۱۰ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85336702
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اما و اگرهای کمبود تجهیزات پزشکی در غرب مازندران

نوشهر - ایرنا - کمبود کادر درمانی متخصص، امکانات و تجهیزات بهداشتی و اقلام دارویی چالش دیرینه شهرستان های غرب مازندران که با احتساب سالانه پذیرایی میلیون ها گردشگر و مسافر تاکنون به گفته اهالی برای رفع این نیاز اساسی آن گام مطلوبی برداشته نشده است.

به گزارش ایرنا، ورود چشمگیر مسافران و گردشگران به این شهرستان ها بواسطه برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی نظیر جنگل و دریا از یکسو و از سوی دیگر انتظار به حق گردشگران برای دریافت خدماتی درمانی و کمبود کادر و تجهیزات پزشکی، متولیان امر بهداشت و درمان غرب مازندران را در ارائه خدمات دهی مناسب به بیماران با چالش مواجه کرده است.

نکته مهم تر این که وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، سوانح دریایی مانند غرق شدگی و سوانح رانندگی در جاده های سخت گذرو حادثه خیز بویژه در مسیر کرج - چالوس (کندوان) نگرانی های دیگری است که روند ارائه خدمات رسانی به بیماران و مصدومان مراجعه کننده به بیمارستان ها و مراکز درمانی دراین مناطق را تشدید کرده است.

بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس مسکن جمعیت شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران یک میلیون نفر است درحالی که این مناطق در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال به علت برخورداری از مناظر بی بدیل طبیعی پذیرای ۱۵ میلیون نفر مسافر، گردشگر داخلی و خارجی است.

استان مازندران از ۲۳ بیمارستان دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ۲ هزار و ۸۲۵ تخت با ضریب اشغال حدود ۷۹ درصد، ۴۰۰ تخت بیمارستانی خصوصی با ضریب اشغال حدود ۶۵ درصد، ۴۵۰ تخت بیمارستان های تامین اجتماعی با ضریب اشغال حدود ۷۰ درصد برخوردار است.

از مجموع بیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی حدود هفت باب درقالب ۶۹۰ تخت در شهرستان های غرب مازندران فعالیت دارد که با توجه به جمعیت ثابت و جمعیت متغیری که دراین مناطق در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال حضور دارند این امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پاسخگو نیست.

جمعی از اهالی غرب مازندران تجمیع امکانات و تجهیزات درمانی و بهداشتی در کلانشهرها را نشانه نبود مدیریت منسجم، منطقی و بدور از عدالت دانستند و تاکید کردند که باید مسوولان سطوح کلان در توزیع چنین امکاناتی این مناطق را به دلیل گردشگرپذیری به طور ویژه بنگرند.
اگرچه از زمان شکل گیری دولت سیزدهم و پیگیری مسوولان امر و خیران گام هایی برای تقویت تجهیزات و امکانات این بیمارستان نظیر تجهیز این مرکز درمانی به دستگاه اکسیژن ساز، اختصاص حدود ۷۰ میلیارد ریال بابت ساخت مرکز تخصص ناباروری، ۳۰ میلیارد ریال برای خریداری دستگاه جراحی لاپارسکوپی و ... برداشته شد منتهی این امکانات و تجهیزات کافی نبوده و نیازمند همراهی بیشتر و نگاه ویژه مسوولان کلان کشور به این بیمارستان در خطه گردشگرپذیر مازندران است.

یکی از گلایه های مهم اهالی غرب مازندران این است که این شهرستان ها با امکانات و زیرساخت های محلی که برای َآن سرانه تعریف شده هم اکنون به میلیون ها مسافر و گردشگر از سراسر کشور خدمات ملی می دهد بنابراین تاکید دارند که مسوولان برای ارتقای زیرساخت های منطقه از جمله مراکز بهداشتی و درمانی تلاش مضاعف داشته باشند.

اما و اگرهای کمبود تجهیزات پزشکی در غرب مازندران

آمارهای موجود نشان می دهد حدود ۹۰ درصد از مسافران و گردشگران برای دیدن و استفاده از دریای خزر، مازندران را به عنوان مقصد سفرهای خود برمی گزینند که متاسفانه در این میان هرساله با آغاز فصل شنا دهها نفر از مسافران به علت آشنا نبودن به فنون شنا در این دریا جانشان را از دست می دهند که بروز این اتفاقات تلخ و ناگوار بسیار نگران کننده است که در صورت فراهم بودن امکانات و تجهیزات پیش بیمارستانی به اندازه موردنیاز به تبع تا حدودی از وقوع چنین رخدادهای ناگواری پیشگیری می شود.

جمعی از کارشناسان بهداشت و درمان غرب مازندران امکانات و تجهیزات بهداشت و درمانی موجود در منطقه را پاسخگوی جمعیت بومی و شناور ندانسته و تاکید دارند که این امکانات برای شمار میلیونی مسافران جوابگو نیست و کادردرمانی فعال در بیمارستان و مراکز درمانی با دشواری های

فراوانی سعی می کنند به دیگر بیماران که غالب آنها مسافر و گردشگر هستند، خدمات ارائه دهند.

هم اکنون براساس شاخص ها امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی در حوزهای روستایی و شهری سطح کشور براساس آمار جمعیت بومی توزیع می شود که به گفته این کارشناسان اعمال چنین سیاستی عادلانه نیست و این وضعیت در حقیقت ظلمی در حق مردم بومی این منطقه است.

اگرچه نباید خدمات دولت ها را در ادوار گذشته تاکنون در این منطقه نادیده گرفت اما ارتقای زیرساخت های این شهرستان ها اعم از گاز، آب، برق، راه به ویژه بهداشتی و درمانی ضرورتی است اجتناب ناپذیر.

مرتضی موسی پور یک فرهنگی غرب مازندران گفت : برای بهبود کیفیت خدمات رسانی باید زیرساخت ها از جمله افزایش فضای فیزیکی بخش های درمانی، اضافه شدن تعداد درمانگاه های شبانه روزی و نیز امکاناتی مانند کادر درمانی متخصص و پرستار فراهم شود.

موسوی پور در گفت و گو با ایرنا افزود : کمبود پزشکان متخصص در رشته های مختلف از جمله قلب، مغزب و اعصاب، رادیولوژی، نورولوژی، جراحی اعصاب، جراحی قلب و پوست از عمده ترین مشکلات این شهرستان گردشگرپذیر در حوزه درمان است.

وی کمبود داروهای مهم را از دیگر چالش بخش درمانی این منطقه برشمرد و تصریح کرد : حل مشکلات زیرساختی این منطقه گردشگرپذیر نیازمند تصمیم مسوولان کلان کشوری است.

به گفته وی اکنون امکانات بهداشتی و درمانی موجود به تناسب جمعیت بومی آن است درحالی که خدماتی که ارائه می شود در حد ملی و بسیار کار پرزحمت و دشواری است.

این شهرستان در زمان حاضر با کمبود پزشکان متخصص از جمله در رشته های داخلی مغز و اعصاب، جراح عمومی، ارتوپد، اوروژلوژی مواجه است که باید برای تامین این نیاز درمانی مردم منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ بشود.

اما و اگرهای کمبود تجهیزات پزشکی در غرب مازندران

به گفته مسوولان امر اکنون استان مازندران از پنج باب بیمارستان تامین اجتماعی و ۱۵ باب مرکز درمانی تامین اجتماعی برخورداراست که علاوه بر جمعیت دست کم یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیرپوشش تامین اجتماعی به بیماران زیرپوشش سایر بیمه ها نیز خدمات ارائه می دهد.

غرب مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن در تمام سال حضور مسافران و گردشگران کامل مشهود است و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح ملی نیازمند زیرساخت های بهداشتی و درمانی بیشتر است.

در این پیوند امام جمعه نوشهر گفت : مسوولان کشوری و استانی و نهادهای مربوط به مشکلات پزشکی غرب مازندران توجه ویژه کنند چرا که اهالی منطقه از کمبودهای مربوط به این بخش در رنج هستند.

آیت الله محمود مشایخ در گفت و گو با ایرنا افزود : کشور ما بعد از انقلاب اسلامی در مساله پزشکی و علم طب پیشرفت های خوبی داشته است اما در این شهرستان و منطقه غرب مازندران در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

وی اظهارداشت : متاسفانه اکنون در غرب مازندران مرکز پزشکی مجهزی وجود ندارد، خداشکر در بابل و ساری دانشکده علوم پزشکی فعالیت دارد اما ۱۶۰ کیلومتر به سمت غرب استان که می آییم پزشک متخصص نداریم و یا خیلی کم داریم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون اهالی این مناطق از کمبود پزشک و کمبود و گرانی دارو رنج می برند در حالی که هفت شهرستان غرب مازندران علاوه بر جمیعت بسیار زیاد ثابت آن، سالانه در همه ایام میلیون ها مسافر و گردشگر را در همه بخش ها خدمات می دهند.

خطیب جمعه نوشهر تصریح کرد : به دلیل نبود پزشک متخصص آنهایی که می توانند با سفر به تهران یا مرکز استان بیماری شان را درمان می کنند آنهایی که نمی توانند دست شان به جایی نمی رسد و مشکلات بیماری را تحمل می کنند.

آیت الله مشایخ یادآور شد: بعد از مدت ها بنا شد که دانشگاه علوم پزشکی در غرب مازندران احداث بشود که تصمیم بر آنست که در رامسر غربی ترین شهرستان استان احداث شود نکته مهم در این ارتباط این که کار باید کارشناسی و از روی حساب باشد که آیا احداث آن در منتهی الیه غرب مازندران کارشناسی است.

به عنوان نمونه بیمارستان شهید بهشتی نوشهر تنها مرکز درمانی دولتی این شهرستان گردشگرپذیر غرب مازندران با کمبود امکانات و تجهیزات و نیروی پزشکی متخصص درمانی مواجه بوده که به تاکید اهالی و مسافران باید برای رفع این چالش های اساسی تدابیر اصولی اندیشید.

این بیمارستان دارای بخش‌های "بستری داخلی، جراحی عمومی، کودکان، نوزادان- زنان وزایمان، ارتوپدی، ارولوژی، جراحی چشم گوش حلق و بینی، کلینیک تخصصی، اورژانس، آزمایشگاه تالاسمی، دیالیز، اورژانس، بخش‌های ویژه آی سی یو، و سی سی یو" است. تعداد تخت مصوب ۸۹ و تخت فعال ۷۹ تخت است.

اما و اگرهای کمبود تجهیزات پزشکی در غرب مازندران

افزون بر آن این شهرستان از تعداد ۷۷ خانه بهداشت و ۱۵ باب مرکز خدمات جامع سلامت، دستکم ۲۵ پزشک خانواده روستایی و ۲۰ پزشک خانواده شهری و یک بیمارستان دولتی هم برخوردار است.

نکته مهم تر آنکه گشایش قطعه ۲ آزاد راه تهران مسیر جنوب به شمال به طول حدود ۱۹.۷ کیلومتر با حضور رییس جمهور از منطقه دوآب شهرستان استان البرز تا پل زنگوله مازندران در تیرماه امسال و کوتاه شدن زمان ۳۰ دقیقه سفر پایتخت نشینان به غرب مازندران و شهرستان های نوشهر و چالوس اتفاقی که تمایل، شوق و ذوق مسافران به این خطه را بیشتر کرده و بنابراین ارایه خدمات به این مسافران و گردشگران در تمامی فصول حتی پاییز و زمستان مشکلاتی را برای کادر پزشکی مراکز درمانی این منطقه به همراه داشته است.

یک شهروند نوشهری با گلایه از کمبود امکانات درمانی در بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان گفت : کمبودهای این بیمارستان در ادوار گذشته گفته شده اما برای تامین آن تدابیری اندیشیده نشده است.

علی رضایی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : شهرستان های غرب مازندران سالانه میزبان میلیون ها گردشگر و مسافر است بنابراین مسوولان کلان کشوری باید برای حل مشکلات بیمارستان های این منطقه تصمیم کشوری اتخاذ کنند چرا که این شهرستان ها با زیرساخت های محلی خدمات کشوری ارایه می کند.

وی از مسوولان دولت سیزدهم خواست تا نسبت به رفع کمبودهای این مرکز درمانی نوشهر چاره ای بیندیشند.

مهدی ناصری دیگر شهروند نوشهری با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای مراکز درمانی غرب مازندران، خاطرنشان کرد : مجموعه مدیران بومی تاثیرگذار باید برای حل مشکل این شهرستان غرب مازندران تدبیر کنند و این دغدغه نباید هر سال تکرار بشود.

وی کمبود پرشک متخصص گرفته تا دیگر تجهیزات موردنیاز مربوط را از جمله نارسایی های مراکز درمانی غرب مازندران برشمرد و بر ضرورت رفع زودهنگام آن از سوی مسوولان امر کشوری و استانی تاکید کرد.

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر گفت: امکانات و تجهیزات موجود تنها بیمارستان دولتی نوشهر پاسخگوی نیاز مسافران و گردشگران نبوده و ضرورت دارد مسوولان سطوح کلان به ویژه وزیر بهداشت و درمان و حتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران توجه ویژه ای به تقویت امکانات و تجهیزات به بیمارستان های خطه غربی مازندران از جمله نوشهر داشته باشند.

سیدرحیم سیدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگرچه مسائل و مشکلات اقتصادی دولت، سطح در آمد ملی و این بیمارستان هم در این حوزه دخیل بوده اما توقع و انتظار از مسوولان ملی آن است آن نگاهی که به بیمارستان های با ۲۵۰ تخت دارند نسبت به این بیمارستان ها نباید تفاوت قائل شوند نگاه ها باید یکسان باشد در هزینه کرد ها هم توجه ویژه ای به این مراکز درمانی داشته باشند.

اما و اگرهای کمبود تجهیزات پزشکی در غرب مازندران

وی اظهار کرد: امروز از محل در آمد این بیمارستان افزون بر آنکه بخشی باید بابت پرداخت حقوق کارکنان، استهلاک، خرید تجهیزات و بهای آب، برق و گاز هزینه شود همچنین درآمدها پاسخگو نبوده و ضمن آنکه این بیمارستان یک بیمارستان جامع و عمومی است و چهار وظیفه عمومی قابل ارایه در بخش های چشم، ارتوپدی، گوش، حلق، بینی، روانپزشکی و جراحی دارد و با شرائط موجود کم و کاستی ها نمی توان تمام این تخصص ها را در این بیمارستان بکارگرفت.

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر ادامه داد : این کمبودها و نداشتن طب اورژانس دانش آموخته در این بیمارستان سبب شده تا پزشکان عمومی بار مسوولیت نبود کادر متخصص در این مرکز درمانی به دوش بکشند و در نتیجه با نارضایتی مردم هم همراه بوده است.

سیدپور توضیح داد: زمانی اگر یک بیماری به بخش های داخلی مغز و اعصاب، چشم، گوش و حلق و بینی یا نورولوژی مراجعه کند و اورژانسی باشد به تبع این کمبودها سبب نارضایتی بیماران شده و آنان ناگزیرند به مراکز درمانی خارج از شهرستان اعزام و مشمول هزینه های سنگینی شوند.

این مسوول خاطرنشان کرد : مسئله دیگری که وجود دارد متاسفانه وزارت بهداشت و درمان به مازندران، جزو استان های برخوردار می نگرد و سهمیه ای برای تکمیل نیروهای مورد نیاز متخصص اختصاص نمی دهد در حالی که از زمان بازگشایی قطعه ۲ آزاد راه تهران - شمال برابر آمار هفتگی ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر وارد این شهرستان می شوند و عده زیادی هم ساکن این منطقه هستند و در زمان بروز بیماری نیازمند خدمات هستند در حالی که این بیمارستان برای ارایه خدمات به بیش از ۱۰۰ هزار نفر تعریف شده است.

فرماندار چالوس به خاطر گلایه برخی بیماران از کمبودها و نحوه خدمات رسانی در بیمارستان طالقانی این شهرستان، سرزده از این مرکز درمانی بازدید و تاکید کرد: امکانات و تجهیزات موجود این بیمارستان پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

علی قادری یکی از بیماران مراجعه کننده به این مرکز در مانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : چهارشنبه شب هفته جاری به علت ابتلا به بیماری ویروسی به بیمارستان چالوس مراجعه داشته و مدت سه ساعت بابت ویزیت و درمان معطل شدم.

وی افزود : بعد صرف این مدت زمان فقط سرم به من تزریق شد و متاسفانه درمان نشدم و ناگزیر شدم به مراکز بخش خصوصی مراجعه کنم.

این شهروند چالوسی، غیر بهداشتی بودن محیط داخلی بیمارستان و کثیف بودن پتو را از دیگر مواردی بر شمرد که چنین وضعیتی سبب گلایه اغلب بیماران شده است.

اما و اگرهای کمبود تجهیزات پزشکی در غرب مازندران

محمد شریفی فرماندار چالوس در حاشیه بازدید از این بیمارستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چالوس حلقه اتصال چهار استان شمالی و جنوبی بوده و نکته مهم تر آنکه زیرساخت های این شهر به موازات اجرای طرح ملی آزاد راه تهران شمال توسعه پیدا نکرده است.

وی اظهار کرد : از زمان بازگشایی قطعه ۲ آزاد راه در تابستان امسال متاسفانه روز های پایان هفته، شاهد حضور چشمگیر مسافران و گردشگران به این منطقه هستیم که امکانات و تجهیزات موجود در این بیمارستان پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

فرماندار چالوس، کمبود کادر درمانی، خدماتی، پشتیبانی و اقلام دارویی را از جمله نارسایی ها و چالش های این بیمارستان برشمرد و گفت : افزون بر آنکه این موضوع به استاندار گزارش می شود بلکه مسوولان بهداشت و درمان استان هم باید برای رفع این چالش ها تمهیدات ویژه ای اتخاذ کنند.

شریفی تاکید کرد: در این بازدید به مسوولان کادر بهداشت و درمان توصیه شد که در شرایط کنونی با حداقل امکانات به نحوی مدیریت کنند تا سبب نارضایتی بیماران نشود.

وی به مسوولان این بیمارستان فرصت ۲ هفته ای داد تا بخشی از ضعف ها مانند ارائه خدمات نظیر تمیز نمودن محیط داخلی بخش های مختلف بیمارستان و شستشوی پتوها را رفع کنند.

مدیر بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس هم در این بازید گفت : در این بیمارستان دستکم ۱۱۲ بیمار بستری هستند و ضمن آنکه روزانه به طور متوسط دست کم ۷۰۰ مراجعه کننده به عنوان بیمار و همراه بیماران داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha