ذخیره ۲ میلیارد مترمکعب آب در آبخوان‌ها با راه‌اندازی «سامانه پایش داده‌ها»

تهران- ایرنا- با راه‌اندازی سامانه پایش داده‌های آب و برق و شناسایی و جلوگیری از مصرف برق در چاه‌های غیرمجاز برق‌دار، حجم آبی برابر با ۲ میلیارد مترمکعب آب در آبخوان‌ها نگهداری شود.

به گزارش ایرنا، چندی پیش «عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی صنعت آب در جمع خبرنگاران از تلاش برای محدود کردن اضافه برداشت چاه‌های برق‌دار کشاورزی از طریق هوشمندسازی آنها خبر داد.

وی گفت: انجام این مهم سبب خواهد شد بتوانیم در هر نقطه کشور اضافه برداشت چاه‌های مجاز را از تهران کنترل کرده و مانع این امر شویم.

سخنگوی صنعت آب افزود: به این ترتیب چاه‌های دارای اضافه برداشت در مرحله نخست اخطار می‌گیرند و اگر توجه نکنند با محدودیت روبه‌رو خواهند شد.

اکنون شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده است که ۷۷ درصد آب‌های زیرزمینی از طریق چاه‌های برق‌دار برداشت می‌شود.

ظرفیت توان مصرفی این چاه‌ها که نیمی از چاه‌های کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد، پنج‌هزار مگاوات است.

به گفته «عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی صنعت آب، با توجه به اینکه دولت سیزدهم تمرکز ویژه‌ای به امر مدیریت توامان مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی مبذول داشته است، در عمل امکان پایش و کنترل از راه دور چگونگی مصرف برق و برداشت آب از چاه‌ها فراهم شده است.

بر همین اساس با نصب کنتورهای «فهام» (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی)، مدیریت توامان آب و برق در آنها آغاز شده تا برداشت‌های غیرمجاز این چاه‌ها مورد کنترل قرار ‌گیرد.

با مدیریت توامان آب و برق در چاه‌های کشاورزی تاکنون هشت‌هزار مشترک بدمصرف شناسایی شده‌اند که این مشترکان ۲ درصد از کل مشترکان چاه‌های کشاورزی را شامل می‌شود و مقرر است که تا پایان سال برق آن‌ها محدود ‌شود.

تاکنون ۲۸ هزار مشترک پرمصرف شناسایی شده‌ است. این مشترکان ۶ درصد از کل مشترکان چاه‌های کشاورزی هستند که تا زمان مراجعه، برق آنها محدود می‌شود.

همچنین برای هوشمندسازی مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی، سامانه پایش داده‌های آب و برق راه‌اندازی شده است.

با شناسایی چاه‌های غیرمجاز برق‌دار و جلوگیری از مصرف برق آنها، حجم آبی برابر با ۲ میلیارد مترمکعب آب در آبخوان‌ها نگهداری می‌شود.

بزرگ‌زاده با اشاره به تاثیرات مثبت طرح مدیریت توامان آب و برق در صنعت برق نیز می‌گوید: «سیستم‌های برداشت آب از برخی چاه‌های کشاورزی برقی فرسوده و دارای بازده پایین است.

در طرح مدیریت توامان آب و برق چاه‌های کشاورزی، تعویض منصوبات قدیمی و استفاده از الکتروپمپ‌های شناور در دستور کار است که با اجرای آن ظرفیتی معادل یک‌هزار و ۷۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در برق انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha