پیش‌بینی مسکو درباره چالش‌های آتی واشنگتن؛ استقبال از تصمیم قزاقستان درباره طالبان
ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: واشنگتن صرف نظر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی‌ این کشور (در سال ۱۴۰۳) با چالش‌های داخلی زیادی روبرو خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ افزود: کل سیستم آمریکا، نه تنها در عرصه سیاست داخلی، بلکه در حوزه‌های اقتصادی، سیاست خارجی و بین‌المللی، در عمیق‌ترین بحران به سر می‌برد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آمریکا با حجم بزرگی از مشکلات داخلی و خارجی روبرو است که از بحران سیستمی در این کشور نشأت می‌گیرد.

استقبال از تصمیم قزاقستان درباره طالبان
سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در اظهارنظر دیگری گفت: تصمیم قزاقستان برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی به خروج افغانستان از انزوا و ایجاد ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.
زاخارووا افزود:‌ ما امیدواریم که چنین تصمیمی از سوی «آستانه» تأثیر مثبتی بر توسعه گفت‌وگو با مقامات افغانستان، تقویت اعتماد متقابل، از جمله در تلاش‌های مشترک برای حفظ امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و جرایم مواد مخدر داشته باشد.
وی در بیان دیدگاه مسکو در ارتباط با اقدام قزاقستان درباره گروه طالبان که در روسیه، سازمانی ممنوع محسوب می‌شود، اظهار داشت: خروج طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی قزاقستان تأثیر مثبتی بر پیشبرد آشتی بین طرف‌های افغانی خواهد داشت و به ثبات اوضاع در این کشور، کمک خواهد کرد.
پیش از این، مقامات قزاقستان اعلام کرده بودند که طالبان را از فهرست سازمان های ممنوعه در این کشور حذف کرده‌اند.

هشدار درباره مداخله غرب در امور داخلی صربستان
سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره رخدادهای اخیر صربستان نیز گفت:‌ مردم صربستان می توانند در برابر تلاش های کشورهای غربی برای مداخله در امور داخلی و ایجاد بحران در این کشور مقاومت کنند.
زاخارووا خاطرنشان کرد: نشانه‌های جدی درباره مداخله غرب در امور داخلی صربستان وجود دارد که یک آزمون بزرگ برای مردم این کشور محسوب می‌شود و من مطمئن هستم که مردم صربستان، با این هجمه غرب مقابله خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری تاس، به دنبال طرح ادعای جعلی بودن نتایج انتخابات پارلمانی و شهرداری در صربستان، برخی معترضان تلاش کردند که به ساختمان‌های دولتی شهر بلگراد پایتخت این کشور حمله کنند که این اعتراضات با بازداشت ۳۸ نفر همراه بود. بنا بر این گزارش، الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، تلاش برای تصرف دولت بلگراد را "حمله به حاکمیت جمهوری" خواند.
بر اساس تصمیم کمیسیون انتخابات صربستان، انتخابات مجدد در ۲۸ شعبه رای گیری در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ (نهم دی‌ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد. معترضان اعلام کرده‌اند که در روز انتخابات مجدد در بلگراد تظاهرات بزرگی برپا کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha