عضو پارلمان شهری: مساله فرونشست زمین در اصفهان قابل چشم پوشی نیست
عکس تزیینی است

اصفهان - ایرنا - رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چالش‌هایی مانند فرونشست زمین، آب و آلودگی هوا قابل چشم پوشی و عبور نیست و باید کارهای موثرتر و بیشتری برای حل آن ها انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید نادرالاصلی روز یکشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: چالش‌هایی مانند فرونشست زمین، آب و آلودگی هوا در اصفهان قابل چشم پوشی و عبور نیست و باید در این حوزه به دستاورد مشخص و اثربخش برسیم.

وی درباره موضوع خشکسالی و کم بارشی نیز اضافه کرد: امسال با فقر بارندگی مواجهیم و در صورت تداوم این شرایط اصفهان از ابتدای سال ۱۴۰۳ با کمبود جدی آب روبه رو خواهیم شد.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به ارتقای روشنایی میدان نقش جهان تصریح کرد: در این پروژه از تجهیزات نوری کم مصرف استفاده شده است که جای تقدیر دارد.

احمد شریعتی ادامه داد: نواحی اطراف میدان امام علی (ع)، مقبره و کتابخانه علامه مجلسی و همچنین بازارچه حسن آباد از جمله مناطق نیازمند بازسازی و احیاست.

همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان از واگذاری یک قطعه زمین برای ایجاد سومین پایگاه انتقال خون اصفهان خبر داد و اظهار داشت: زمین این مرکز مالکیت شهرداری را خواهد داشت و از آنجایی که برخی روزها با ازدحام اهدا کنندگان خون روبه رو هستیم این مرکز می‌تواند شرایط بهتری را بوجود آورد.

علی صالحی ادامه داد: طرح ارتقا ورزش شهروندی با مشارکت باشگاه‌های حرفه‌ای در قالب طرح سهامداری باشگاه سپاهان در شورای شهر اعلام وصول شد و این طرح بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

وی خاطرنشان کرد: بررسی بودجه ۱۴۰۲ و بررسی نرخ عوارض و بهای خدمات سال آینده نیز در شورا انجام شد و پس از جمع بندی، نتیجه را تا ابتدای اسفند بصورت عمومی اعلام خواهیم کرد.

رسول میرباقری، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به به ساماندهی گذر آقانورالله نجفی اظهار داشت: این پیاده راه اصلاح شده در ایران کم نظیر است البته باید دسترسی مناسبی برای آن تعبیه شود.

عباس حاج رسولی‌ها، رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان به لزوم بهره برداری از قطار سریع السیر اصفهان-تهران اشاره و تصریح کرد: این پروژه برای رونق گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مطلب یکی از رسانه‌ها بر ضد اصفهان گفت: رسانه‌ها نباید به سمت تنش‌های قومیتی که سبب افول اجتماعی می‌شود بروند.

مصطفی نباتی نژاد خاطرنشان کرد: از خبرنگارانی که وضعیت اصفهان را بصورت واقع بینانه نمی‌بینند دعوت می کنیم تا با سفر به اصفهان وضعیت این خطه و بویژه آلودگی هوای آن را از نزدیک مشاهده کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۳ باید به حوزه فرهنگ و اجتماع نگاه ویژه تری داشته باشیم.

حجت الاسلام منوچهر مهروی پور افزود: از سوی دیگر احداث زمین های ورزشی در مقیاس کوچک در نقاط مختلف شهر ضروریست.

به گزارش ایرنا، اصفهان با موارد متعدد فرونشست، امروز استانی با وضعیت قرمز در این زمینه است که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل‌ شده است.

کارشناسان، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان دائمی آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این منطقه شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، درحالی‌که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است.

نرخ فرونشست زمین در دشت " اصفهان برخوار" و دیگر دشت‌های پُرخطر این استان از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان و گلپایگان سالانه بین پنج تا ۱۸ سانتی‌متر برآورد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha