مرعشی: جبهه اصلاحات مخالف تحریم انتخابات است/ درصدد تشکیل اقلیت نیرومند در مجلس هستیم

تهران-ایرنا- نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران راهبرد این جبهه را حضور پرشور در انتخابات یازدهم اسفند دانست و در خصوص حزب متبوع گفت: برای کارگزاران انتخابات ۱۴۰۴ (ریاست جمهوری) از معبر ۱۴۰۲ (مجلس شورای اسلامی) می‌گذرد، لذا درصدد تشکیل اقلیت نیرومند در مجلس دوازدهم هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا حسین مرعشی روز یکشنبه ۱۰ دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها، راه‌حل مسائل کشور قهر از سیاست و تن‌دادن به راه‌کارهای انقلابی و آوردن مردم به خیابان ندانست و تصریح کرد: با اعتقاد به اصلاحات می‌توان مسائل کشور را حل کرد تا بتوانیم با اتکا به اندوخته‌های ‌ تجربی کشور از مشکلات عبور کنیم.

تلاش روحانی برای شناسایی نامزدهای هم‌سو

مرعشی در پاسخ به پرسشی درباره ائتلاف‌ این حزب با گروه‌های دیگر و نیز کاندیدای شاخص کارگزاران در انتخابات خبرگان گفت: اگر حسن روحانی تایید صلاحیت شود، شخصیت معتبر و مورد توجه کارگزارن خواهد بود و ایشان در تلاش هستند در ستادهای تشکیل شده در حد مقدور کاندیداهای هم‌جهت و همراه را شناسایی و انتخاب کنند.

وی افزود: در زمینه ائتلاف منتظر دو مسئله هستیم اول اعلام صلاحیت کاندیداها که بیش از ۹۵ درصد قطعی است یعنی وقتی در هیات‌های اجرایی تایید شده‌اند و با احتمال بالا در شورای نگهبان هم تایید خواهند شد و روی این تایید می‌توان حساب کرد اما تا این نتیجه به دست نیاید نمی‌توانیم درباره ائتلاف سخن بگوییم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: موضوع دوم هم جبهه اصلاحات است و در این جبهه بحث‌های مربوط به مشارکت آغاز شده است.

جبهه اصلاحات مخالف تحریم انتخابات است/درصدد تشکیل این اقلیت نیرومند در مجلس هستیم

مرعشی درباره بحث‌های شکل‌گرفته در این جبهه توضیح داد: تاکنون تحریم انتخابات رای نیاورده و مشارکت بدون قید و شرط هم طرفدار ندارد و مشارکت مشروط در دستور کار است و ما از این ایده دفاع می‌کنیم.

وی افزود: مشارکت گسترده و ارائه لیست به وجود کاندیداهای مورد تایید در حوزه‌های انتخابیه بستگی دارد تا بتوانیم مسئولیت آن‌ها را بپذیریم.

برای کارگزاران انتخابات ۱۴۰۴ ( ریاست جمهوری) از معبر ۱۴۰۲ (مجلس شورای اسلامی) می‌گذرد

دبیرکل حزب کارگزاران درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۴ هم گفت: این سخن دقیق نیست و هنوز تصمیمی گرفته نشده است و از نظر کارگزارن انتخابات ۱۴۰۴ از معبر ۱۴۰۲ می‌گذرد. موفقیت در عبور از این معبر برای اصلاحات، فرصت ایجاد اقلیت نیرومند در مجلس است چون تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب ثبت‌نام نکرده‌اند و ما تنها درصدد تشکیل این اقلیت نیرومند هستیم.

دبیر کل حزب کارگزاران درباره راهبرد جایگزین حزب در صورت رد صلاحیت گفت: روی لبه و نوار باریکی باید حرکت کنیم و از یک سو مردمی داریم که به روند انتخابات اخیر معترض هستند و حق هم دارند، چهره‌های تاثیرگذاری در هر دو جبهه رد صلاحیت شدند و این روشن است که وقتی قرار باشد همه تجربه کشور در انتخابات کنار گذاشته شود نمی‌توان کاری کرد.

مرعشی تصریح کرد: همچنان معتقدیم اگر سال ۱۴۰۰ همان کار انتخابات سال‌های پیش را تکرار می‌کردیم، آقای همتی گزینه بهتری از آقای رئیسی برای ریاست جمهوری بود. در حال حاضر همه اقدامات آقای رئیسی به حساب نظام گذاشته می‌شود و مشخص است که نتوانسته اقدامی کند.

وی افزود: این رد صلاحیت‌ها می‌تواند ما را مستاصل کند. بخشی از این استیصال متوجه نهادهای حاکمیتی و بخشی دیگر متوجه اصلاح طلبان است، نباید اجازه می‌دادیم سپاه در اختیار یک جریان سیاسی قرار گیرد. در برخی مقاطع داوطلبانه قدرت را به رقیب دادیم که نباید می‌دادیم، خبرگان هم همین شرایط را دارد و کرسی‌هایی به دلیل برخی اتفاقات از دست رفته‌اند.

بدترین کار انقلابی شدن اصلاح‌طلب است

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما اصلاح طلبان هم انقلابی و صفر و صدی هستیم، تصریح کرد: بدترین کار انقلابی شدن اصلاح‌طلب است و اصلاح‌طلب باید به اصول خود پایبند باشد.

مسئولیت عملکرد نامزدهایمان را می پذیریم

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به نحوه پاسخگویی در قبال حمایت از نامزدی خاص توضیح داد: کاندیداهایی معرفی خواهیم کرد که مسئولیت آن‌ها را در مجلس در قبال مردم بپذیریم و اگر نتوانیم از آن کاندیدا حمایت نخواهیم کرد.

مرعشی درباره برنامه مورد حمایت این حزب در مجلس آینده هم توضیح داد: برنامه روشن و اولویت اول سامان‌دهی به اقتصاد ایران خواهد بود که تحت تاثیر سیاست داخلی و خارجی است. در سیاست داخلی باید نشاط و رقابت سیاسی و اجتماعی ایجاد کرد، جامعه‌ای که با مهاجرت نخبگانش در آن خلاء ایجاد شده است، نمی‌تواند پیشرفت کند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در توضیح منظور خود از قدرت نفت در جهان گفت: عربستان ۲۱ و نیم درصد، ایران ۲۰درصد، ونزوئلا ۱۹ درصد، روسیه ۵ درصد و آمریکا ۷ درصد منابع نفت شناخته شده را در اختیار دارد.

وی ادامه داد:  آمریکا، عربستان و روسیه روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند. پس روسیه را نمی‌توان از جامعه جهانی حذف کرد اما ایران ۳ درصد نفت تولید جهان را دارد که عراق و عربستان آن را جبران کردند و ایران از این بازارها حذف شد و اتفاقی هم نیافتاد اما اگر این تولید ۷ میلیون بشکه در روز شود، دیگر نمی‌توان ایران را حذف کرد. 

این نماینده سابق مجلس توضیح داد: مصرف گاز ایران سالانه ۷ درصد رشد و تولید آن به دلیل ضعف در تکنولوژی ۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

وی با تصریح این نکته که این موارد واقعیت‌های جهان است، افزود: ایران با مصرف درست منابع خود در مسیر رشد می‌تواند در ۲۰ سال آینده  یکی از قدرت‌های بزرگ شود.

مرعشی با بیان اینکه اگر دفاع از همه وظایف اخلاقی، اسلامی و انسانی را به دوش خود بدانیم آیا ایران با ۳۰۰ میلیارد دلار سرانه تولید ناخالص می‌تواند بهتر از این ارزش‌ها دفاع کند یا ایران با ۳۰۰۰ میلیارد دلار.

وی افزود: براساس اسناد چشم‌انداز قرار بود ایران اولین قدرت اقتصادی منطقه و الهام بخش باشد اما اکنون عربستان و ترکیه و امارات حجم چندبرابری اقتصاد ایران را دارند و دیگر نمی‌توان به ان‌ها دست یافت.

دبیرکل حزب کارگزارن سازندگی در توضیح دلیل عدم ثبت‌نام خود و دیگر اعضای شورای مرکزی گفت: امکان ندارد که اجازه دهم صلاحیت من را آقای جنتی تعیین کند!(با خنده) ولی بسیاری از دوستان پیش‌ثبت‌نام کردند اما به دلیل فضای ضد انتخاباتی آن را اعلام نکردند. واقعیت آن است که پیش‌ثبت‌نام هیچ ارزشی نداشت و این یکی از انتقادات مهم به وزارت کشور است، این پیش‌ثبت‌نام ضربه محکمی به مشارکت زد. 

وی افزود: افراد زمانی حاضرند در انتخابات ثبت‌نام کنند که افق روشن و فضای گرم و انتخاباتی باشد اما در آن فضای سرد کسی زیر بار ثبت‌نام نرفت. 

دبیرکل حزب کارگزاران درباره گمانه‌زنی‌ها درباره سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات هم گفت: هنوز درباره سرلیستی آقای نوبخت به نتیجه نرسیدیم و اگر امکان این وجود داشت که پیش‌ثبت‌نام تکرار شود، می‌توانستیم سرلیست کارگزاران را به جای حزب اعتدال و توسعه از حزب خود انتخاب کنیم.

واکنش مرعشی به تایید صلاحیت علی مطهری؛ با یک گل بهار نمی‌شود

مرعشی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر هیچ‌یک از گزینه‌های کارگزاران تایید صلاحیت نشود، به عنوان دبیرکل چه خواهید کرد، گفت: من یک حوزه پیدا کرده و رای خواهم داد اما با این یک رای اتفاقی نخواهد افتاد. 

وی همچین در واکنش به تایید صلاحیت علی مطهری در انتخابات هم گفت: خوب است که ایشان تایید شده خوب است اما با یک گل بهار نمی‌شود.

دبیرکل حزب کارگزارن سازندگی در پاسخ به این انتقاد که چرا مخالف انقلابی بودن است، توضیح داد: اصلاحات را بر انقلاب ترجیح می‌دهم و منظور من از انقلاب، اغتشاشات و براندازی است و ما این را نمی‌خواهیم.

وی گفت: از روزی که دوستان حزب‌الهی‌ها سعی کردند رهبری را به نفع خود مصادره کنند به کشور لطمه زدند و اصلاح‌طلبان هم که سعی کردند خود را از رهبری جدا کنند هم به کشور لطمه زدند. 

در این انتخابات مسئولان و نهادهای نظارتی و اصلاح طلبان اشتباه کردند

مرعشی افزود: در این انتخابات مسئولان و نهادهای نظارتی و اصلاح طلبان اشتباه کردند. پیش از ثبت‌نام حزب کارگزاران پیامی مبنی بر علاقمندی نظام برای حضور در انتخابات دریافت نکرد و این علامت پس از پیش‌ثبت‌نام‌ها داده شد و نمی‌دانیم شورای نگهبان هفته آینده به توصیه رهبری گوش خواهد کرد یا نه‌.  فعلا خوشبینم که نهادهای نظارتی در جهت منویات رهبری حرکت کنند.

وی درباره حمایت کارگزارن از دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: دولت اول روحانی با پیگیری مسائل پرونده هسته‌ای و موفقیت بزرگ و تاریخی در دیپلماسی برجام، توانست تورم را از ۳۶ درصد به ۱۱ درصد کاهش داد که نمی‌توان از آن گذشت، با ظهور ترامپ و ماجراجویی او و تحریم‌ها شرایط تغییر کرد.

وی افزود: یا با مردم حرف نزدیم یا در تله محبوبیت افتادیم و واقعیات را به جامعه نگفتیم.  از روزی که اعتراضات آغاز شد، زمانی ضربه خورد که آن را در برابر اصول دین قرار دادند. معتقدم نه برای منافع شخصی و حقوقی و تنها برای مردم کار کنیم هنوز هم می‌توان بیش از ۵۰ درصد مردم را برای منافع خود آنها بسیج کرد.

ظرفیت های انسانی و تجربه حزب را به پای هیچ گروهی فدا نمی کنیم

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی درباره امکان ارائه لیست جدا از جبهه اصلاحات از سوی این حزب توضیح داد: ظرفیت های انسانی و تجربه حزب را به پای هیچ گروهی فدا نمی کنیم. تجربه ما متعلق به کشور است و تلاش می کنیم اصلاح طلبان را در راهبرد مشارکت مشروط همراه کنیم اما اگر بنا به تصمیم به بودن یا نبودن در سیاست بگیریم، حتما بودن در سیاست را انتخاب می کنیم. در نبود جمهوری اسلامی، مردم ایران به هیچ گروهی از اصلاح طلبان اعتنا نخواهند کرد. آن روز، روز آخر سیاست ورزی همه ما خواهد بود. فائزه هاشمی زن شجاعی است، ولی اگر جمهوری اسلامی نباشد، او و سایر اعضای خاندان هاشمی و خاتمی همه رفته اند. در جمهوری اسلامی است که اصلاح طلبان با حرف کارشناسی و درست می توانند پایگاه اجتماعی داشته باشند.

مرعشی با بیان اینکه منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم، گفت: باید دید نهادهای نظارتی پایبند به توصیه های رهبری بوده و سختگیری را کنار می گذارند یا نه. شورای نگهبان در انتخابات قبلی علی لاریجانی اصولگرا را رد کرد.

وی از ثبت نام ۱۸۰ نفر از اعضای احزاب جبهه اصلاحات در استان ها خبر داد و گفت: باید دید چه تعداد تایید صلاحیت می شوند و اگر ۲۰ نفر تایید شوند ما در خانه می نشینیم اما اگر ۱۵۰ نفر تایید شوند، برای تهیه لیست اقدام می کنیم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه با ابرچالش‌های مواجه هستیم که درباره آنها زیاد گفته و شنیده‌ایم و مردم هم با تمام وجود آنها را درک کرده و تحمل می‌کنند، افزود: امسال پنجمین سالی است که کشور تورم بالای ۴۰ درصد را علیرغم تاکیدات رهبری برای کاهش، تجربه کرده است.

مرعشی، کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها، عدم تعادل در صندوق‌های بازنشستگی، کمبود گاز، عدم تعادل در تولید و مصرف برق در فصول زمستان و تابستان و خشکسالی را از مهم‌ترین چالش‌های کشور دانست و گفت: در سال گذشته تمام چاه‌های کشاورزی روزی ۴ ساعت خاموشی را تجربه کردند که به کشاورزی کشور لطمه زد.

وی با تاکید بر اینکه باید روی راه‌حل‌ها متمرکز شد و این راه‌حل‌ها انقلابی نیست بلکه اصلاحی است، گفت: منظور از این اصلاح هم گروه‌ها اصلاح‌طلب نیست بلکه امروز کشور به اصلاحات نیاز دارد که ممکن است بخشی از این اصلاحات در ساختار، بخشی در مدیریت و بخشی به سیاست‌ها معطوف خواهد بود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، سیاست‌زدایی از امور فنی و اجرایی کشور را منظور از اصلاح دانست و توضیح داد: دولت‌ها با برخورد سیاسی با امور فنی به خود ظلم کردند و اگر نتوانیم به توافقی برسیم، پست‌های سیاسی و فنی را تفکیک نکنیم و سیاست در همه امور دخالت داده شود، نمی توان انتظار بهبودی داشت.

مرعشی افزود: در جریان انتخابات و دموکراسی ممکن است کسی انتخاب شود که حتی شایستگی کمتری هم دارد اما سوال اینجاست که آیا این منتخبان حق دارند مسائل داروسازی، پزشکی، صنعت نفت و بخش‌های فنی را با چوب سیاست متلاشی کنند؟

وی با تاکید بر اینکه کارهای فنی کشور باید تابع نظامات فنی باشد، افزود: در دوره دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی، تمام مدیران فنی همان مدیران سابق بودند اکنون اما به دوره‌ای رسیدیم که انتخاب مدیر در همه مدیریت‌های کشور سیاسی است و این سبب شده که برای مثال در دولت نهم و دهم ۶۵۰ میلیارد دلار درآمدهای اقتصادی حاصل شود اما به جای رشد اقتصادی، تورم به وجود آمد که بسیار قابل تامل است.

به گزارش ایرنا حزب کارگزاران سازندگی ایران روز پنجشنبه هفتم دی ارکان خود را انتخاب کرد و بر این اساس، سیدحسین مرعشی دبیرکل حزب، علی هاشمی قائم‌مقام دبیرکل و محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای مرکزی انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha