نهضت سواد آموزی تابش نور آگاهی رسانی در عمق جامعه

خرم‌آباد - ایرنا - سوادآموزی دستاوردی نقش آفرین انقلاب اسلامی است که در سال‌های گذشته همچنان با نوری تابان در عمیق ترین لایه های جامعه می درخشد و نور دانش و آگاهی رسانی را در میان دلها روشن نگه داشته است.

به گزارش ایرنا، پیشرفت و توسعه هر جامعه در گرو سواد و علم اندوزی مردمان آن است و هر آنقدر که تابش نور علم و دانش در میان اقشار مختلف جامعه پرنورتر باشد توسعه و تعالی امر بدیهی و دست یافتنی‌تر خواهد بود.

اکنون که به مددسالیان خدمات پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف ایران اسلامی به یکی از سرزمین های کسب قله های افتخار علم و دانش تبدیل شده است و در میان دنیا در صحنه های مختلف نخستین سخنان را دارد ریشه کنی بیسوادی و اگاهی رسانی نیز با سرعتی درخور این سرزمین در حال گسترش است تا جایی که اکنون اکثریت جامعه افراد باسواد شمرده می شوند.

نهضت سوادآموزی از نخستین اقدامات اصولی و ریشه ای انقلاب اسلامی بوده است، این نهاد با فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در هفتم دی ۱۳۵۸ با هدف ریشه کنی بیسوادی در کشور شکل گرفت و اکنون فعالیت ۴۴ ساله نهضت سوادآموزی در افزایش دانایی و سوادآموزی جامعه بسیار موثر بوده است.

نرخ باسوادی از مهمترین شاخص‌های توسعه است که ارتقای آن فرهنگ‌سازی و همراه کردن مردم با برنامه‌ریزی‌ها را نیز تسهیل می‌کند، ایران اسلامی در سال های گذشته جهش بزرگی در ارتقای این نرخ داشته و اکنون دولت سیزدهم درصدد است تا با شتابی مضاعف باسوادی ایرانیان را به سرانجام شایسته برساند.

سوادآموزی دریچه‌ای برای بهبود اطلاعات و آمادگی برای همراهی با برنامه‌ ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های اجتماعی است و تشکیل این نهاد استمرار پیام خودباوری و تداوم شعار استقلال و آزادی بود و رسالت خطیر آن ریشه کنی مطلق بیسوادی است.

نهضت سوادآموزی به عنوان صدقه جاریه بنیانگذار انقلاب اسلامی با ارائه خدمات متنوع آموزشی، فرهنگی، مهارتی به صورت رایگان در حال خدمت جهادی به مردم است و در این مسیر حمایت های مسوولان و خیرین می تواند باعث کارآمدی بیشتر خدمات نهضت سوادآموزی باشد.
آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن، قرآن خواندن، اجرای طرح نماز کلید بهشت، آموزش مهارت های زندگی و حقوق شهروندی، آموزش مهارت های فنی جهت اشتغالزایی خانواده ها، آموزش رایانه، آموزش خاص زنان عشایری و روستایی، راه اندازی مراکز یادگیری محلی دولتی تنها بخش کوچکی از خدمات نهضت سوادآموزی است.

با حرکت جهادی تلاشگران حوزه سوادآموزی و همچنین توسعه مدارس و دانشگاه‌ها در پرتو گفتمان اول شدن سوادآموزی، شاهد آن هستیم که یک انقلاب بزرگ در حوزه سواد رخ داده و اگرچه جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده ولی نرخ باسوادی کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نزدیک به ۹۸ درصد است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۵۵ بیش از نیمی از جمعیت ایران بیسواد بود که این مهم توزیع یکسانی نداشته و در میان روستاییان و زنان، بیش از بقیه اقشار بیسوادی بیداد می کرد، به طوری که میزان باسوادی در میان مردان ۲۳ درصد از زنان بیشتر بود.

تنها یک سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفتمان علم آموزی به اولویت اول کشور تبدیل شد و با فرمان هوشمندانه و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) نهضت سوادآموزی فعالیت جهادی خود را آغاز کرد.

فعالیت های نهضت سوادآموزی به شکلی اثرگذار بود که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۶۵ میزان باسوادی کشور از ۴۷/۵ درصد سال ۱۳۵۵ به ۶۱/۸درصد ارتقاء یافت.

فعالیت های جهادی نهضت سوادآموزی که علاوه بر سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن با سرفصل های جدیدتری مانند آموزش نماز، آموزش رایانه، حلقه‌های کتابخوانی، خواندن با خانواده و مهارتهای زندگی و فنی آموزش فرش بافی، برق ساختمان، تربیت فرزند، آموزش خاص زنان عشایری، آموزش خاص زنان روستایی تلفیق شده و تا آنجا رسیده که نرخ باسوادی در سال ۱۳۹۰ به حدود ۹۰.۷ درصد و اکنون در حال گذشتن از مرز ۹۷ درصد است.

در همین مدت آمار بیسوادی در روستاها و همچنین در میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد.

نهضت سوادآموزی حرکتی پایدار است که در میان مردم سرعتی بس شگرف داشته به شکلی که حداقل ۶ جایزه بین المللی را از سازمانهای یونسکو و آیسسکو دریافت نموده و اینک بنا بر منویات رهبر معظم انقلاب حوزه سوادآموزی تمام تمرکز خود را بر توسعه و تعمیق سواد گذاشته و با رویکرد پژوهش محوری در حال شناسایی، جذب و آموزش بیسوادان و کم سوادان است.

بنا بر منویات مقام معظم رهبری سواد آموزی تنها یک خدمت اجتماعی نیست، بلکه ابزاری حتمی برای ماندن انقلاب است.بی سوادی برای یک جامعه مسلمان انقلابی، مایه ننگ است بی سوادان و با سوادان، تلاش کند که این لکه ننگ را بشویند. حرکت سوادآموزی کاری خوب و صدقه جاریه است.حرکت سوادآموزی، ایجاد ارزش و قیمت در محیط جامعه است ، لذا هر چه زحمت دارد ، به ثواب الهی و به پیشرفت ها کار می ارزد نهضت سودآموزی بر بخش عظیمی از مردم کشور ما حق حیات دارد. به خاطر اینکه به آنها سواد، کلید تفکر و فراگیری بخشیده است. نهضت سوادآموزی ، به امروز و فردا مربوط نمی شود، امری ماندگار است که زمانش معلوم نیست. از این کار دلسرد نشوید، تا بتوانید در مجموعه سوادآموزی، نشاط جدیدی به وجود بیاورید و این عده ای را هم که باقی مانده اند با سواد کنید.در مورد سوادآموزی، در درجه اوّل ، توسعه سواد و در درجه دوم ، تعمیق سواد مورد نظر است. نباید کار متوقف شود. باید ترتیبی داده شود که گذراندن دوره ابتدایی برای همه الزامی شود. داشتن گواهینامه دوره ابتدایی – حداقل – یک چیز واجب و لازم شمرده شود مثل شناسنامه، مثل گواهی رانندگی، همه باید این را داشته باشند.

نهضت سواد آموزی تابش نور آگاهی رسانی در عمق جامعه

حدود ۱۱ هزار لرستانی از دوره های سوادآموزی بهره مند شدند

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر از افراد بیسواد و کم سواد استان در سال تحصیلی جاری از خدمات متنوع نهضت سوادآموزی بهره مند شده اند.

منصور بازگیر با بیان اینکه سال تحصیلی جاری در مجموع ۹۴۳ کلاس تلفیقی سوادآموزی در استان تشکیل شد، افزود: نرخ باسوادی در لرستان سال ۱۳۹۰ حدود ۹۰.۷ درصد و هم اکنون در گذشتن از مرز ۹۷ درصد است.

وی اظهار داشت: در این مدت آمار بیسوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز با قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بیسوادان و کم سوادان، پرونده سال تحصیلی گذشته بسته شد.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جاری بسیار متفاوت تر از سال های گذشته به شیوه جدیدتر در حال برگزاری است، عنوان کرد: در شیوه جدید به نام "طرح کلاس گذاری محله محور" ادارات نهضت سوادآموزی شهرستان ها و مناطق، با مراجعه به سامانه، اقدام به استخراج فهرست افراد بیسواد یک محله می کنند و آن را به آموزش و پرورش ارائه می دهند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: بعد از آن با مراجعه به آدرس این افراد نسبت به جذب و آموزش آنها اقدام می شود بنابراین در این طرح، همزمان کار پالایش وضعیت سواد افراد انجام می شود و از طرفی فرد آموزش دهنده، مانند گذشته وقت زیادی را برای پیدا کردن افراد بیسواد صرف نمی کند.

بازگیر با بیان اینکه براساس برنامه ریزی تا پایان سال جاری حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از بیسوادان و کم سوادان شناسایی شده از خدمات نهضت سوادآموزی برخوردار می شوند، افزود: حدود ۵۰۰ نفر از آموزش دهنده های غیر فعال امسال با مشارکت در طرح پالایش فعال شده اند.

وی ادامه داد: طرح های نماز کلید بهشت، حلقه‌های کتابخوانی، پویش مهر(انشا نویسی)، آموزش رایانه، آموزش مهارت های زندگی، توسعه آموزش و مهارت های زنان عشایری و روستایی، فعالسازی مراکز یادگیری محلی دولتی در راستای آموزش مهارت های فنی برای اشتغال و استقلال مالی، توانمندسازی آموزش دهنده ها و آموزش گیرنده ها از جمله برنامه‌هایی است که در کنار آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و آموزش روخوانی قرآن برای ارتقای توانمندی افراد بی سواد و کم سواد اجرا می شود.

نهضت سواد آموزی تابش نور آگاهی رسانی در عمق جامعه

میانگین نرخ باسوادی استان در گروه سنی ۱۰تا ۴۹ سال ۹۶ درصد است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: بالاترین نرخ باسوادی مربوط به خرم آباد و پایین ترین مربوط به شهرستان چگنی است که البته آمار ویسیان نیز با چگنی در نظر گرفته شده و دور افتادگی و محرومیت روستاهای شاهیوند از عوامل اصلی پایین بودن این آمار است.

وی افزود: جامعه مخاطب نهضت سوادآموزی تا ابتدای دی ماه امسال گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود و در سال تحصیلی گذشته مجموع بیسواد و کم سوادانی که در دوره های مختلف سوادآموزی خدمات آموزشی دریافت کردند، ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر بودند.

وی ادامه داد: سوادآموزان سال تحصیلی جاری در حال شناسایی و جذب هستند و فعلا کلاس ها شروع نشده و مهلت جاری کردن کلاس تا پایان دی ماه تمدید شده است.

بازگیر بیان کرد: براساس ابلاغیه سالجاری نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر پوشش تحصیلی خواهند شد و از سال ۹۰تا الان جامعه مخاطب نهضت سوادآموزی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود ولی با دستورالعمل جدید گروه سنی مخاطب به ۱۰ساله تا ۶۰ ساله تغییر یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha