امیدوارم المپین‌های ایرانی به گونه‌ای مورد توجه قرار بگیرند که بجز تمرین، دغدغه دیگری نداشته باشند. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌تواند این کار مهم را انجام دهد.

جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

آیا پاداش یا حقوق ویژه‌ای برای شما و دیگر المپین‌ها در نظر گرفته شده است؟

قرار بود از ماه گذشته یک سری پاداش و حقوق ماهیانه پرداخت شود اما تا کنون تحقق پیدا نکرده است. ما هم منتظر این پرداختی‌ها هستیم. وزنه‌برداری ورزشی سنگین همراه با تمرینات طاقت فرسا است. باید به این رشته توجه ویژه‌ای شود. ما در ۹ ماه گذشته اردوهای طولانی مدتی داشتیم و حتی تایم استراحت پولادمردان به ۳۰ روز نرسید. تمامی وزنه‌برداران حاضر در اردو هزینه‌های زیادی دارند و تامین هزینه مکمل‌ها برای ما کار راحتی نیست. بسیاری از ملی‌پوشان شغل خاصی ندارند و همیشه هم در تمرین هستند.

البته این هزینه‌ها می‌تواند با قراردادهای لیگ برتر تامین شود، این پیش‌فرض من درست است؟

اگر چند سال گذشته را بررسی کنیم باید بگویم که مبلغ قراردادها خیلی پائین بود اما امسال بهتر شده، ولی با ایده‌آل‌ها فاصله دارد. قراردادهای وزنه‌برداران می‌تواند ۲ برابر یا حتی سه برابر شود. ما انتظار قراردادهایی مانند فوتبالیست‌ها نداریم اما شیوه تمرین و ورزش ما نیز یک قرارداد درست و حسابی می‌طلبد.

جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

سال ۲۰۲۴ آغاز شد و چشم میلیون‌ها ایرانی به ورزشکارانی مانند حسن یزدانی، علی داودی، امیرحسین زارع، میرمصطفی جوادی، محمدرضا گرایی و دیگر قهرمانان است تا بتوانند سکوی مدالی پاریس را فتح کنند آیا این رویا در سال جاری تحقق پیدا می‌کند؟

المپیک یک آوردگاه رویایی برای هر ورزشکاری است و مدال آن برای سالیان سال در ذهن مردم می‌ماند. البته کسب این مدال راحت نیست و باید برای آن نهایت تلاش را به کار گرفت. در وزن ۸۹ کیلوگرم نیز رقابت بسیار سخت است و پنج تا ۶ مدعی اصلی از کشورهای ونزوئلا، ایتالیا، چین، بلغارستان و کلمبیا حضور دارند. حتی چین در این دسته ۲ رکوردار جهان (یان‌تائو و دایان لی) دارد. کارلوس ناسار بلغاری نیز در این دسته مدعی اصلی و شانس اول است. برای رسیدن به سکوی مدالی باید رکوردهایم را افزایش دهم. البته المپیک آوردگاه بزرگان است و همه برای کسب مدال خواهند آمد.

جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

با اردوهای تیم ملی و تمرینات نواب نصیرشلال، امید به موفقیت در پاریس وجود دارد؟

از زمان حضور نواب نصیرشلال، تمرینات بسیار جدی و اردوها مستمر شده است. نظم خوبی بر اردو حاکم است. ارتقا رکورد تمام وزنه‌برداران خود دلالت بر این کار دارد. با این روند و تمریناتی که در دستور کار قرار دارد بی‌تردید امید به موفقیت در پاریس افزایش پیدا خواهد کرد.

چه مدالی برای میر وزنه‌برداری ایران در پاریس پیش‌بینی کنیم؟

پیش‌بینی در رشته وزنه‌برداری کار راحتی نیست چون یک اشتباه یا خطا ممکن است تمام رویای ورزشکار را بر باد دهد. در وزن من هم پنج تا ۶ مدعی حضور دارند و این کار را سخت کرده است. تلاشم را خواهم کرد تا بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.

جوادی: حضورم در پاریس قطعی است/ مدال المپیک زندگی ورزشکار را دگرگون می‌کند

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha